Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Koululaisten bussikortit ihmetyttävät: "Myönnetäänkö näitä kortteja pärstäkertoimen mukaan?" – Saman kadun varrella asuvien oppilaiden kyydit voivat poiketa toisistaan

Yläkoululainen kävelee Jämsänjoen yhtenäiskoululta päivän päätteeksi linja-autoasemalle odottamaan Jyväskylän Liikenteen bussia, johon hänen koulumatkoihin tarkoitettu bussikorttinsa käy. Samalla asutusalueella Kaipolassa, jopa saman kadun varrella, asuvat luokkakaverit nousivat jo 15 minuuttia aiemmin koulun edessä olevalta pysäkiltä Länsilinjojen bussiin. Oppilas on luokkatovereitaan myöhemmin kotona, matka kestää reitin vuoksi kauemmin, ja hän joutuu matkustamaan yksin, koska kaupunki ei ole myöntänyt hänelle Länsilinjojen bussikorttia. Monella luokkatoverilla on kummankin yhtiön bussikortti, joten he voivat valita, millä bussilla menevät kouluun ja sieltä kotiin. Oppilaan isän mukaan bussit ovat aina vajaita. Perhe ei ymmärrä miksei lapselle voida myöntää Länsilinjojen korttia, jotta koulumatkat lyhenisivät päivittäin ja lapsi voisi matkustaa kavereidensa seurassa. –Tässä herää kysymys, että myönnetäänkö näitä kortteja pärstäkertoimen mukaan vai mitkä ne perusteet ovat. Ymmärrän, että eri pysäkeiltä tulevat oppilaat voivat kulkea eri busseilla, mutta lapseni kulkee aivan samalta pysäkiltä kouluun kuin sellaiset kaverinsa, joilla on Länsilinjojen kortti, hän ihmettelee. 15 minuuttia lisää odottelua päivittäin on suhteellisen lyhyt aika, mutta kuukausitasolla oppilas viettää bussipysäkillä koulukavereihinsa verrattuna yli viisi tuntia enemmän aikaa. Koko syyslukukaudella se tarkoittaa reilua 20 tuntia. Kahden kortin taktiikalla varmistetaan, että kaikki mahtuvat kyytiin Kaupungin logistikko Riika-Maaria Seppälä kertoo, että bussikorttien jako on tehty maantieteellisin perustein, mutta myös liikennöitsijöiden kapasiteetti on otettu huomioon. Osoitteesta riippuen oppilaat voivat tietyllä alueella saada joko Jyväskylän Liikenteen tai kummankin liikennöitsijän bussikortin. Koululuokkia Seppälä ei ole huomioinut jaottelua tehdessään. Yhteensä noin 35–40 oppilaalle on myönnetty kummankin yhtiön kortit. –Tein listat pääosin sen pohjalta, miten edeltäjäni oli ne edelliskaudelle tehnyt. Olen jakanut alueita niin, että esimerkiksi jonkin kadun osalta toisella puolella katua asuvat oppilaat kulkevat yhden liikennöitsijän kyydillä ja toisella puolella asuvat oppilaat kahden eri liikennöitsijän bussilla. Esimerkiksi Kaipolassa Kaipolanväylän ja Tehtaankadun osalta on tehty muistaakseni tällainen jaottelu, viime keväänä pestissään aloittanut Seppälä kertoo. Kahden kortin taktiikka on käytössä, koska toisina päivinä oppilasmäärät kasvavat yhtenevien koulun päättymisaikojen vuoksi isommiksi kuin toisina, eivätkä kaikki oppilaat mahtuisi Seppälän mukaan samaan autoon. Yhtiöiden vuorot ovat osa joukkoliikennettä, joten kyytiin tulisi mahtua koululaisten lisäksi myös muita matkustajia. Oppilaan tulisi noudattaa laadittua suunnitelmaa Se, että oppilaalla on kummankin yhtiön kortit, ei logistikon mukaan tarkoita sitä, että oppilaat saisivat valita kyytinsä. Kun bussikortit jaettiin oppilaille syksyllä, saivat he samalla nähtäväkseen listat, joissa oli määritelty, kumman yhtiön bussilla oppilaan kuuluu minäkin päivänä kulkea. Seppälän mukaan kaikkien kaipolalaisten oppilaiden, joilla on kaksi bussikorttia, tulisi pääsääntöisesti käyttää Jyväskylän Liikennettä. Länsilinjojen vuorolle oppilaat on kirjattu kahtena iltapäivänä viikossa. –Emme voi mitenkään valvoa, että oppilaat käyttävät sitä kyytiä, mikä heille on ennalta määrätty. Tietysti oletin oppilaiden käyttävän heille osoitettuja kyytejä, Seppälä toteaa. "Ei tuplakuluja kaupungille" Kumpikin yhtiö veloittaa kaupunkia koululaisliikenteestä kaupungin etukäteen ilmoittamien oppilas- ja kyytimäärien mukaan. –Veloitamme kaupunkia niiden listojen mukaan, jotka olemme kaupungilta saaneet. Kaupunki ei maksa tuplahintaa siitä, että oppilaat ovat eri bussissa kuin on suunniteltu. Me tässä saatamme vähän hävitä, kun kyydissä on oppilaita, joista meille ei makseta, Länsilinjat Oy:n hallintojohtaja Kari Keinonen kertoo. Seppälä kertoo ymmärtävänsä, että jaottelu voi joistain oppilaista tuntua epäreilulta. Uusia matkajärjestelyjä ei kuitenkaan tehdä kesken lukuvuoden. –Emme voi antaa erityiskohtelua yhdelle tai kahdelle oppilaalle, koska sitten jonossa on heti kymmenen uutta poikkeustapausta lisää. Tämä malli on toiminut sikäli hyvin, ettei kukaan ole ainakaan minun tietojeni mukaan jäänyt ilman kyytiä.