Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Pauli Pekkanen ei jäähdyttele, eikä hidasta vauhtiaan – jämsänkoskelainen kilpakuski lähtee hakemaan Imatran ajoista neljää voittoa kahdella eri pyörällä

– Vian ei tarvitse olla iso, jos se on päässä, jämsänkoskelainen Pauli Pekkanen sanoo. Joku voisi ajatella, että mies tarkoittaa lauseella lajiaan, joka ei sovi arkajaloille tai vauhtia pelkääville. Ratamoottoripyöräilyssä ei ole sijaa sunnuntaikuskeille. Mutta ei. Pekkaselle hurjapäisyys ei ole ikinä ollut ongelma. Lajissaan jo lähes kaiken kokeneelta kuskilta puuttuu oikeastaan se vika, mikä viittaa edellä mainittuun sanontaan. – Kilpaurheilussa mentaalipuoli on tärkeä. Vaikka olisi kuinka huippu-urheilija, menestystä ei tule, jos pää ei ole mukana. Pekkanen on ollut aina hyvä keskittymään. Hänelle kilpailufiilikseen pääseminen on tullut luontaisesti, mutta mitä pidemmälle ura on edennyt, sitä suurempi merkitys pääkopalla on. Varsinkin nyt, kun Pekkasen harjoittelukilometrit ovat vähentyneet aktiivivuosista. – Vauhti ei kuitenkaan ole nähdäkseni hidastunut. Mihin se nyt tästä hidastuisi? Veri vetää radoille edelleen Vuonna 2013 uransa Englannin British Superbike -sarjassa lopettanut Pekkanen ei ole jäähdyttelijä. Rakkaus kilpa-ajoon roihuaa edelleen, vaikka ratamoottoripyöräily on muuttanutkin hieman muotoaan viime vuosina. Viime vuonna mies ajoi yhden MM-osakilpailun Ranskassa. Magny-Coursin rata ei ole jämsänkoskelaisen suosikki, ja koko kilpailu meni hieman yliyrittämisen puolelle. – Se olisi voinut mennä paremminkin. Voitto on edelleen aina tavoitteena, kun lähden kilpailemaan. Tällä kaudella Pekkanen aikoo ajaa kesäkuun puolen välin Imatran ajojen lisäksi koko SM-sarjan. MM-startitkin ovat mielessä, mutta arki Jämsässä haittaa pitkiä kilpailumatkoja. Pekkanen ei osaa himmailla. Hän toteaa, että veri vetää radoille, eikä hän osaa olla sieltä poissa. – Kai tästä pitää kuitenkin harrastuksena puhua, kun ei kukaan minulle palkkaa maksa. Pyörä on vielä kasaamatta Tällä hetkellä Pekkanen vielä rakentaa harrastuksena hirsirunkoisia halkoliitereitä ja suunnittelee kilpailukalenteria. Pyörä on osissa, vaikka ensimmäinen startti siintää jo muutaman viikon päästä. – Viikonloppuna lähden Lappeenrantaan kasaamaan pyöriä. Testaamaankin pitäisi päästä pian. Vielä en ole ajanut metriäkään tänä vuonna. Viime vuonna oman tiiminsä mekaanikko Markku Saarisen kanssa perustanut Pekkanen aikoo aloittaa SM-kautensa kuukauden kuluttua. Varsinainen koitos alkaa 15. kesäkuuta Imatran ajoissa. Pekkasen suunnitelmissa on pokata Imatralta neljä pokaalia. Hän starttaa kahdella pyörällä yhteensä neljässä eri luokassa. – En ole ennen samana viikonloppuna vaihtanut pyörästä toiseen. Se on uutta, mutta tässä myös testataan kuntoa. Onneksi minulla on paljon kokemusta, se auttaa. Tämähän on kuin polkupyörällä ajoa, hän hymyilee. Pekkasen kilpapyöristä toinen on 1000-kuutioinen ja toinen 600-kuutioinen. Miehen mukaan pyöriin saadaan aika samanlaiset perussäädöt, vaikka itse menopelit eroavatkin toisistaan. Tonnisella Superbike-luokan pyörällä huippuvauhdit ylittävät 300 kilometrin tuntinopeudet, kun 600-kuutioisella kaasutellaan hieman hiljempaa Supersportissa – kovaa kuitenkin. – Mekaanikon kokemus auttaa pyörien vaihdossa. Meidän tiimissä on parhaat mekaanikot, hän kiittelee Paukku racingin porukkaa. Paukku racingin toinen kuski Pekkasen lisäksi on Sami Penna . Tiimin muu kokoonpano vaihtelee, mutta jämsäläisen mukaan esimerkiksi Imatralla pyörien parissa työskentelee toistakymmentä henkilöä. Isä on vielä nopeampi Jämsänkoskelta löytyy toinenkin ratamoottoripyöräkuski, ja vieläpä samasta Pekkasen perheestä. 8-vuotiaalle Domille on hommattu minimoton rinnalle uusi, 160-kuutioinen Ohvale. – Ohvalelle ei ole omaa sarjaa Suomessa, mutta joitain kisoja pitäisi päästä ajamaan. Isä Pauli on joskus sanonut, että oma kilpaura loppuu viimeistään sitten, kun poika vetää hänestä ohi. – Vielä minun ei tarvitse lopettaa, Pekkanen sanoo.