Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Tulospalvelu Podcast Kaupallinen yhteistyö

Kelirikkokaudesta odotetaan normaalia, mutta tilanne voi muuttua kevään edetessä

Lauha kevättalvi on runnellut tieverkon päällysteitä. Tämän ovat huomanneet varmasti myös Jämsän ja Kuhmoisten alueella liikkuvat autoilijat. Keski-Suomen ely-keskuksen mukaan varsinkin alemman tieverkon ikääntyneet ja monin paikoin huonokuntoiset päällysteet ovat kärsineet vaihtelevista keleistä. Halkeamilta ja reikiintymiseltä ei ole voinut välttyä. Kelirikkokauden alkaminen näkyykin jo lähes koko alueella liikennemerkkien ilmestymisenä varoittamaan routavaurioista ja pehmenevistä teiden pinnoista.    –Ely-keskus toivoo, että kelirikolle alttiilla maanteillä tiedossa olevia raskaita kuljetuksia ajoitettaisiin ennen varsinaisen kelirikon alkamista ja hyödynnettäisiin yöpakkasia. Usein tämä tarkoittaa aikaista aamua, jolloin teiden kantavuus on suurimmillaan, toteaa kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen . Kevään säällä iso merkitys Kevään säällä on suuri merkitys kelirikon esiintymiselle. Ely-keskuksesta kerrotaan, että mikäli säät ovat roudan sulamisaikana pilviset ja sateiset, sulaa routa nopeasti ja varsinkin tien pintakerros voi nopeasti liejuuntua. Tästä syystä sorateillä esiintyy alkuvaiheessa paikoin pintakelirikkoa ennen varsinaisen runkokelirikon syntymistä. Tierungot eivät sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset puolestaan pitävät kelirikon kurissa. –Keski- sekä Itä-Suomessa maaperä ja maasto-olosuhteet ovat monin paikoin kelirikon syntymiselle otollisia ja sorateitä on myös paljon. Alueen tiestöllä kelirikkoa on yleensä esiintynyt eniten Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa, Partanen sanoo. Sorateille painorajoituksia Viime vuonna kelirikkokaudesta tuli erityisen hankala sorateiden osalta. Esimerkiksi Keski-Suomen alueella ely-keskus asetti painorajoituksia noin 920 kilometrin alueella. Painorajoituksissa otetaan huomioon olosuhteiden lisäksi myös kunnossapidon alueurakoitsijan esitykset. Myös muille kuin kelirikon uhanalaisille teille voidaan tarvittaessa asentaa painorajoitus, esimerkiksi maa-aines- ja puutavarakuljetusten tai poikkeuksellisen vaikean kevään sään vuoksi. Merkitse reiät vaikka risulla Kelirikko ilmenee tien pintaosan pehmenemisenä ja tien rungon kantavuuden heikkenemisenä. Tienpitäjä varoittaa kelirikkoisista teistä teiden alkuun asetettavilla kelirikosta varoittavilla liikennemerkeillä. Olisi myös toivottavaa, että tienkäyttäjä merkitsisi tielle syntyneet reijät esimerkiksi risulla tai havulla. Liikennettä vaarantavista vaurioista on hyvä ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100.