Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Avantouinnin suosio kasvaa kasvamistaan – Särkijärven kuntotalon myynti huolettaa jämsäläisiä avantouimareita: "Missä ihmiset jatkossa käyvät uimassa?"

Vesi höyryää Särkijärven avantouintipaikalla. Irina Aronen kipuaa laiturin rappusia alas kylmään veteen ja lähtee uimaan pitkin vedoin avannon toiselle laidalle. Kylmyys ei paista naisen kasvoilta, kun hän kauhoo takaisin – vain nenänpää punoittaa hieman. –Nyt ei pysty olemaan pidempään, nainen kertoo tarttuessaan rappusten kaiteisiin hanskoilla verhotuilla käsillään. Aronen on harrastanut avantouintia kolme vuotta, ja hän pulahtaa hyiseen veteen kerran viikossa. Iho on jo tottunut kylmään kyytiin, eikä naista palella avannossa. –Olen jo tottunut kylmään. Olen avannossa kerralla sen verran kuin hyvältä tuntuu, hän kertoo. Hyvää oloa hakemassa Aronen ei suinkaan ole Särkijärven kuntotalolla yksin, sillä lauantai on suosittu uintipäivä. Uudenvuodenaattona avantoon pulahti kuntotalon tiskin takana istuvan Risto Skytän mukaan lähemmäs 50 ihmistä. Viime kaudella käyntejä kertyi vihkoon yli 1600. Tällä hetkellä Särkijärven kuntotalon sauna lämpenee uimareille tiistaisin ja lauantaisin. –Avantouinnin suosio on kasvanut valtavasti vuosien saatossa. Vuonna 2003 uimareita kävi noin 10–15 illassa, mutta nyt määrä on selvästi suurempi, Skyttä kertoo. Aronen kertoo käyvänsä pulahtamassa hyvinvoinnin nimissä. Harrastuksen aloittamisen jälkeen hän on ollut harvemmin kipeänä. –Avantouinti parantaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Sen lisäksi se antaa uskomattoman hyvän olon. Suosittelen tätä kaikille, joilla ei ole terveydellisiä esteitä kylmälle kylvylle, Aronen summaa. Vaarana jäädä koukkuun kylmään kylpyyn Avantouinti sopii lähes kaikille, mutta sairauksista kärsivien tulee neuvotella lääkärin kanssa harrastuksen aloittamiseen liittyvistä riskeistä. Etenkin sydän- ja verenpaineoireet saattavat estää pulahduksen. Aloittelijan kannattaa viipyä avannossa aluksi vain muutamia sekunteja. Kauden aikana keho sopeutuu kylmään ja vähitellen nautintoa voi jatkaa pidempään. Ensimmäisillä kerroilla kylmä vesi voi aiheuttaa hengen salpautumista. Se on kuitenkin normaalia ja vaaratonta. Hengitysharjoitukset auttavat löytämään oikean tavan uintisuorituksen aloittamiseen. –Olen käynyt avannossa jo vuosia. Olen jäänyt koukkuun pulahduksen jälkeen valtaavaan hyvään oloon, Tuomas Walkeajärvi kertoo kävellessään avannosta takaisin saunaan. Missä avantouimarit tulevaisuudessa kylpevät? Tunnelma kuntotalolla on rento, mutta kävijöiden mieltä painaa kuitenkin huoli tulevasta. Kaupunki laittaa Särkijärven kuntotalon myyntiin vielä tämän vuoden aikana. Tiedossa ei ole korvaavaa avantouintipaikkaa harrastajille. –Koskikarassa pääsee avantoon, mutta ei siellä tunnelma ole sama. Toivoisin, että kuntotalo olisi jatkossakin meidän käytössämme tai saisimme jonkin vastaavan paikan harrastukselle, Aronen pohtii. Käytävän pöydältä löytyy adressikin kuntotalon säilyttämisen puolesta, johon on Skytän mukaan tullut jo kymmeniä allekirjoituksia. –Missä ihmeessä nämä ihmiset käyvät, jos kuntotalo myydään? Näin keskeisellä sijainnilla ei ole muita mahdollisia paikkoja toiminnalle. Talossa on paljon muutakin ohjelmaa meidän saunavuorojemme lisäksi, Skyttä kertoo. Skyttä kertoo avantouintia järjestävien yhdistysten, Jokilaakson Reumayhdistyksen ja Jämsän Seudun Sydänyhdistyksen, pohtineen ainakin isojen jäähyväisuintien järjestämistä kauden loppuun. –Täytyyhän meidän jättää kunnolla hyvästit Särkijärvelle, jos loppu koittaa, sydänyhdistyksen puheenjohtajana toimiva Skyttä kertoo. Avantouinti sopii lähes kaikille, mutta sairauksista kärsivien tulee neuvotella lääkärin kanssa harrastuksen aloittamiseen liittyvistä riskeistä. Etenkin sydän- ja verenpaineoireet saattavat estää pulahduksen. Saunasta ei saa mennä suoraan avantoon, vaan kehon täytyy antaa ensin hieman viilentyä. Saunan ja avannon välinen lämpöero aiheuttaa sydämelle kovan rasituksen, verenpaineen vaihtelu saattaa aiheuttaa huimauksen tunnetta, mutta terveelle ihmiselle harrastuksesta ei ole haittaa enempää kuin hölkkäämisestä tai hiihtämisestäkään. Lihaksistoa on hyvä lämmitellä ennen avantoon menoa: sauvakävely ja hiihto ovat hyviä verryttelymuotoja. Saunomisen ja avannon jälkeen kannattaa pukeutua lämpimästi vilustumisen välttämiseksi. Avannossa ei ehdi vilustua; vika on usein pukeutumisessa, jos tuntee palelevansa uinnin jälkeen. Kaikki avantouinnin vaikutukset ovat yksilöllisiä. Avannossa käyntien määrä, avannossa viipymisen kesto ja saunominen avannon yhteydessä ovat yksilöllisiä valintoja. Omaa kehoaan kannattaa kuunnella, jotta oppii tietämään mikä sopii itselle. Sairaana tai alkoholin vaikutuksen alaisena ei avantoon saa mennä. Lähde: Jämsän kaupunki