Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

30 vuotta yrittäjänä työskennellyt Jaana Pykäri-Pöntiö ei uskonut vuonna 1989, että on eläkeammatissaan, mutta toisin kävi: "Ei ole vielä ikinä tullut oloa, että tää on tässä"

Oliko sulla vaipat, kun aloitit? Näin Jaana Pykäri-Pöntiön asiakas kommentoi kuullessaan, että hänen kampaajansa on toiminut yrittäjänä 30 vuotta. –Mihin nämä vuodet ovat kadonneet? Pykäri-Pöntiö puistelee päätään ja nauraa hersyvästi. Aprillipäivänä täysejä kymppejä juhliva yrittäjä sanoo nauttineensa lähes joka hetkestä, vaikka hän ei aina ole uskonut, että kampaamoala on hänen eläkeammattinsa. Unelma-ammatti se kuitenkin on, tai ainakin siltä nyt tuntuu. Kolmeen vuosikymmeneen mahtuu kuitenkin hetki, jolloin Pykäri-Pöntiö joutui miettimään, onko kampaamoala hänelle sopiva. Työssä käytettävät kemikaalit laukaisivat allergian, ja lääkäri ehti jo todeta, että edessä on uuden ammatin etsintä. –Olihan se pysäyttävä hetki, että apua, mitä mä sitten teen. Pykäri-Pöntiö ei kuitenkaan luovuttanut. Hän selvitti allergisoivat ainesosat, joiden käytön hän lopetti. Iho parani, eikä ongelmia ole sittemmin enää ilmennyt. Siivousta ja rullaamista Jämsässä syntynyt ja kasvanut Pykäri-Pöntiö pohti lukioikäisenä tulevaisuuttaan. Hän ei tiennyt, mitä hän haluaisi isona tehdä, mutta kesätyö kampaamossa ratkaisi asian. –Siitä se sitten lähdin, kun siivosin lattioita ja harjoittelin permanentin rullausta. Vuonna 1988 Jyväskylästä lukiopohjaisesta kampaamokoulusta valmistunut Pykäri-Pöntiö teki töitä vuoden ennen oman yrityksen, parturi-kampaamo Hiustupsun, perustamista silloisen miehensä kanssa. Ensimmäinen liiketila sijaitsi Koskentiellä, ja parin mutkan kautta hän on palannut saman tien varrelle. Nykyisellä paikallaan Pykäri-Pöntiö on viihtynyt jo 15 vuotta. Seuraavaksi yrittäjän liikkeessä puhaltavat hieman uudet tuulet, sillä saman katon alle on muuttamassa toinen kampaaja ja ripsienpidennyksien tekijä. "En omista asiakkaitani" Ala on muuttunut paljon 30 vuodessa. Kiharat tehdään useammin raudoilla kuin permanenttiaineilla, eikä kampaajan luokse tulla hakemaan pelkkää kampausta. –Suurin osa työstä on värjäyksiä ja leikkauksia. Peruspuurtajaksi itseään kuvaileva yrittäjä nauttii työstään. Hän ei osaa nimetä yhtään tiettyä muotivillitystä, joka nostaisi ihokarvat pystyyn, mutta omanlainen kädenjälki häneltä löytyy. –Teen parhaiten niitä perustöitä. Kirkkaat pinkit, siniset ja vihreät tukat eivät ole vahvuuksiani. Neuvon niitä haluavat asiakkaat mielellään naapurille. Pykäri-Pöntiö ei osaa kadehtia muita saman alan yrittäjiä. Hän voi hymyssä suin sanoa asiakkaalle, että toinen kampaaja sopii asiakkaan haluaman tyylin loihtijaksi, jos asia näin todellakin on. –Enkä todellakaan suutu, jos joku asiakkaani käy välillä jossain muualla kampaajalla. Minä en omista asiakkaitani. Pykäri-Pöntiö ei myöskään teilaa asiakasta, jos hän on vaikkapa itse leikannut omia hiuksiaan. –Sehän on hänen tukkaansa. Mitä minä olen siitä sanomaan. Polkka pysyy kesät talvet Hiusalalla muoti muuttuu kesät talvet, mutta yksi kestää vuodesta toiseen. Polkkatukka. –Se muuttaa muotoaan, mutta perusmalli on aina siinä. Tällä hetkellä polkasta on muodissa pidempi malli. Pykäri-Pöntiö kouluttautuu edelleen säännöllisesti, koska hänen mielestään kampaaja ei ole koskaan valmis. Jotkut uusista tekniikoista oppii helposti, osa ei istu ikinä omaan tyyliin. Veitsi on Pykäri-Pöntiölle esimerkiksi sellainen työväline, jota hän on kokeillut, mutta mikä ei sovi hänen käteensä. Vaikeimpia asiakkaita yrittäjän mielestä ovat tee mulle ihan mitä haluat -tyypit. –Se voi olla vaarallista, jos asiakas ei ole kuitenkaan valmis siihen. En minä kyllä itsekään ole sellainen, että tempaisisin toisen puolen siiliksi ja värjäisin pinkiksi. Parasta työssä on se, kun peilistä näkyy tyytyväinen asiakas, joka on saanut itselleen sopivan tyylin hiuksiinsa ja voi poistua ovesta hymyillen. –Ei ole vielä ikinä tullut oloa, että tää on tässä. Välillä työ on raskasta, mutta silti se on mukavaa, mielenkiintoista ja haastavaa. Kampauksia luottamuksella Kampaajan tuoli on siitä erikoinen paikka, että hiuksia leikellessä kampaaja saa usein päästä muutakin irti. Eikä siihen muuhun tarvita saksia. –Välillä asiakkaat saattavat kertoa minulle asioita, joita he eivät ole ajatelleet kertovansa kenellekään. Pykäri-Pöntiö kuvaileekin asiakassuhdetta luottamukselliseksi, jossa tarinat eivät kulkeudu kampaamon ovesta ulos. –Itsellenikin on tärkeää, että työt eivät tule mukanani kotiin. Emme ikinä puhu perheeni kanssa työasioista kotona, neljän lapsen äiti kertoo. Pykäri-Pöntiö sanoo, että yksityisyrittäjänä on tärkeä muistaa huolehtia myös omasta jaksamisestaan. Hän on aina pitänyt lomia, oli siihen varaa tai ei. –Onhan se niin, että rahahanat menevät kiinni, kun astun ulos ovesta. Mutta mitä vanhemmaksi tulee, sitä suurempi merkitys on työstä palautumisella. Hiusalan yrittäjän pitää jaksaa seistä pitkät päivät, eikä oma huono päivä saa näkyä asiakkaalle. Pykäri-Pöntiön mielestä asiakkaan pitää saada rahoilleen vastinetta kaikin puolin. Hän kertoo lukeneensa vuosia sitten tehdystä tutkimuksesta, jossa selvitettiin, että ainoastaan 17 prosenttia kampaajakäynnistä oli teknistä toteutusta. Kaikki loppu kokemuksesta kertyi niin asiakaspalvelusta kuin viihtyvyydestä yleensäkin. –Minä en esimerkiksi tee montaa asiakasta samaan aikaa. Annan oman aikani vain yhdelle kerrallaan, koska asiakas on minut itselleen ostanut.