Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Tulospalvelu Podcast Kaupallinen yhteistyö

Vieläkö däpätään, flossataan tai tubetetaan? SKS kerää koululaiskulttuuria Jämsän Länkipohjan koulussa

Millaista on tämän hetkinen koululaiskulttuuri ja -perinne? Mitä kaikkea kouluissa tapahtuu ja miten siitä jää jälki tuleville sukupolville? Muun muassa näihin kysymyksiin haetaan vastauksia Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS) pilottihankkeessa Minun kulttuuriperintöni – koululaiset osalliseksi keruutoimintaan . Hankkeeseen on valittu viisi koulua. Aivan ensimmäiseksi, eli ensi viikon maanantaina ja tiistaina ääneen pääsevät Länkipohjan koulun 3.–6. luokat. Sen jälkeen kierros jatkuu Turkuun, Poriin ja Helsinkiin sekä Luxemburgissa sijaitsevaan suomalaiseen kouluun. Nuorisokulttuuri vähällä huomiolla SKS on kerännyt kansanperinnettä, muistitietoa ja nykyperinnettä jo lähes 190 vuoden ajan. Viime vuosikymmenenä lastenperinne ja koululaiskulttuuri ovat jääneet keruutoiminnassa vähemmälle huomiolle. SKS:n arkistoon ei ole tallennettu tietoa siitä, mitä nykypäivän koululainen tekee koulussa välituntien aikana tai kavereiden kanssa vapaa-ajalla. Mitä leikkejä leikitään, miten digitaalisuus on vaikuttanut lasten omaehtoiseen kulttuuriin, mitä kaikkea lapset puuhaavat silloin, kun aikuisten silmät eivät näe? Tätä SKS pyrkii nyt selvittämään lähtemällä kentälle, eli kouluihin koululaisten pariin. Kouluun pystytetään Big Brother -realityohjelmasta tuttu päiväkirjahuone. Siellä oppilaat voivat yksin tai pienissä ryhmissä käydä tallentamassa aineistojaan. Lisäksi oppilaat voivat tuottaa koululaisperinnettä valokuvaamalla, videoimalla tai äänittämällä. Lopuksi kaikki oppilaat osallistuvat keruuseen kirjoittamalla. Hankkeessa kerätyt koululaisaineistot tallennetaan pysyvästi SKS:n arkistoon, jossa ne ovat niin tutkijoiden, opiskelijoiden, toimittajien, kotiseutuaktiivien kuin myös aiheesta kiinnostuneiden kansalaisten käytettävissä nyt ja tulevaisuudessa.