Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Suomalaisten tyttöjen ruokavalio on muuttunut, ja kolme asiaa verottaa heidän rautavarastojaan dramaattisesti

Ruotsin elintarvikeviraston mukaan on hyvin tavallista, että ruotsalaiset teinitytöt syövät liian vähän rautaa sisältäviä ruokia. Heidän rautavarastonsa ovat myös hyvin pienet. Tämä lisää ratkaisevasti raudanpuutoksen riskiä. Raudalla on elimistössä tärkeä tehtävä, sillä se kuljettaa happea keuhkoista kudoksiin veren hemoglobiinissa. Raudanpuutos voi aiheuttaa anemiaa, jonka yleisimpiä oireita ovat väsymys ja suorituskyvyn heikentyminen. Selvityksen mukaan tytöt tarvitsevat lähes kaksi kertaa niin paljon rautaa kuin pojat. He myös syövät usein vähemmän lihaa. Ruotsin elintarveviraston tutkimukseen osallistui yhteensä 3000 viides- ja kahdeksasluokkalaista sekä lukion toisella toisella luokalla olevaa oppilasta. Suomessakin tutkittava Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tutkimuspäällikkö Iris Erlundin mukaan Suomen nuorten tyttöjen raudansaantia ei ole tutkittu, mutta todennäköisesti tilanne on samanlainen kuin Ruotsissa. –On hyvin mahdollista, että meilläkin rautaa saadaan liian vähän. Asiaa pitäisi ehdottomasti tutkia. Erlundin mukaan kasvisruokavalion suosio on kasvanut nuorten keskuudessa eikä silloin aina muisteta miettiä, että ruokavaliosta saadaan kaikki tarpeelliset vitamiinit ja hivenaineet. Tytöillä raudan tarve kasvaa, kun kuukautiset alkavat. –Erityisesti runsaat kuukautiset yhdistettynä kasvisruokavalioon ja treenaamiseen kasvattavat oleellisesti raudanpuutoksen riskiä. Punainen liha paras lähde Paras raudan lähde on punainen liha. Jos liha ei kuulu ruokavalioon, siihen pitäisi kuulua muita rautaa sisältäviä ruokia, kuten linssejä, herneitä ja pinaattia. –Myös täysjyvätuotteet ovat tärkeitä. Jos ruokavalio on kovin yksipuolinen ja energia tulee enimmäkseen valkoisesta leivästä, riisistä ja pastasta, rautakin voi jäädä saamatta. Jos rauta-arvot ovat matalat, voi Erlundin mukaan esimerkiksi lihapullataikinan sekaan jauhaa verilettuja, jos ne eivät sellaisenaan maistu. –Tosiasia on, että veri- ja sisäelinruoat ovat parhaita raudanlähteitä. C-vitamiini taas parantaa viljan ja kasvisten raudan imeytymistä. Vanhempien tausta vaikuttaa Ruotsin elintarvikeviraston tutkimuksessa todetaan, että ne nuoret, joiden vanhemmilla on matalampi koulutustaso, saavat vähemmän tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita, kuten C- ja D-vitamiinia, folaattia ja jodia. –Koulutus ja sosioekonomiset tekijät vaikuttavat ruokavalintoihin. Siksi olisi tärkeää, että lapsille ja nuorille puhuttaisiin enemmän ruokavaliosta ja siitä, mikä ruokavaliossa on oleellista. Erlundin mukaan olisi erityisen tärkeää, että erityisesti nuoret tytöt söisivät kouluruoan. –Kouluruoka on koostettu raudankin saantia silmällä pitäen. Jos syö sen niin kuin on suunniteltu, siitä kyllä saa kaikki tarpeelliset ravintoaineet. Tutkimuksesta kertoi ensin Yle.