Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

”Kysyntä on suorastaan räjähtänyt käsiin” – Pienillä ruokakaupoilla kotiinkuljetusten määrä kasvaa vauhdilla, isommissa myymälöissä vasta suunnitellaan uudenlaista toimintaa

Koronaviruksen myötä yhä useampi haluaa välttää ruokakauppoja, ja tilaa tuotteet suoraan kotiin tai hakee kaupasta valmiiksi kerätyn ostoskassin. Jämsänkosken K-Market Viljassa ja K-Market Jämsässä verkkokauppapalvelu on ollut käytössä jo ennen koronan aiheuttamia poikkeusoloja. Viime aikoina palvelun suosio on kuitenkin noussut selvästi. – Palvelun kysyntä on suorastaan räjähtänyt käsiin. Olemme joutuneet hankkimaan jo apuvoimia asiakkaiden ostoksien keräilyyn, kertoo Jämsän K-marketin kauppias Emmi Korjansalo . Aiemmin verkkokauppaa ovat käyttäneet pääasiassa vanhukset. Nyt asiakaskunta on laidasta laitaan sellaisia jämsäläisiä, jotka eivät halua mennä kauppaan. – Tämä on yksi tapa minimoida kontakteja muihin ihmisiin. Ruokien kotiinkuljetus on tällä hetkellä kaupan suosituin palvelu, mutta myös valmiiksi kerättyjen ostosten noutopalvelu on selvässä kasvussa. – Koronan vaikutukset ovat olleen meille toistaiseksi suotuisat, vaikka myymälässä asiakasmäärä onkin pienentynyt. Myös Jämsänkosken K-Market Viljan kauppias Mika Lindeqvist kertoo verkko-ostosten määrän moninkertaistuneen. – Määrät alkoivat kasvaa tuntuvasti viime viikolla. Meillä on vielä varaa kasvattaa palvelua. Osa tilauksista viedään asiakkaille taksilla, osan kuljetan itse. Kaupalta voi myös hakea tilaamansa, valmiiksi kerätyn ostoskassin. Kaipolan alueen asiakkaat tilaavat ruokansa Viljan kautta, jonka jälkeen kaupassa päätetään, kummasta myymälästä ostokset toimitetaan. – Olemme toki valmiita kuljettamaan ruokaa koko Jämsän alueelle, kahta myymälää pyörittävä Lindeqvist kertoo. Autoliittolaiset auttavat ostosten teossa Jämsän suuremmilla ruokakaupoilla ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla vastaavanlaisia palveluita, vaikka kysyntää niille olisikin. Se kuitenkin myönnetään niin Citymarketista kuin Jämsän S-Marketistakin, että uusia tapoja ruokaostoksien hoitoon pohditaan parhaillaan. Citymarketin kauppias Mika Ulander selvittelee, löytyisikö sellaista kuljetusyrittäjää, joka hoitaisi keräilyn ja veisi ostokset asiakkaalle. Hän korostaa, ettei ostosten toimittaminen kotiin ole niin yksinkertaista, miltä se kuulostaa. Pitäisi esimerkiksi olla paikka, jossa ostoskasseja säilytetään ja sekin pitäisi ratkaista, miten maksu hoidetaan. Autoliiton Jämsän osasto tarjoaa apuaan hakemalla tarvitsijoille ruuat Jämsän S-marketista ja kuljettamalla ne kotiovelle mihin päin Jämsää tahansa. Kovin moni ei ole vielä löytänyt tiistaina alkanutta palvelua. Asiointiapua on toteuttamassa neljän hengen ryhmä, mutta tarvittaessa mukaan pyydetään lisää auttajia. Jämsänkosken S-Marketilla puolestaan on yhteistyötä paikallisen taksiyrittäjän kanssa, joka kerää asiakkaille ostokset ja kuljettaa ne perille. Marketpäällikkö Akseli Lonkan mukaan toiminta on vielä varsin pientä, mutta hän odottaa kasvua tuleville viikoille tai kuukausille. – Nyt kyse on muutamista yksittäisistä asiakkaista. Ehkä ihmiset odottavat, että hädän pitää olla kouriintuntuvampi kuin tällä hetkellä.