Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Autoilija, pelottavatko ylinopeussakot? Viime hetken jarruttaminen ei hämää poliisiauton tutkaa – Jämsässä sakotetaan päivittäin ylinopeutta ajavia kuljettajia

Autoilija havaitsee vastaantulevan poliisiauton ja jalka hakeutuu jarrupolkimelle. Vauhti voi pudota hetkessä jopa 10 kilometriä tunnissa. Punaisenaan palavat jarruvalot ovat tuttu ilmiö poliiseille liikenteessä. Usein jarruttaminen on kuitenkin turhaa siinä vaiheessa, kun poliisiauto on näköpiirissä. Ylikonstaapeli Kari Hänninen kertoo, että poliisit sakottavat Jämsässä päivittäin ylinopeutta ajavia kuljettajia. –Pyrimme puuttumaan pieniinkin ylinopeuksiin, kun se muiden tehtävien ohella on mahdollista. Etenkin, jos kuljettajan nopeus on vähintään 20 kilometriä tunnissa yli nopeusrajoituksen, partio kääntyy herkästi perään. Kyse on jo merkittävästä ylinopeudesta, ja siitä rapsahtaa päiväsakkoa. Kaikissa poliisiautoissa on nykyään tutkat, ja poliisit tekevätkin nopeusvalvontaa mahdollisuuksien mukaan myös siirtymillä. Kuljettaja saa huomautuksen, jos tutka mittaa virhemarginaalin vähennyksen jälkeen nopeudeksi alle seitsemän, mutta yli kolme kilometriä tunnissa yli sallitun nopeuden. Sen jälkeen maksettavaksi tulee rikesakko. "Lieneekö syynä kiire vai silkka piittaamattomuus" Hännisen mukaan kuljettajat suhtautuvat pääsääntöisesti hyvin ymmärtäväisesti sakkoihin ja myöntävät tekemänsä virheen. Yleisin selitys ylinopeudelle on vaihtunut nopeusrajoitus, mutta toisinaan autoilijat syyttelevät myös toisia tienkäyttäjiä. –Joskus vedotaan siihen, että edellä ajava auto ajoi yhtä kovaa, mutta miksi vain minut pysäytettiin. Tutka kuitenkin erottaa kahden peräkkäisen ajoneuvon nopeudet toisistaan, ja todellisuudessa edellä ajavan auton nopeus voi helposti olla paljon maltillisempi kuin ylinopeutta ajavan, vaikkei se kuskille niin näyttäytyisikään. Hännisen mukaan esimerkiksi Jämsän ja Jämsänkosken välisillä tieosuuksilla, Juokslahdentiellä sekä Jämsä-Halli välillä nopeudet nousevat turhan korkeiksi. –Yleisesti niillä osuuksilla, joilla on työmatkaliikennettä, ajetaan turhan kovaa. Lieneekö ylinopeuksien syynä kiire vai silkka piittaamattomuus, Hänninen pohtii. Liikennevirhemaksu korvaa rikesakon Kesällä 2020 voimaan tulevassa uudessa tieliikennelaissa kaikki liikennerikkomuksista määrätyt rikesakot korvautuvat liikennevirhemaksuilla. Samalla käyttöön otetaan uusi porras pienille ylinopeuksille. Kun nykyisin kuudenkympin rajoitusalueella ajaa ylinopeutta enintään 15 kilometriä tunnissa, saa 170 euron rikesakon. Vastaisuudessa liikennevirhemaksu enintään 10 kilometriä tunnissa ajetusta ylinopeudesta olisi 100 euroa. Lisäksi pienempiä ylinopeuksia ei enää vastaisuudessa lasketa toistuviksi ylinopeuksiksi, joiden kertautuessa saa ajokiellon. Nykyisin ajokielto määrätään, jos on rikkonut nopeusrajoituksia neljä kertaa kahden vuoden aikana tai kolme kertaa vuoden sisällä. Teknisen varmuusvähennyksen vähentämisen jälkeen rikesakko annetaan, kun nopeusrajoitus ylittyy vähintään 7 kilometrillä tunnissa. Huomautusmenettelyä käytetään nopeuden ylityksen ollessa 3–6 kilometriä tunnissa. Nopeusrajoituksen rikkominen enintään 60 km/h alueella: Ylinopeutta enintään 15 km/h johtaa 170 euron rikesakkoon, ylinopeutta 15–20 km/h rikesakko on 200 euroa. Nopeusrajoituksen rikkominen yli 60 km/h alueella: Ylinopeutta enintään 15 km/h rikesakko 140 euroa. Ylinopeutta 15–20 km/h rikesakko 200 euroa. Ylinopeuden ylittäessä 20 kilometriä tunnissa, kiireistä kuljettajaa rangaistaan päiväsakoilla. Päiväsakon rahamäärään vaikuttavat autoilijan tulot, kappalemäärään teon vakavuus. Jos nopeusrajoituksen ylittää 36 kilometrillä tunnissa, voi ajokielto seurata välittömästi. Vuoden 2020 kesäkuussa voimaan astuva uusi tieliikennelaki tuo muutoksia myös sakkosäädöksiin.