Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Eurovaalikone Podcast Kaupallinen yhteistyö

OP Jämsän toiminta on viime vuoden tuloksen perusteella vakaalla pohjalla, vaikka Jämsän kehitys haastaa myös pankkia – Supistuksia kassapalveluihin ei ole luvassa

OP Jämsän kasvu jatkui viime vuonna vakaana ja taloudellisesta tuloksesta muodostui tyydyttävä. OP Jämsän toimitusjohtaja Kyösti Myller kertoo, että toimintaympäristö haastaa liiketoimintaa, sillä esimerkiksi asuntorakentaminen, asuntokauppa ja yritysinvestoinnit olivat edelleen hyvin maltillisella tasolla. –Jämsän kehitys vaikuttaa tietysti myös pankin toimintaan. Tulevaisuus haastaa, jos väki vähenee tähän tahtiin ja uusia työpaikkoja ei synny. Kokonaisuutena meidän on syytä olla tyytyväisiä tulokseen. Liikevoitoksi muodostui 1,8 miljoonaa euroa, kun se oli vuotta aiemmin 2,6 miljoonaa euroa. –Arvioimme viime syksynä omistuksessamme olevien kiinteistöjen arvot uudelleen, ja niiden arvo aleni siinä yhteydessä yli 600 000 eurolla, mikä selittää tulosta. Hiljainen asuntokauppa näkyy luotonannossa Asuntokaupat Jämsässä vähenivät viime vuonna, ja se vaikutti luottojen kysyntään. OP Jämsä myönsi kaupan hiljentymisestä huolimatta uusi luottoja 0,8 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2017. Kokonaisuudessaan rahoitustoiminnan kasvu jäi alhaiseksi, noin 0,3 prosenttiin. –Karkeasti arvioisin, että keskimääräinen asuntoluoton suuruus on meillä noin 80 000 euroa, Myller toteaa. Asiakasvarojen määrä kasvoi vuoden aikana 9,3 prosentilla, ja vuoden lopussa asiakasvaroja olikin 333 miljoonan euron edestä. Talletuksia tehtiin 6,7 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, ja vuoden lopussa talletukset kasvoivat 243 miljoonaa euroa. Pankin vakavaraisuus on Myllerin mukaan erittäin vahva. Vuoden lopussa vakavaraisuussuhde oli 86,8 prosenttia, kun vuoden 2017 lopussa suhde oli 78,6 prosenttia. –Viime vuoden kolme hyvää pointtia ovat omistaja-asiakkuuksien ja asiakasvarojen kasvu sekä meidän erittäin vahva kivijalka. Olemme tehneet vuosikymmenten ajan hyvää tulosta, hyvä vakavaraisuus on syntynyt pidemmän ajan kuluessa, Myller kertoo. OP Jämsä sai vuoden aikana 419 uutta omistaja-asiakasta, ja vuoden lopussa omistaja-asiakkaiden lukumäärä ylitti 10 000 asiakkaan rajan ollen 10 124. Omistaja-asiakkaille jaettiin viime vuoden tuloksesta 1,2 miljoonaa euroa OP-bonuksia ja tuotto-osuuden korkoja. –Koko asiakaskunnastamme noin 75 prosenttia on omistaja-asiakkaita. Kassapalveluihin ei kosketa Vaikka pankkipalvelut ovat digitaalisessa murroksessa, ei OP Jämsä aio lähitulevaisuudessa supistaa kivijalkapalveluita. Viime vuoden kesäkuussa OP Jämsä supisti kassapalveluiden päivittäisiä aukioloaikoja, mutta tänä vuonna palvelut tulevat jatkumaan entisellään. Kassapalvelut ovat auki arkipäivisin kello 9–12 ja asiantuntijapalvelut arkisin kello 8–19 välisenä aikana ajanvarauksella. –Vaikka asiakaskäyttäytymiseen on viime vuosien aikana tullut iso muutos digitaalisten palveluiden myötä, tarvitaan kivijalkamyymälää edelleen. Kassapalveluita käyttävät tyypillisesti yli 70-vuotiaat asiakkaat, sitä nuoremmat ovat tottuneet hoitamaan ainakin osan pankkiasioista verkkopalvelussa. Uskon, että toimintamme tulee kassapalveluiden osalta pysymään tällaisena useampia vuosia, Myller kertoo.