Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

14 syytä, miksi popcorn on porkkanaa terveellisempi herkku

Nauti ensi kerralla popcornit hyvällä omallatunnolla –poksautetut maissinsiemenet kun sisältävät yllättävänkin paljon terveellisiä ravintoaineita ja antioksidantteja. Porkkana on popcorniin verrattuna ylivertainen lähinnä beetakaroteenin määrässä. Moni saattaa ajatella, että terveellinen porkkana päihittää ravintoarvoillaan herkuksi miellettävän popcornin mennen tullen. Se on totta –ainakin mikäli porkkanaa tulee popsittua ainoastaan beetakaroteenin toivossa. Sata grammaa porkkanaa sisältää huimat 9000 milligrammaa beetakaroteenia, kun vastaava määrä popcornia vain 90 milligrammaa. Ruotsalaislehti Amelian tekemän selvityksen mukaan sata grammaa popcornia kuitenkin sisältää yllättävän paljon elimistölle hyödyllisiä ravintoarvoja, joten seuraavan kerran leffailtaa viettäessäsi voitkin harkita herkuttelevasi poppareilla ilman huolen tai katumuksen häivää. Muistathan kuitenkin, että liiallinen rasvalla tai suolalla mässäily tekee ruoasta kuin ruoasta epäterveellisempää, joten maustathan leffaherkkusi maltilla. Tässä 14 syytä siihen, miksi popcornia voi popsia hyvällä omallatunnolla. 1. Sokeri 100 grammaa valmista popcornia: 1,6 grammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 9,4 grammaa 2. Proteiini 100 grammaa valmista popcornia: 10,1 grammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 0,7 grammaa 3. Kuitu 100 grammaa valmista popcornia: 11,0 grammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 2,4 grammaa 4. Täysjyvä 100 grammaa valmista popcornia: 85 grammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 0 grammaa 5. Rauta Raudanpuute on varsin yleinen vaiva. Erityisesti siitä kärsivät hedelmällisessä iässä olevat naiset, joiden tulisi saada rautaa päivittäin 15 milligrammaa. Rauta on tärkeää meistä jokaiselle myös siksi, että se auttaa kuljettamaan tiettyjä happoja lihaksistoon. 100 grammaa valmista popcornia: 3,10 milligrammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 0,19 milligrammaa 6. Niasiini Niasiini on ravintoaine, jota tarvitaan erityisesti rasvan, hiilihydraattien sekä proteiinin aineenvaihduntaan. 100 grammaa valmista popcornia: 1,8 milligrammaa niasiinia vastaavaa ainetta 100 grammaa raakaa porkkanaa: 0,9 milligrammaa niasiinia vastaavaa ainetta 7. Kalium Jotta kroppamme hermot sekä lihakset toimisivat parhaalla mahdollisella tavalla, on kaliumin saannista tärkeää pitää huolta. Se tasoittaa myös verenpainetta. 100 grammaa valmista popcornia: 240 milligrammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 210 milligrammaa 8. Seleeni Hivenaineena ja antioksidanttinakin tunnettu seleeni edesauttaa hiusten ja kynsien hyvinvointia, ja se suojaa soluja hapettumiselta. 100 grammaa valmista popcornia: 1,0 milligrammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 0 milligrammaa 9. Magnesium Haluatko varmistaa lihasten sekä hermojen parhaan mahdollisen toiminnan? Huolehdithan siitä, että saat ainakin 280 milligrammaa magnesiumia joka ikinen päivä. 100 grammaa valmista popcornia: 86 milligrammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 8 milligrammaa 10. Folaatti Foolihappo eli folaatti vauhdittaa solujen uudistumista, ja se on erityisen tärkeää esimerkiksi raskaana oleville. Hedelmällisessä iässä olevien naisten tulisi saada folaattia päivittäin 400 mikrogrammaa, muiden suositus puolestaan on 300 mikrogrammaa. 100 grammaa valmista popcornia: 14 mikrogrammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 22 mikrogrammaa 11. Fosfori Hampaat sekä luusto voimistuvat erityisesti silloin, kun fosforin saanti on hyvällä tolalla. Aikuisten tulisi saada sitä päivittäin 600 milligrammaa. 100 grammaa valmista popcornia: 275 milligrammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 23 milligrammaa 12. Kertatyydyttymättömät rasvat Tämän rasvojen terveellisemmän muodon tulisi muodostaa 10–20 prosenttia päivittäisestä energiansaannistamme. Naisen päivittäinen saantisuositus on 30 grammaa, miehen 40 grammaa. 100 grammaa valmista popcornia: 8,3 grammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 0 milligrammaa 13. Omega-6 Monityydyttymättömät rasvat ovat kropallemme elintärkeitä, sillä elimistö ei pysty itse muodostamaan kyseisiä rasvoja. 100 grammaa valmista popcornia: 1,2 grammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 0,6 grammaa 14. B16-vitamiini 100 grammaa valmista popcornia: 0,2 milligrammaa 100 grammaa raakaa porkkanaa: 0,14 milligrammaa Pitkästä vertailusta käy siis ilmi, että popcorn sisältää porkkanaa huomattavasti enemmän tärkeitä ravintolaineita sekä antioksidantteja. Se sisältää tietenkin myös porkkanaa huomattavasti enemmän kaloreita, sillä 100 grammaa mikropoppareita sisältää noin 414 kilokaloria, 100 grammaa porkkanaa ainoastaan 36 kilokaloria. Kumman sinä valitset? Lähde: Amelia