Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

Istutko taas koko päivän? – Istumisen 6 vahingollista seurausta

Liika istuminen on yhdistetty muun muassa veritulppiin, rasvamaksaan, sydänsairauksiin ja syöpään. Istumisen on todettu myös altistavan muistisairauksille. Liikkumattomuuden seurauksena diabeteksen riski voi kaksinkertaistua ja sydän- ja verisuonitautien riski lisääntyä 14 prosentilla. Passiivisuus vaikeuttaa myös painonhallintaa. Kun istut, poltat vain puolet siitä kalorimäärästä, joka kuluisi, kun seisot tai kävelet. Prevention listasi kuusi mahdollista seurausta liiasta istumisesta: 1. Niska- ja selkäkipu Vain neljän tunnin istuminen voi altistaa selkäongelmille. Etenkin huonossa asennossa istuminen ja näyttöpäätteen tuijottaminen leuka eteen työnnettynä voi rasittaa niskaa ja aiheuttaa päänsärkyä. 2. Ahdistus ja masennus Mitä enemmän istut työssäsi, sitä suurempi riskisi on mielen pahoinvoinnille. Mental Health and Physical Activity- lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan riski esimerkiksi ahdistukseen oli suuri vapaa-ajan liikunnasta riippumatta. Tutkimusnäytön mukaan mitä enemmän ihmiset liikkuvat läpi päivän, sitä onnellisempia he ovat. Erityisesti työpäivän aikaiseen liikkumiseen olisi siis tutkimuksen mukaan kiinnitettävä erityistä huomiota. 3. Verihyytymät Istuvasta elämäntavasta johtuva hidastunut verenkierto jaloissa yhdessä veren hyytymistekijöiden kanssa lisää riskiä saada veritulppa. Naisilla, jotka istuivat yli 40 tuntia viikossa, oli enemmän kuin kaksinkertainen riski sille, että hyytymä siirtyy keuhkoihin verrattuna heihin, jotka istuivat alle 10 tuntia. 4. Heikot luut Luusto on kudosta, joka uusiutuu koko ihmisen eliniän ajan. Liikkuminen tekee sille hyvää ja saa luusolut korvaamaan vanhan luuaineksen uudella. Liian vähäinen liikkuminen heikentää luita ja aiheuttaa suuremman riskin sairastua luukatoon eli osteoporoosiin. 5. Lihavuus ja sydänvaivat Sen lisäksi, että istuminen ei polta kaloreita kuten liikkuminen, myös verensokeria säätelevän insuliinin teho laskee. Kolesteroli ja veren tulehdusmarkkerit taas voivat nousta lisäten riskiä sydänsairauksille. 6. Syöpäriski kasvaa Istuminen lisää paksusuolen ja kohtusyövän riskiä mahdollisesti muun muassa painonnousun takia. Journal of the National Cancer Institute -julkaisussa on todettu, että kahden tunnin yhtämittainen istuminen päivässä lisäsi riskiä jopa 10 prosentilla. Mitä sitten pitäisi tehdä? Monet yrittävät kompensoida liiallisen istumisen seurauksia treenaamalla työpäivän jälkeen. Liikunta on aina hyvästä, mutta tutkimusten mukaan se ei täysin korvaa miltei koko päivän istumista. Kun tutkijat eräässä tutkimuksessa analysoivat miltei 8 000 45-vuotiaan ja sitä vanhemman liikkumista, he saivat selville, että 12 tunnin istuminen päivässä nosti kuolleisuusriskiä huolimatta liikuntatottumuksista. Riski oli erityisen korkea, jos istumista kesti yhtäjaksoisesti 60–90 minuuttia. –Ei yksinkertaisesti riitä, että on aktiivinen vain tiettynä aikana päivästä. Meidän on liikuttava läpi päivän, sanoo tutkimusta johtanut Keith Diaz . Tämä tarkoittaa, että istumatyöläisen olisi noustava ylös mielellään joka tunti. King's College London-yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että ne, jotka kävelivät vesipisteelle tai vaihtoivat seisomatyön mahdollistavaan säädettävään pöytään, vähensivät tehokkaammin istumista kuin ne, jotka vain kuntoilivat päivän päätteeksi. Työn tauottamisella on myös selän hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. Selkäliitto muistuttaa, että liike pitää selän lihakset vetreinä, nivelet liikkuvina ja välilevyt kimmoisina. Tämän lisäksi työn tauottaminen virkistää sekä kehoa että mieltä ja parantaa keskittymiskykyä työtehtäviin. Nouse siis ylös tuolista, jaloittele, juo lasi vettä tai tee taukojumppa. Kannattaa pohtia myös rutiinien muuttamista. Voisitko lisätä liikkumista myös niihin asioihin, jotka tavallisesti teet istuen? Puhelun voi soittaa koko ajan samalla liikkuen tai junassa valita seisomapaikan istumapaikan sijaan.