Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

Hyvä yöuni pedataan päivällä, eikä olut toimi palautusjuomana – "Stressiä ei pidä pelätä", toteaa Jämsässä vieraillut Tiina Hoffman

Liian ankaran treenin myötä huippu-urheilijalle voi kehittyä ylikunto. Tavan tallaajakin voi päätyä "ylikuntoon", jos stressikuorma saa vallan eikä palautumista tapahdu. –Kaiken takana on uni, painottaa liikuntafysiologi Tiina Hoffman . Palautumisen kautta kohti parempaa stressin hallintaa oli aiheena keskiviikkona, kun Hoffman vieraili Paunun koululla Jämsän muistiyhdistyksen kutsumana. –Pienilläkin asioilla on merkitystä. Lyhytkin kävelylenkki työpäivän lomassa edesauttaa palautumista, sanoo Hoffman. Itse asiassa seuraavan yön unet pedataan pitkin päivää. Mitä kuormittavampi on päivä, sen vaikeampaa on saada illalla unta. Viimeistään alkuillasta täytyisi hiljentää vauhtia, himmentää valoja ja sammutella älylaitteet. –Älä mene kännykän kanssa sänkyyn. Elämäntapoihin voi vaikuttaa Stressi on luonnollinen reaktio. Se on ihmiselle hyväksi silloin, kun on suoriuduttava päivän tehtävistä ja vastuista. –Mutta pitkittyessään stressi heikentää hyvinvointia ja suorituskykyä, tietää hiihtäjiäkin valmentanut Hoffman. Liian kauan jatkunut stressi on iso riskitekijä elämäntapasairauksille. Perimälleen ei mahda mitään, mutta ravinto, lepo ja liikunta ovat jokaisen itsensä säädeltävissä. Elämäntavoissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. –Kiireisenä ei tule syötyäkään välttämättä terveellisesti. Hoffmanin mukaan on höpöpuhetta, jos ihmiset kehuvat selviävänsä viiden tunnin yöunilla. Tai että raskas työ vaatisi raskaat huvit. Tai että joku saattaa kehua juovansa olutta palautusjuomana. –Alkoholi näkyy yöunen laadussa, hän muistuttaa. Tuleeko uni ensi yönä? Huonosta yöunesta tulee helposti kierre. Jo illalla alkaa pelottaa, tuleeko uni ensi yönäkään. Unilääkkeeksi Hoffman suosittelee sopivan rentoutustavan etsintää. Joku rentoutuu kevyellä liikunnalla, eikä kovaa treeniä pitäisi iltamyöhällä tehdäkään. –Sen sijaan leppoisat venyttelyt auttavat kehoa valmistautumaan yöuneen. Joku rentoutuu taiteen ja kulttuurin annilla, joku toinen saunomalla tai käsitöitä tehden. Luonto ja puutarha on todettu paikoiksi, joissa verenpainekin laskee. –Stressiä ei pidä pelätä, mutta muista varata aikaa myös akkujen lataamiselle. Päivänokosetkin ovat ok, jos ne eivät veny liian pitkiksi, jolloin ne vaikeuttavat yöunta. Päivärytmi syyniin Mistä sitten tietää, että palautumista tapahtuu? –Palautuessa syke ja verenpaine laskee, hengitys tasaantuu ja mieli rauhoittuu, luettelee Hoffman. Yö on luonnollinen kehon ja mielen palautumisaika. Yöunen vihollisia ovat näyttöpäätteet, heikko kunto, sairastaminen, elämänhallinnan menettämisen tunne ja pitkittynyt stressitila. Jos unen päästä on vaikea saada kiinni, on hyvä tarkistaa ensimmäiseksi päivärytmiään. Kannattaa pohtia, onko työpäivässä tarpeeksi taukoja ja on ruokavalio terveellinen. Entä tuleeko juotua riittävästi vettä ja onko vapaa-aika rentouttavaa vai stressaavaa. –Ja liikunnan harrastamisen voivat aloittaa kaiken ikäiset.