Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Eurovaalikone Podcast Kaupallinen yhteistyö Tulospalvelu

Katso videolta, millaisen menopelin 17-vuotias Joona rakensi itselleen – Toista samanlaista ei varmasti tule vastaan: "Olen enemmänkin kuin tyytyväinen"

Ettei vuosi mene ihan peukaloiden pyörittämiseksi, tuumi Joona Saari ja alkoi hommiin. Elettiin syyskuun alkua vuonna 2018. Ajatus kolmipyöräisen rakentamisesta oli alussa todellakin vain ajatus kolmipyöräisestä, ilman sen tarkempia piirustuksia. –Jotain erilaista piti keksiä, kun oli pitkä teknisen vuosi edessä, Jämsän kristillisen kansanopiston opiskelija kertoo. Ensin Saari suunnitteli, että hän käyttää rakennelmaansa mönkijän taka-akselia, mutta lopulta 17-vuotias nuorukainen päätyi käyttämään karting-auton osaa – koska lopputulos on näin hauskempi. Tästä Joona Saari lähti liikkeelle: Viime viikolla valmistuneen kolmipyöräisen runko on otettu crossipyörästä. Eri osia Saari on tilannut netistä tai rakennellut itse. Jotain hän on myös ostanut uutena tai teettänyt. –En uskalla edes kertoa, mitä tämä on tullut maksamaan, koska on siihen sellainen summa uponnut, Saari toteaa. Sitäkään hän ei ole laskenut, että kuinka monta pajalla vietettyä tuntia vehje on vienyt. –Aamulla yhdeksältä olen tullut halliin ja illalla yhdeksältä lähtenyt pois. En ole laskenut mitään, eikä kannata laskeakaan. Lopputulos on kuitenkin se, mitä tavoiteltiinkin. Saarella on nyt kolmipyöräinen, eli räpellys tai trike, jolla kelpaa ajella. Ei toki tieliikenteessä, koska sinne hän ei usko lupia heltiävän. –Tämä jää koristeeksi ja postinhakumopoksi, nuorukainen uskoo. Juttu jatkuu videon jälkeen. Koulukaverit antavat kunniaa tekijälle Joona Saari ei ole ainoa, joka on iloinen lopputuloksesta. Opiston teknisen kurssin kaverit Mikael Beile , Marcus Väyrynen ja Klaus Mäkelä antavat Saaren menopelille ja maestrolle itselleen täyden tunnustuksen tehdystä työstä. –Kun Joona alkoi tehdä tuota, mä epäilin paljon, mutta en epäile enää mitään, Beile sanoo. –Tiesin, että Joona on konemiehiä, mutta onhan tuo hieno. En viitsi edes kokeilla sitä, koska eihän tuota voi korvata millään, jos jotain tapahtuu, Väyrynen lisää. –Todella hieno, Mäkelä komppaa. Kaverit seuraavat silmä tarkkana, kun Saari istahtaa kolmipyöräisen selkään ja polkaisee koneen käyntiin. 190-kuutioinen moottori pörähtää ja noin 18 hevosvoimaa rullaa liikkeelle. –Moottoria ei ole vielä sisäänajettu, joten en osaa arvioida, miten kovaa tällä pääsee. Pitoakaan ei ole kunnolla talvikelille. Saari on ehtinyt koeajaa kättensä jälkeä vasta tunnin verran, mutta yhdestä asiasta hän on varma: –Olen vähän enemmänkin kuin tyytyväinen, hän myhäilee. Näyttelyyn esille Seuraavaksi kolmipyöräinen nähdään näyttelyssä. Saaren veli oli bongannut ilmoituksen, jossa raisiolaiseen näyttelyyn haettiin yksityisten rakentamia pyöriä. Veljen innoittamana Saari otti näyttelyjärjestäjään yhteyttä, ja nyt kolmipyöräinen pitäisi saada siirrettyä Jämsästä Raisioon parin viikon päästä. –Vähän pientä viilausta, putsaamista ja kiillottelua on vielä, mutta muuten tämä on valmis. Toista samanlaista ei pitäisi tulla vastaan.