Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Tulospalvelu Podcast Kaupallinen yhteistyö

Parjattu vaalea leipä voikin olla terveellisempää kuin luulit – Voi pitää loitolla hiljaista tulehdusta

• Täysjyvän syöminen ei tarkoita sitä, että pitäisi syödä isot pinot leipää. • Täysjyvätuote voi olla ruista tai kauraa, mutta hyvää täysjyvää voi olla myös riisi ja kvinoa. • Täysjyvästa tehty ruoka antaa suojaa yleisimpiä kansantauteja vastaan ja se suojelee myös syövältä. Täysjyvätuotteita suositellaan suomalaisilla ravitsemussuosituksissa. Ruisleipä ei todellakaan ole ainoa tai edes paras täysjyvän lähde. Myös uudessa, niin sanotussa planetaarisessa dieetissä (EAT Lancet Commission) täysjyvätuotteet ovat todella iso energianlähde. Tämä aivan uusi maailmanlaajuinen suositus pyrkii maksimoimaan sekä yksikön terveyden, ruuan riittämisen ja maapallon tulevaisuuden. Suosituksen taustalla on kansainvälinen monialainen asiantuntijajoukko. Yksi tähän tähtäävä askel on se, että täysjyvätuotteita syödään entistä enemmän ja esimerkiksi lihaa roimasti vähemmän. Ruisleipä on edelleen hyvä täysjyvätuote ja sitä kannattaa syödä, mutta muitakin hyviä vaihtoehtoja on. Toimiva ase hiljaista tulehdusta vastaan Täysjyvätuotteet ovat mainio ravintokuidun lähde. Vain joka viides suomalainen saa ruuastaan tarpeeksi kuitua. Ravintokuitu on erittäin oleellista suolen toiminnalle ja terveydelle. Sen voi huomata itsekin. Jos syöt varsin vähäkuituista ruokaa ja alat syödä kuituja enemmän, voit huomata ulostamisen helpottuvan. Kuitupitoisen ruuan ansiosta kakkamäärä kasvaa ja pehmenee. –Kun suoliston seinämä on kunnossa, ravintoaineet imeytyvät hyvin, mutta elimistöön ei pääse tekijöitä, jotka aiheuttavat matala-asteista tulehdusta, sanoo dosentti, laillistettu ravitsemusterapeutti Kirsi Laitinen . Elimistön matala-asteinen tulehdus taas näyttää voivan lisätä riskiä sairastua muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen ja rasvamaksaan. Täysjyväviljan kuitu ja sen mukana tulevat muut terveystekijät voivat pienentää merkittävästi suolistosyövän riskiä. Usko tuoteselosteeseen, älä silmiisi Täysjyvän puolesta on viime vuosina puhuttu niin paljon. Tuoreen selvityksen mukaan neljä viidestä suomalaisesta olisikin valmis lisäämään täysjyvätuotteita ruokavalioonsa. Täysjyvätuotetta ei aina tunnisteta. Toisaalta jokin tuote voi näyttää siltä, että se voisi olla erityisen terveellistä. –Viljatuotteen väri tai ”pilkullisuus” ei aina kerro totuutta täysjyväsisällöstä, toteaa laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen . Tumman leivän tumma väri voi olla vaikka siirapista. Pilkut tai satunnaiset kokonaiset jyvät eivät myöskään kerro totuutta leivän ravitsemuksellisista arvoista. Vain tutustumalla leivän tuoteselosteeseen saa varman tiedon siitä, mitä leipä sisältää. Pehmeä ja vaalea täysjyvä Tumma ruisleipä on useimmiten täysjyvää. Kuitenkin myös vaalealta näyttävä ja pehmeä kauraleipä voi myös olla täysjyvää ja siksi terveellistä. –Tutkimukset osoittavat, että sataprosenttisella kauralla on jopa enemmän terveysvaikutuksia kuin rukiilla, toteaa laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen . Täysjyväkauraleivässä on enemmän rautaa, magnesiumia, tiamiinia (B1) ja seleeniä kuin täysjyväruisleivässä. Kauran erityinen hyvä on beetaglukaani. Vain folaattia ruisleivässä on enemmän kuin kauraleivässä. Kotimaisista viljoista myös esimerkiksi täysjyväohra voi Laatikaisen mukaan olla lähes kauran veroinen valinta. Täysjyvävaihtoehtoja on kaupassa tarjolla myös muun riisistä, hirssistä, tattarista ja kvinoasta. Täysjyvää on tarjolla Laatikaisen mukaan vitamiinien ja hivenaineiden määrä karkeasti ottaen kaksinkertaistuu, kun valkoinen vilja vaihdetaan täysviljaksi. Hyvä kuitumäärä leivässä on, jos kuitua on enemmän kuin kuusi grammaa sadassa grammassa. Täysjyvää on leipänä, mutta se ei ole ainoa täysjyvän lähde. Täysjyvä voi olla esimerkiksi pastaa, puuroa tai aterialisuketta. Ravitsemussuosituksia ei pidä lukea sillä tavalla väärin, että täysjyvätuotteiden lisääminen tarkoittaa, että leipää pitää syödä paljon. Tarpeellisen määrän täysjyvää saat, jos syöt aamulla lautasellinen täysjyväpuuroa, aterialla kaksi desilitraa täysjyväpastaa ja tämän lisäksi vielä kaksi leipäsiivua. Nestlén täysjyvätutkimuksesta käy ilmi, että tärkeät tekijät täysjyvätuotteen valinnassa ovat hinta ja maku. Pelkkä terveellisyys ei riitä. Terveellistä ja edullista täysjyvävaihtoehtoa etsivä kuluttaja joutuu väkisinkin näkemään jonkin verran vaivaa. Hyviä ja edullisiakin täysjyvätuotteita kuitenkin on, joten vaivannäkö kannattaa.