Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Tuliko tehtyä lupauksia uudelle vuodelle? – Näillä vinkeillä vahvistat tahdonvoimaasi

Vuoden vaihtuessa moni päätti muuttaa jotain elämässään. Arjen rutiinien myllääminen vaatii kuitenkin päättäväisyyttä ja tahdonvoimaa. Terveystalon urheilupsykologi, psykoterapeutti Päivi Granholm kertoo, kuinka tahdonvoiman voi valjastaa käyttöönsä. –Tahdonvoimaa tarvitaan ristiriitaisissa tilanteissa, joissa eri halut tai impulssit taistelevat toisiaan vastaan. Esimerkiksi illalla haluaisin jäädä katsomaan elokuvaa, mutta samalla tiedän, että joudun heräämään seuraavana aamuna aikaisin ja jos valvon, olen aamulla väsynyt. Tahdonvoima on jarru, joka estää meitä tarttumasta jokaiseen vastaantulevaan houkutukseen. Se on kykyä valita eri halujen välillä. Miten voin vahvistaa omaa tahdonvoimaani? –Tahdonvoimaa vahvistaa päämääristä puhuminen. Kannattaa julistaa omat tavoitteet ääneen – silloin ei jätä itselleen takaporttia, vaan on mentävä rohkeasti kohti sitä, mitä haluaa. Omista päämääristä kannattaa tehdä sopivan kokoisia, sillä jos tavoite on liian korkealla, on helpompi antaa periksi. –Tahdonvoimaa voi myös avittaa tekemällä tavoitteiden saavuttamisesta mahdollisimman helppoa. Jos päämääränä on liikunnan lisääminen, kannattaa esimerkiksi lenkille tai liikuntaharrastukseen lähtemisestä tehdä itsestäänselvyys, jota ei tarvitse erikseen miettiä. Jos kaverin kanssa on sovittu lenkkitreffit tai urheiluvälineet odottavat valmiiksi pakattuna, ei lähtötilanteessa tarvitse kamppailla tahdonvoiman kanssa. Miten varmistan, että minulla riittää tahdonvoimaa itselleni tärkeimpiin asioihin? –Innostuminen ja myönteiset tunteet lisäävät tahdonvoimaa. Innostuessa motivaatiota riittää luonnostaan, eikä tahdonvoimaa tarvitse pinnistää esiin. Jatkuva kamppailu vaikkapa herkkujen houkutusta vastaan on hirveän raskasta. Siksi kannattaa suunnata huomio myönteisiin asioihin ja esimerkiksi siihen, mikä itselle on ok ja mitä saa tehdä sen sijaan, että keskittyisi vain kieltämään itseltään kaiken. Voiko liiasta tahdonvoimasta olla haittaa? –Jos oman olon kuunteleminen unohtuu, liika tahdonvoima voi olla jopa vaaraksi. Itsensä jatkuva piiskaaminen voi näkyä esimerkiksi syömishäiriöoireiluna tai uupumisena. Itseään ei kannata lähteä rikkomaan, vaikka aikaiseksi saamisen tunne onkin palkitseva. Miten pystyn säilyttämään itsekurin tilanteissa, joissa tahdonvoimani on lopussa? –Psykologina tekee mieli kyseenalaistaa koko asetelma: miksi täytyisi? Mielen joustavuus on tärkeää, jyrkkä asenne luo harvoin hyvinvointia. Esimerkiksi painonhallinnassa joustava ja hyväksyvä suhtautuminen syömiseen tuo parempia tuloksia kuin tiukka rajoittaminen. – Tahdonvoima on toimiva työkalu, kun haluaa tavoitella unelmiaan hyvässä hengessä, mutta se ei voi olla elämänmuutoksen ainoa työkalu. Muutoksen työstäminen on aina iso ponnistus, ja takapakit kuuluvat silloin tällöin asiaan. Tahdonvoimaa tarvitaan siihen, ettei lannistu, vaikkei välillä jaksaisikaan suoriutua täydellisesti.