Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

Hengitätkö liikaa? – Psykofyysinen valmentaja kertoo monen meistä syyllistyvän tähän: "Liikahengittely nostaa stressitasoa ja heikentää palautumista"

Hektisessä ja työkeskeisessä maailmassa oma hyvinvointi unohtuu helposti. Usein ihminen uhraa itsensä lähimmäisten vuoksi. MBody.infon yrittäjä, psykofyysinen valmentaja Maria Svan neuvoo ihmisiä pohtimaan, mikä omassa vaakakupissa painaa eniten. –Oma hyvinvointi työnnetään taka-alalle ja edelle menevät työ ja perheenjäsenet. Elämme uhrautumisen yhteiskunnassa. Etenkin perheenäideillä on tapana uhrata itsensä, ja he saavat marttyyrimäisestä käytöksestään hetkellisesti hyvän olon. Jokaisen täytyisi ottaa vastuu itsestään. Svan kannustaa armollisuuteen. Hänen mukaansa ihmiset käyttävät aikaansa niin sanotusti turhiin asioihin, kuten siivoamiseen. –Sen ajan voisi käyttää oman hyvinvoinnin parantamiseen. Turhat jäpitykset on hyvä tiedostaa ja antaa itselleen armoa arjessa, valmentaja sanoo. Mikrotauoista apua Kehoa voi vapauttaa erilaisista jännitteistä pienin harjoituksin ja muutoksin. Svanin mukaan jo muutaman sekunnin mittaiset mikrotauot työpäivän aikana voivat tuoda suuren muutoksen omaan oloon. –Ajatukset, stressi ja paineet kuormittavat kehoamme enemmän kuin itse tekeminen. Jo se auttaa, kun pysähdyt hetkeksi ja keskityt hengittämään. Moni meistä hengittää turhan sisäänhengityskeskeisesti. –Lieväkin krooninen hyperventilaatio (liikahengittely) aiheuttaa kehossa ongelmia ja nostaa stressitasoa kehossa. Elimistön happipitoisuus on silloin jopa normaalia korkeampi ja hiilidioksidipitoisuus taas matala. Tämä johtuu siitä, että hengitetään tarpeettoman tehokkaasti. Veren happotasapaino muuttuu emäksiseksi ja edistää verisuonten supistumista. Sisäänhengitys aktivoi autonomisen hermoston sympaattista puolta, jonka toiminta tehostuu stressitilanteissa. Sympaattisen hermoston vilkastuminen hankaloittaa palautumista, rentoutumista ja unta. –Uloshengityksen tulisi kulkea rauhassa loppuun saakka, ja sen jälkeen on hyvä pitää pieni tauko. Näin pallea pääsee rentoutumaan, parasympaattinen hermosto aktivoituu ja jännitys laukeaa, Svan ohjeistaa. Katso video: Näillä mielikuvaharjoituksilla voit parantaa hengitystäsi