Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Tulospalvelu Podcast Kaupallinen yhteistyö

Espanjassa treenaavat Hermanni ja Mikko keksivät oivan keinon kommunikoida paikallisten kanssa katalaaniksi – "Otetaan vihko mukaan ja sillä pärjätään"

–Aamupalaa tässä kokkaillaan. Kovasti tuo näyttää kananmunia paistavan, Mikko Mäkelä juttelee puhelimen välityksellä Espanjan Gironasta. Aamupalakokkina toimii Hermanni Haljala , joka jo tuttuun tyyliin paistaa kananmunat pannulla ja keittää kahvit Mäkelälle ja itselleen. –Laitan musiikkia soimaan, että Mikko herää. Haljala vitsailee, että Uuno Turhapuron Olitkos vielä nukkumassa -kappale herättelee toisen jämsäläisen uuteen päivään. Munat ja kahvi saavat seurakseen leipää, jugurttia ja mehua. Kunnon tankkaus on paikallaan, sillä edessä on työpäivä. Mäkelän ja Haljalan kohdalla työpäivä tarkoittaa tässä tapauksessa hyppäämistä enduropyörän satulaan. –Iltapäivästä syödään vasta seuraavan kerran, sillä täällä treenataan yhdeksästä neljään. On meillä onneksi eväitä mukana, Mäkelä toteaa. Beta-tiimissä ajava Mäkelä on tunnetumpi trial-kuskina, mutta nyt hän tekee ajoharjoittelua endurossa. Heti vuoden vaihteen jälkeen tavaransa pakanneet jämsäläiset aikovat viettää Espanjan kämpillä helmikuun alun moottoripyörämessuihin asti. Haljala aikoo mp-messujen jälkeen palata Espanjan maisemiin treenaamaan pidemmäksi aikaa, mutta Mäkelä jää Suomeen tutustumaan uuteen trial-pyöräänsä. Paljon toistoja ja hyvät ajomaastot Espanja on suosittu maa enduroharrastajien keskuudessa. Mäkelän ja Haljalan lisäksi jämsäläisistä Roni Kytönen on parhaillaan treenaamassa tiiminsä kanssa toisaalla Espanjassa. –Siinä on monta syytä, miksi täällä ollaan. Ensinnäkin täällä treenaa suurin osa lajien huipuista ja harjoittelukulttuuri on vahva. Ajopaikkoja ja -mahdollisuuksia on paljon, ja kaikki sijaitsevat lähellä, Mäkelä luettelee. Hänen mukaansa Suomessa sitä helposti ajaa samoja tuttuja maastoja, jotka eivät tarjoa mitään uutta. Ulkomailla harjoittelu on kuskien mielestä mielekkäämpää ja laadukkaampaa. Kun lähtee kauemmas kotoa, ei harjoittelu kärsi häiriöistä. Espanjassa ajetaan päivittäin aamusta iltaan, eli toistoja tulee paljon. Ajomaastotkin löytyvät jämsäläisillä pääasiassa alle tunnin päässä vuokra-asunnolta. –Vaatii se aina vähän järjestelyä, että saa esimerkiksi työkuviot kuntoon. Täällä oleminen on itsessään halpaa, mutta kaluston siirtäminen ja liikkuminen polttoaineineen hörppäävät paljon, Mäkelä toteaa. Mäkelä on nyt toista kertaa ajamassa Espanjassa, mutta Haljala on viettänyt maassa enemmän aikaa. Ennen tammikuun matkaa hän oli joulun alla kolme viikkoa ajoleirillä. –Fakta on se, että jos haluaa maailmalle ajamaan, niin on pakko olla ulkomailla ja luoda tänne kontakteja. Vaikka Suomessa pärjäisi, kukaan ei soita sinulle, että hyvin olet ajanut, tule meille tänne. Jämsäläiskuskit sanovat, että kommunikointi paikallisten kanssa sujuu pääosin englanniksi. Girona sijaitsee Katalonian alueella, joten myös katalaania ja espanjaa heidän on ollut pakko oppia. Kieliongelmiin suomalaisilla on keino. –Kirjoitettiin vihkoon sanoja ja lauseita, kuten numerot ja viikonpäivät. Aina, kun mennään johonkin, otetaan vihko mukaan ja sillä pärjätään. Paikalliset osaavat arvostaa, kun puhumme heidän kieltään, Haljala kertoo. Trial päälaji, mutta enduroa mukaan Tulevalla kaudella Mäkelä aikoo ajaa trial ykköslajinaan, mutta mahdollisuuksien mukaan hän osallistuu myös endurokilpailuihin. Tavoitteekseen Mäkelä on asettanut trialin SM-kullan TR2-luokassa ja x-trialin finaalipaikan. Haljala puolestaan tähtää enduron saralla niin SM-sarjaan kuin EM-osakilpailuihin. Hän sanoo, että Päitsille osallistuminen on vielä vähän auki, sillä hän neuvottelee uusia kuvioita ulkomailla. Voi olla, että jämsäläiskuski aloittaa kautensa Portugalissa ja hänet nähdään myös Espanjan mestaruussarjassa. –Ajaminen on tällä hetkellä se, mitä haluan tehdä. Katsotaan, miten pitkälle pääsen. On pakko katsoa nyt, eikä vasta 10 vuoden kuluttua. Haljalalla on kova tahto menestyä, mutta välillä yritykset ovat loppuneet loukkaantumisiin. Viime kausikin jäi jämsäläiseltä kesken, kun hän katkaisi solisluunsa elokuussa nuorten SM-osakilpailussa. –On ollut huonoa tuuriakin, mutta yksi suuri tekijä on se, että minulla ei ole niin paljon kokemusta. Isoja poikia vastaan isommalla koneella Haljala aloitti vakavamman kilvanajon ikäluokkaansa verrattuna myöhään. Viime kausi oli jämsäläisen neljäs. –Olen ottanut verrattain nopeasti muita kiinni. Vauhti alkoi kasvaa ja vähän jo pärjäsin. Kokemusta ja toistoja ei ole kuitenkaan ollut niin paljon, joten välillä on kolissut. Haljala toteaa, että kaikesta oppii, ja on myös pakko oppia. Harvassa ovat endurokuskit, joille ei jotain satu jossain välissä uraansa, Haljalalle tapahtumia on vaan tullut hieman tiheämmin. –Nyt kaikki on mennyt hyvin ja olen päässyt ajamaan paljon lyhyen ajan sisällä. Loukkaantumisen jälkeen pitää aina muistaa edetä askel kerrallaan, vaikka pää yrittääkin mennä kovemmalla vauhdilla. Tulevaa kautta silmällä pitäen Haljala on vaihtanut pyöränsä isommaksi. Nyt hänellä on allaan 250-kuutioinen kaksitahtikone. –Tällä pärjää maailmalla isojen poikien seassa, kesällä 20 vuotta täyttävä nuorukainen sanoo. Haljala aikoo myös kuluvana vuonna aloittaa varusmiespalvelustaan. Hän on juuri laittanut paperit vetämään Lahden urheilujoukkoihin. –Syksyllä jos pääsisi sinne, saisi senkin pois päiväjärjestyksestä.