Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

”Monet oppilaat eivät enää ymmärrä kirjoissa olevia kirjallisia ohjeita” – Yhtenäiskoulun yhteisen lukutunnin avulla korostettiin lukutaidon merkitystä

Jämsänjoen yhtenäiskoulun alakoulun puolella on rento tunnelma. Oppilaita istuskelee ja makoilee eteisessä makuualustoilla kirjoja lukien. Saman puuhan äärellä ovat myös aulan penkeillä löhöilevät koululaiset ja luokassa jumppapallojen päällä istuvat tytöt. Menossa on Jämsänjoen yhtenäiskoulun yhteinen Read Hour eli lukutunti. Valtakunnallisen tapahtuman avulla halutaan korostaa lukutaidon merkitystä ja tukea heikentyneen taidon uutta nousua. Maanantaina puolilta päivin kaikki luokat opettajineen keskittyivät tunnin ajan lukemiseen. ”Lueppas nyt” Viidesluokkalainen Eelis Typpö nautiskeli tunnista makuuasennossa Bertin Pähkäilyt -kirjan seurassa. – Luen joka päivä jotain. Enimmäkseen lueskelen fantasiakirjoja ja Aku Ankkoja . Kotona Typpö syventyy kirjoihin pääasiassa aamuisin ja nukkumaan mennessä. Parasta hänen mielestään on kuitenkin sukeltaa kirjojen maailmaan ruokapöydässä syömisen yhteydessä. – Yleensä luen kerralla niin kauan, että alkaa kyllästyttää. Parikymmentä sivua menee usein yhdellä lukukerralla, hän kertoo. Vieressä istuva Luka Heinonen ei lue paksuja romaaneja kovin paljon. Aku Ankkojen salapoliisitarinat vetävät puoleensa enemmän. – Tykkään huumorikirjoista ja kotona perheen kanssa luemme usein Ella -kirjoja. Elina Ketonen ja Siiri Laine ovat myös innokkaita lukijoita. He saattavat lukea jopa kokonaisen kirjan päivässä, jos on riittävän tylsää. Useimmiten tytöt lukevat iltaisin nukkumaan mennessä puolesta tunnista tuntiin. – Äiti sanoo aina, että lueppas nyt. Se lukee itsekin koko ajan, Ketonen kertoo. Laine viihtyy parhaiten Merja Jalon hevoskirjojen parissa. Ketonen puolestaan nauttii niin jännityksestä kuin komediastakin. – Välillä tuntuu, että kirjastosta on vaikea löytää mieluisia kirjoja. Joskus olen kiireessä napannut vain jonkun ja alkanut lukea. Niinkin on löytynyt hyviä kirjoja. Kahjo koulu -kirjasarjasta saatu lukunautinto siirtyy perheessä jo nuoremmalle sisaruksellekin. – Olen suositellut niitä pikkusiskolle ja hänkin pitää samoista kirjoista. Kodin asenteet näkyvät lasten lukutaidossa Lukutunti -teema tuli tarpeeseen, sillä opettaja Markus Ikola on huomannut, että lukemisen haitari on venynyt. Edelleen hänen mukaansa on hyviä lukijoita, mutta samaan aikaan toisessa ääripäässä lisääntyvät heikosti lukevat lapset. Pojat ovat olleet hänen mukaansa aina tyttöjä laiskempia lukijoita. – Olen huomannut, että monet oppilaat eivät enää ymmärrä kirjoissa olevia kirjallisia ohjeita, vaan he kysyvät mitä tehtävänanto tarkoittaa. Ikola korostaa, että lukeminen on tärkeä perustaito ja oppimisen väline. – Lukeminen on työkalu, joka pitää saada riittävän hyvään kuntoon, jotta opiskeleminen ei kärsi sen takia. Olen kuullut, että esimerkiksi lukiossa kaikki eivät ymmärrä oppikirjojen tekstejä. Lukemisen kanssa käsi kädessä kulkee kirjoittamisen taito. Oman tekstin tuottaminen onnistuu selkeästi paremmin, kun on riittävästi lukutaustaa. Ikolan mukaan lukeminen auttaa mielikuvitusta ja helpottaa ymmärtämään miten tarinan voisi rakentaa. – Sillä on valtava merkitys miten kotona suhtaudutaan lukemiseen. Luetaanko kotona lapselle ja käydäänkö yhdessä kirjastossa? Uskon, että lasten väliset lukemisen erot johtuvat pitkälti siitä mitä kotona tehdään, sillä koulussa kaikkia kohdellaan samalla tavalla.