Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Päiväkirjahuoneessa paljastetaan, mitä jämsäläislapset tekevät koulussa ja vapaa-ajalla – "Mä pelaan Fortniteä ja teen välillä YouTubeen pelivideoita tai striimaan pelaamista livenä"

Länkipohjan koulun kuudesluokkalainen Juuso Solin ja viidesluokkalainen Ville Ärrälä istuvat luokkahuoneen lattialla pehmustetussa kehikossa mikrofoni edessään. Tuolin päällä jalustalla seisova kamera vilkuttaa punaista valoa kertoen, että kuvaus on käynnissä. Pientä jännitystä on aistittavissa ilmassa, kun Suomen Kirjallisuuden Seuran (SKS) arkiston projektitutkija Anna Hynninen esittää pojille kysymyksiä koululaisten arjesta ja tavoista. –Välitunneilla me jutellaan kavereiden kanssa ja pelataan joskus jalkapalloa, Ärrälä kertoo Hynniselle. Molemmat ovat sitä mieltä, että heillä on koulutöiden jälkeen riittävästi vapaa-aikaa. Omalla ajallaan he pelaavat, nukkuvat ja liikkuvat. –En pelaa Fortniteä, mutta muita pelejä tulee pelattua. Harrastan myös jalkapalloa ja käyn uimassa, Solin toteaa. –Mä pelaan Fortniteä ja teen välillä YouTubeen pelivideoita tai striimaan pelaamista livenä. Tykkään myös käydä uimassa, Ärrälä kertoo. "Korkea aika saada aineistoa talteen" Hynninen esittää oppilaille kysymyksiä hyvästä syystä, sillä viime vuosikymmeninä lastenperinne ja koululaiskulttuuri ovat jääneet SKS:n keruutoiminnassa vähemmälle huomiolle. Hän kertoo digitaalisuuden lisääntymisen ja ilmiöoppimisen näkyvän tämän päivän lasten arjessa. –SKS on kerännyt kansanperinnettä, muistitietoa ja nykyperinnettä jo lähes 190 vuoden ajan, mutta viimeisin koululaiskulttuurin keruu on tehty kymmenisen vuotta sitten. Maailma kehittyy ja muuttuu niin valtavalla tahdilla, että nyt oli korkea aika saada aineistoa talteen, Hynninen summaa. Länkipohjan koulun 3.–6. luokkien oppilaat ovat ensimmäiset lapset, jotka pääsevät avaamaan omaa kulttuuriaan SKS:n Minun kulttuuriperintöni – koululaiset osaksi keruutoimintaa -piloottihankkeessa. Hankkeella haetaan vastauksia muun muassa siihen, mitä nykypäivän koululainen tekee koulussa välituntien aikana tai kavereiden kanssa vapaa-ajalla. Mitä leikkejä leikitään, miten digitaalisuus on vaikuttanut lasten omaehtoiseen kulttuuriin, mitä kaikkea lapset puuhaavat silloin, kun aikuisten silmät eivät näe? Länkipohjan jälkeen kierros jatkuu Turkuun, Poriin, Helsinkiin ja Luxemburgissa sijaitsevaan suomalaiseen kouluun. –Oppilaat vastaavat myös kirjallisesti kysymyksiin. Kameran eteen ei tietenkään pakoteta ketään, mutta oppilaat ovat olleet innokkaita. He ovat saaneet myös kuvata ja äänittää vapaasti omaa aineistoa arkistoitavaksi, Hynninen kertoo. Ärrälää ja Solinia ei haittaa, vaikka aineistoa katseltaisiin myöhemmin Hankkeessa kerätään aineistoa tallentamista ja arkistointia varten. Ärrälän ja Solinin mielestä kysymyksiin oli ihan mukava vastailla. –Vaikein kysymys oli se, millaisesta musiikista tykkään. Kuuntelen kyllä musiikkia, pääosin englanninkielistä, mutta kysymykseen oli vaikea vastata, Ärrälä kertoo. Poikia ei haittaa, vaikka joku 10 vuoden päästä katselisi heidän vastauksiaan. –Esimerkiksi opettajat voivat joskus tulevaisuudessa näyttää oppilailleen, että tällaista koulussa oli vuonna 2019. Näistä haastatteluista voi olla myös hyötyä jollekin tutkijalle, Ärrälä pohtii. Haastattelut ja kirjalliset kysymykset pyörivät kouluun ja vapaa-aikaan liittyvissä aiheissa. Kirjallisista kysymyksistä eniten vastauksia keräsivät vapaa-aikaa, välintunteja, sovellusten käyttöä ja fanituskulttuuria kartoittavat kysymykset. –Tähän mennessä saatujen vastausten perusteella sanoisin, että sukupuolet eivät eroa niin paljon toisistaan kuin ehkä ajattelemme. Tytöiltä löytyy ehkä poikia enemmän musiikki-idoleita ja pojat pelaavat hieman enemmän. Vastausten perusteella tytöt ja pojat viettävät välitunteja usein yhdessä, Hynninen summaa. Tubettajat kiinnostavat Viidesluokkalainen Santeri Aaltonen kertoo käyttävänsä erilaisia sovelluksia, kuten YouTubea ja WhatsAppia puhelimella. YouTubesta poika katselee pelivideoita ja seuraa tubettajia. Hän kertoo, ettei kotona puhelimella tai tietokoneella kuitenkaan saa viettää rajattomasti aikaa. –Tykkään katsoa etenkin tubettaja Roni Bäckin videoita. Hän on hauska ja tekee kivoja pieniä uutisvideoita, Aaltonen kertoo. Aaltonen viettää vapaa-aikaa myös lukien. Etenkin salapoliisi- ja seikkailukirjat ovat hänen mieleensä. –Tykkään Viisikko-kirjasarjasta. Joskus pelailen myös jotain pelejä puhelimella tai tietokoneella. Hankkeessa kerätyt koululaisaineistot tallennetaan pysyvästi SKS:n arkistoon, jossa ne ovat niin tutkijoiden, opiskelijoiden, toimittajien, kotiseutuaktiivien kuin myös aiheesta kiinnostuneiden kansalaisten käytettävissä nyt ja tulevaisuudessa.