Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Eurovaalikone Podcast Kaupallinen yhteistyö

Jämsässä on väläytelty yksityisteiden avustuksiin kymppitonnien leikkauksia, vaikka tienomistajien vastuut ovat kasvaneet – "Jos hiekoitusta ei ole, koulutaksi ei hae lapsia"

Noin 557 kilometriä. Sen verran Jämsässä on yksityisteitä, joille on haettu avustusta kaupungilta. Vertailun vuoksi kilometrimäärä vastaa reissua Jämsästä Turkuun, takaisin Jämsään ja vielä Jyväskylään. Kilometreinä Jämsässä risteilee enemmän yksityistietä, kuin asemakaava-alueella sijaitsevia katuja. Jälkimmäisiä on noin 193 kilometriä. Siinä missä kaupungin katujen kunnossapito ja hoito kuuluvat kaupungille, yksityisteiden osalta näistä vastaavat tien yksityiset omistajat. –Normaalin vuosittaisen ylläpidon lisäksi teille voidaan joutua tekemään perusparannuksia. Esimerkiksi sillan suhteen työ voi maksaa jopa 30 000–50 000 euroa. Jos esimerkiksi mökkiläinen joutuu sitä maksamaan, se on hirveä pieti, sanoo Jämsän alueellakin toimiva tieisännöitsijä Riitta Kangas . Yksityisteiden hoitoon voi saada avustusta muun muassa kaupungeilta ja valtiolta. Nyt Jämsässä on organisaatioselvityksen myötä väläytelty, että kaupungin yksityisavustuksista voitaisiin säästää. Leikkausten vaikutukset heijastuisivat moneen jämsäläiseen. Avustusta liki 200 yksityistielle Nykyisin kaupungin yksityistieavustusten budjetti on 170 000 euroa. Siitä 140 000 euroa on varattu kunnossapitoavustuksiin ja loput 30 000 mahdollisiin peruskorjausavustuksiin, kertoo kaupungininsinööri Katja Rissanen . Jos avustussumma jaettaisiin tasan jokaisen yksityistiekilometrin kanssa, määrä olisi noin 305 euroa kilometrille. Todellisuudessa avustus ei kuitenkaan jakaudu näin suoraviivaisesti, koska yksityistiet ovat keskenään erilaisia. Yksi yksityistie voi johtaa pysyvästi yhden asutun omakotitalon pihaan, toisen varrella voi olla maitotila, metsähakkuualue tai kesämökkejä. Tällaiset tekijät otetaan huomioon avustuksia jaettaessa. Viime vuonna avustusta haettiin Rissasen mukaan kaupungilta 199 yksityistielle. –Avustuksen saamiseksi asutuksen käyttämä tiepituus on oltava vähintään 400 metriä mitattuna 50 metrin etäisyydeltä asuinrakennuksen seinästä. Pisin avustettava tie on noin 15 kilometriä. Käsittelyssä yli 40 prosentin leikkaus Aiemmin helmikuussa teknisen lautakunnan käsittelyssä oli ehdotus, jonka myötä yksityistieavustuksesta säästettäisiin 70 000 euroa . Se tarkoittaisi avustuksen leikkaamista hieman yli 40 prosentilla. Lopulta lautakunta päätyi kuitenkin esittämään, ettei avustuksesta leikattaisi . Asiaa perusteltiin Jämsän Seudulle sillä, ettei yksityistieavustusten lisäksi kiinteistöveroille ei ole tarjolla juurikaan vastinetta ruutukaavan ulkopuolisilla alueilla. Seuraavaksi asia etenee kaupunginhallituksen käsittelyyn, missä tilanne voi vielä muuttua. Kaupunkien lisäksi yksityistieavustuksia voi hakea myös valtiolta. Tänä vuonna harkinnanvaraisia avustuksia on jaettavana noin 17 miljoonaa euroa, kertoo Suomen Tieyhdistys . Ensi vuodelle rahaa on varattu kolme miljoonaa, jos lisäpäätöksiä ei tehdä. Ensisijaisesti avustettavia hankkeita ovat muun muassa huonokuntoiset sillat ja suuret tierummut sekä liikenneturvallisuuden kannalta tärkeät kohteet. Tarkemmin valtion yksityistieavustuksista voi lukea ely-keskuksen sivuilta, muun muassa täältä . "Jos hiekkaa ei ole, lapsia ei haeta" Kaupungininsinööri Katja Rissasen mukaan yksityisteiden kilometrimäärässä on Jämsässä tapahtunut laskua. Esimerkiksi Rissanen ottaa vuoden 2010. Silloin avustettuja yksityisteitä oli vielä 616 kilometrin verran. Vaikka yksityistien käyttö on tarkoitettu ensisijaisesti vain sen omistavan tiekunnan osakkaille, yksityisin varoin hoidetulla tiellä voi usein olla muutakin liikennettä. Esimerkiksi monen kesäinen mökkireissu tai marjanpoimintamatka voi hoitua osittain yksityistietä pitkin. –Avustus on mielestäni iso asia. Maaseudulla on muitakin sellaisia menoja, joita ei keskustassa joudu omasta pussista maksamaan, sanoo noin 25 tiekunnan tieisännöintiä hoitava Riitta Kangas. Esimerkiksi Kangas nostaa tien hiekoittamisen. Vuodenvaihteessa voimaan tulleessa, uudessa yksityistielaissa ei puhuta enää talviaurauksesta vaan talvikunnossapidosta. Siihen kuuluu myös hiekoittaminen. –Jos yksityistien varrella on koululaisiakin, niin kyllä kouluauto pitkälti odottaa, että tie on hiekoitettu. Jos hiekoitusta ei ole, koulutaksi ei hae lapsia. Hiekoittaminen voi kuitenkin muodostua haasteelliseksi ja kalliiksi. –Nytkin olen etsinyt hiekoittajia. Moni hiekoittaja urakoi myös valtion teille, niin ei hiekoittajia tahdo löytyä. Lue lisää: Yksityistiet vievät tunteisiin – väärinkäyttöä on vaikea valvoa Lähtökohtaisesti yksityistien käyttö on tarkoitettu vain tiekunnan osakkaille. Kuitenkin jokamiehenoikeuden mukaisesti kuka tahansa voi tilapäisesti liikkua yksityistiellä jalan, polkupyörällä, hiihtäen tai ratsain. Tien käyttäminen edellyttää, ettei liikkumisesta aiheudu haittaa tai vahinkoa. Autolla ajaminen ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Autolla liikkuessa yksityistien satunnainen käyttö on sallittu, mikäli sitä ei ole erikseen kielletty. Jos autolla liikkuminen on säännöllistä, tiekunta voi periä yksityistien käytöstä maksun ja tien käyttöön tarvitaan lupa. Jos tienpitoon on saatu avustusta kunnalta tai valtiolta, tiellä liikkumista ei saa kieltää. Lähde: Suomen Tieyhdistys, Finlex.