Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Kakariston kurvissa pärisevät pian muut kuin traktorit – Alhojärvellä MM-ralliin on valmistauduttu jo toukokuusta lähtien

Tulevana viikonloppuna ajettava MM-rallin Suomen osakilpailu näkyy myös Jämsässä, onhan legendaarinen Kakariston erikoiskoe taas kerran rallin ohjelmassa. Mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät, löytävät tuhannet rallin ystävät jälleen tiensä reitin varrelle. Ilman suunnittelua ja taustatyötä homma leviäisi käsiin. Leijonanosa käytännön järjestelyistä on talkoolaisten varassa, ja Alhojärvellä rallin valmistelut onkin aloitettu jo toukokuussa. Lipunmyynti luovutettiin ensimmäistä kertaa jyväskyläläisten hoidettavaksi, mutta muihin töihin on valjastettu liki jokainen kulmakunnan kynnelle kykenevä yhdistys. Järjestyksenvalvonnassa ja liikenteenohjauksessa on talkooväen lisäksi myös niin kutsuttua ostoväkeä. Sen sijaan opasteet, yöparkki ja kioskit hoituvat kokonaan talkoolaisten voimin, kuten myös tapahtumapaikkana toimivan peltoalueen siivous sunnuntaina. Siivouksesta pidetään erityisen tarkkaa huolta, sillä yksikin lehmän vatsaan päätynyt tölkki olisi liikaa. – Roskaa kertyy, mutta ei läheskään samalla tavalla kuin jossain Himoksen festareilla. Kun vain rajusti laittaa aitoihin jätesäkkejä, niin kyllä ihmiset niitä myös käyttävät. Paikalla on myös aina lapsia keräämässä tölkkejä. He tekevät varmaan hyvän tilin, sanoo vuosituhannen vaihteesta saakka rallitalkoisiin osallistunut Jari Jokela . Yleisössä vain harva örveltää Jokela ja vieläkin pidemmän linjan talkoolainen Ilkka Hyppölä ovat nähneet vuosien varrella kaiken mahdollisen, myös ralliyleisössä. Sen yhdestä ääripäästä löytyvät fanaattiset rallifanit, toisesta ne, jotka tulevat paikalle kaljakorin kanssa juhlimaan. Valtaosa katsojista on jostain siitä väliltä. – Vaikka kaljaa kuluu, ei siellä oikein pahoja örveltäjiä silti hirveästi ole. Edellisestä viuhahtajastakin on kulunut jo muutama vuosi, Hyppölä virnistää. Miehet itse seuraavat rallia vain vähän. – Aina on ralliradio autossa päällä, mutta eipä sitä kerkiä kuuntelemaan, Hyppölä tiivistää. Talkoot kiinnostavat yhä harvempaa Kakariston peltoaukealla talkoojärjestelyiden kokonaisuus on jo vuosia ollut saman, vajaan 10 hengen ydinjoukon käsissä riippumatta siitä, onko erikoiskoe kulkenut nimellä Kakaristo vai Ouninpohja. Tähän ydinjoukkoon lukeutuvat myös Jokela ja Hyppölä. Vaikka konkarit tietävät tarkalleen, miten homma saadaan toimimaan, riittää joka vuodelle myös haasteita. Yksi suurimmista on talkoolaisten haaliminen. Kun huippuvuosina mukana oli parisataa henkeä ja vuosituhannen vaihteessakin vielä noin sata, on määrä tullut koko ajan alaspäin. Näin siitäkin huolimatta, että valtaosalle rallitalkoot tarkoittaisivat vain yhden päivän työpanosta. Tänä vuonna kaksi kioskia pyörii 20 talkoolaisen voimin, muuta väkeä on 46. Suurin osa joko asuu seudulla tai on sinne jotenkin sidoksissa. – Ei näitä ralleja pystyisi täällä ilman talkoolaisia edes järjestämään, mutta ihmisiä ei ole enää niin helppo saada mukaan, Jokela sanoo. Moni pitkän linjan talkoolainen alkaa jo olla iäkäs ja väkeä on kylällä entistä vähemmän. Sitäkin enemmän tilanteeseen vaikuttaa talkooinnon yleinen vähentyminen. Rallien kohdalla on niitäkin, jotka eivät halua talkoilla suuria rahoja pyörittävän ralliorganisaation eteen. Yhdistykset saavat organisaatiolta korvausta tekemästään työstä, mutta Jokela ja Hyppölä myöntävät, että järjestäjän asettamat vaatimukset kovenevat samalla kun kukkaronnyörit ovat yhä tiukemmalla. Toisaalta yhdistyksillä alkaa olla vaikeuksia keksiä talkoolaisille sellaista ohjelmaa, joka väkeä kiinnostaisi. Yhteiset riennot eivät vedä entiseen tapaan, eikä kylällä ole enää oikein nuorisoakaan, jonka eteen talkoilla. – En tiedä, mikä tässä vuosi vuoden jälkeen vetää, mutta tämä on vaan niin mukavaa, Hyppölä sanoo. – Ja on rallilla kuitenkin iso merkitys seudulle. Se tuo näkyvyyttä paikkakunnalle ja euroja liikkeille. Onhan se myös melkoinen ylpeyden aihe, kun kuvaa täältä näkyy joka paikkaan, Jokela lisää. Lauantai 3.8. 06.25 Huolto Paviljonki, 15 min 08.08 EK 12 Pihlajakoski 1 (14,42 km) sulkuaika 05.00-18.15 Vetomies-kilpailu klo 09.53 09.10 EK 13 Päijälä 1 (22,87 km) sulkuaika 06.00-19.15 Vetomies-kilpailu klo 11.00 10.08 EK 14 Kakaristo 1 (18,70 km) sulkuaika 07.00-20.15 Vetomies-kilpailu klo 12.18 11.34 EK 15 Leustu 1 (10,50 km) sulkuaika 08.30-21.45 Vetomies-kilpailu klo 13.49 Neste MY Areena (katselualue C) 13.00 Huolto Paviljonki, 40 min 15.08 EK 16 Pihlajakoski 2 (14,42 km) sulkuaika 05.00-18.15 15.30 Vetomies-kilpailun maali podium 16.10 EK 17 Päijälä 2 (22,87 km) sulkuaika 06.00-19.15 17.08 EK 18 Kakaristo 2 (18,70 km) sulkuaika 07.00-20.15 18.34 EK 19 Leustu 2 (10,50 km) sulkuaika 08.30-21.45 Neste MY Areena (katselualue C) 19.47 Huolto Paviljonki, 45 min Lauantain EK-kilometrit: 132,70 km Lähde: nesterallyfinland.fi