Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Nuoren liikuntaharrastus, hikeä ja hyvää mieltä vai lisää painetta?

Nuoren harrastamisesta tulee usein liian vaativaa liian aikaisin. Moni kyllästyy lajiin ja lopettaa urheiluharrastuksen kesken. Tuoreen lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymisen tutkimusraportin mukaan kyllästyminen lajiin on tärkein syy sille, miksi lapsi tai nuori lopettaa urheiluseurassa harrastamisen. – Kyllästyminen lajiin kertoo siitä, että harrastamisesta on tullut liian totista ja harjoituskertoja on liikaa. Liikuntaa harrastetaan usein kilpa- ja huippu-urheilun ehdoilla, vaikka kaikista lapsista ei ole tarkoitus tulla ammattilaisia. Nuoren elämään pitäisi mahtua muutakin, toteaa Terveystalon urheilupsykologi ja psykoterapeutti Päivi Granholm , joka on erikoistunut urheilijoiden sekä valmentajien hyvinvoinnin tukemiseen ja psyykkiseen valmennukseen. Granholmin mukaan on tärkeää ennen kaikkea saada pidettyä nuoret liikkeessä. Liikuntasuositusten mukaan nuorten tulisi liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä monipuolisesti. Lopettamisen sijaan tärkeää olisi jatkaa liikuntaa – mielellään urheiluseurassa, mutta vähäisemmillä määrillä. – Nuorten liikkumisen lisäämiseksi urheiluseuroihin pitäisi saada lisää matalan kynnyksen toimintaa. Urheiluseurassa harrastavat nuoret nukkuvat tutkitusti paremmin ja kärsivät vähemmän esimerkiksi yksinäisyydestä tai alakuloisuudesta verrattuna muihin nuoriin. Parhaimmillaan liikuntaharrastus tarjoaa terveydellisten vaikutusten lisäksi nuorelle turvallisen tilan kehittyä ja harjoitella hyödyllisiä taitoja, kuten itsensä ylittämistä ja epävarmuuden sietoa, Granholm sanoo. ”Ihan vaan treenailua, ei mikään kilparyhmä” – Arvostuksen puute näkyy puheessa Granholmin mukaan vanhemman on tärkeää ymmärtää oma roolinsa ja rakentavasti kannustaa lasta liikkumaan. Arvokasta ei ole pelkästään kilpaurheilu, vaan kaikki liikunta on tärkeää. – Harrastamista ja kaikkea liikkumista tulisi arvostaa, lähtien jo siitä, miten niistä puhumme. On yhtä arvokasta, liikkuu nuori sitten 10 kertaa viikossa tai kerran viikossa. Tavoitteena ei tarvitse olla kilpaurheilutaso, vaan riittää, että tulee hiki ja hyvä mieli, Granholm painottaa. Koukuttavat laitteet ja lisääntynyt ruutuaika uhkaavat nykyään lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan rakentumista. – Vanhempien olisi hyvä panostaa terveellisten elämäntapojen opettamiseen ja kannustaa liikunnan pariin, myös omalla esimerkillä yhdessä perheen kanssa. Lapsena ja nuorena opittua liikunnallista elämäntapaa on helpompi jatkaa vanhempanakin. Vanhempien kannattaa arvostaa nuorten kaikenlaista harrastamista ja liikkumista, vaikkei se olisi kilpatasoa tai tarkoittaisi useita viikottaisia treenikertoja.