Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

Menikö viime yö pyöriessä? Näin nukahdat alle 2 minuutissa

Lakanat hikoavat, ajatukset ahdistavat ja selkäänkin alkaa särkeä - apua! Uni ei joskus vain tule, vaikka laskisi lampaita, lotraisi eteerisillä öljyillä, lukisi kirjaa ja hylkäisi kännykän näpertämisen jo kuudelta. Nukkumaton yö vie fiiliksen matalaksi: seuraava päivä on heti alusta lähtien pilalla ja olet entistäkin väsyneempi. Nykypäivän kiireiset elämäntavat eivät siedä yhtään unetonta yötä. Sosiaalinen media painostaa, täyttyvä sähköpostilaatikko kiristää ja puhelimeen tulee ilmoituksia vähän väliä. Paremmat unet eivät välttämättä tarvitse laventelintuoksua tai valaiden laulua, vaan höyhensaarille voi päästä myös vähemmälläkin panostuksella. Rauhoittavia iltatoimia tuskin kannattaa hylätä, mutta tämän rutiinin lisääminen nukahtamisvalmisteluihin voi olla lyhyiden unien pelastaja. Armeijaan siis! Lloyd Bud Winterin kirjoittama Relax & Win: Championship Performance -kirja paljastaa USA:n merivoimien käyttämän nukahtamisrutiinin, joka toimii tutkimusten mukaan jopa 96 prosentilla ihmisistä: 1. Rentouta kasvojesi lihakset. Rentouta myös kieli, leuka ja lihakset silmien ympärillä. 2. Tiputa hartiasi niin alas kuin ne menevät. Rentouta toinen kätesi ja sitten vielä toinen. 3. Hengitä ulos ja rentouta rintakehäsi. 4. Lopuksi, rentouta jalkasi: ensi reidet, sitten pohkeet. Tämän jälkeen rentouta pään sisäpuoli - ajattele seuraavia: Makaat kanootissa rauhallisella järvellä, ylläsi näkyy vain sininen taivas. Keinut mustassa samettiriippumatossa pilkkopimeässä huoneessa. Sano 10 sekunnin ajan ”älä ajattele, älä ajattele, älä, ajattele, älä ajattele”. Nukahditko jo? Harmi, jos kuulutkin jäljelle jäävään neljään prosenttiin.