Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

Kaupunki kunnostaa Hulkkion ja Vaherin satamia tänä vuonna kymppitonneilla – Tekemistä riittäisi sen jälkeenkin: "Meillä on lähes joka ikisessä satamassa kunnostustarvetta"

Jämsän pääsatama Hulkkion maalaiturilla seisovan traktorin erottaa jo kaukaa. Samoin maassa odottavat lautakasat, joista syntyy lähipäivinä vierasvenelaiturin uusi kansilaudoitus. Sataman kunnostustyöt aloitettiin maaliskuun alussa ja työt ovat edenneet hyvin. –Aloitimme purkamalla vanhan vierasvenelaiturin. Nyt rakennamme tilalle uutta runkoa, kuvailee työmaalla työskentelevä Tero Nirkkonen . Työlistalle kuuluvat myös uusien vesi- ja sähköpisteiden asentaminen sekä vierasvenelaiturin leventäminen metrin verran järvelle päin. –Laiturin alla on isoja kivilohkareita, jotka ovat sortuneet maapenkasta. Kun vesi laskee alas, lohkareisiin hajotetaan helposti potkureita, ellei laituri ole leveämpi, kertoo kunnostustöitä valvova puutarhuri Satu Korpela . Myös vierasvenelaiturin toisella puolella olevia poijupaikkoja kunnostetaan, muun muassa uusimalla kansilaudoitus. Tarkoituksena on saada työt tehdyksi kevään aikana. Satamien ja venepaikkojen kunnostustarve ei kuitenkaan pääty tähän. Korjaustarvetta "lähes joka ikisessä satamassa" Kevään aikana isompia kunnostustöitä tehdään myös Vaherin satamassa. Siellä vanha ja huonokuntoinen puomilaituri aiotaan purkaa huhtikuussa ja rakentaa sen tilalle uusi laituri toukokuun puoliväliin mennessä. –Meillä on lähes joka ikisessä satamassa kunnostustarvetta, Korpela toteaa. –Kun saamme nämä kaksi projektia tehtyä ennen veneilykauden alkua, katsomme, mitä pystymme ja ennätämme syksyllä vielä tehdä. Esimerkiksi Pajulahden ja Länkipohjan satamissa riittäisi molemmissa Korpelan mukaan tekemistä. –Pajulahdessa on betoniponttoneja rikki ja Länkipohjassa veneenlaskulaituri on huonossa kunnossa. Monessa eri paikassa olisi myös poijuja ja puisia venepuomeja, joita tarvitsisi uusia. Sitten ovat vielä kaikki venerannat. Niistä osassa ei ole kunnollisia välineitä veneiden kiinnittämiseen. Lisäksi Jämsän satamia vaivaa tavanomaista matalammalla oleva Päijänteen vesi . Se on Korpelan mukaan ongelma etenkin satamien pienemmille laitureille, sillä niistä monet lepäävät nyt kivikoiden päällä. Satamien kunto puhuttanut jo pitkään Tälle vuodelle Jämsän kaupunki on myöntänyt satamien ja venepaikkojen kunnostukseen 200 000 euroa. Pääasiassa summa aiotaan kohdentaa Hulkkioon ja Vaheriin. Teknisen lautakunnan esityslistalle satamien kunnostus nousi viime joulukuussa ja kaupunginhallitus sinetöi töiden rahoituksen tammikuussa. Satamien huono kunto on kuitenkin puhuttanut jo pidempään. Jämsän Seutu on kertonut Hulkkion ja muiden satamien tarvitsemista kunnostustöistä jo toukokuussa 2017. Joulukuussa 2018 puolestaan kaupungin silloinen puutarhuri Raisa Heino kuvaili satamien kuntoa jo niin huonoksi, että osaa voisi odottaa jopa sulkeminen , ellei töihin ryhdytä. –Jos rahaa ei saada, täytyy tehdä radikaaleja ratkaisuja. Näkisin, että ainakin Vaherissa niin olisi tehtävä. Kaupunginhallituksen pöytäkirjasta ilmenee , että satamien kunnostusta on puollettu Päijänteen matkailu- ja virkistyskäytön edistämisellä ja sillä, että tulevaisuudessa satamien kunnossapito ja hoito on tarkoitus siirtää yrittäjävetoiseksi. –Siirtoa ennen laiturirakenteet on kunnostettava, jotta realistinen yritystoiminta voi alkaa, pöytäkirjatekstissä todetaan.