Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

Vanhempia ei kuultu erityisopetuksen uudistamisessa – ”Pitää ottaa opiksi”

Viime kuukausina julkisuudessa on ollut paljon esillä eri puolilla Suomea havaittuja ongelmia, joita erityislasten tavallisiin luokkiin siirtäminen on aiheuttanut. Esillä ovat olleet niin erityislasten tuen puute, opettajien uupuminen kuin opiskelurauhan heikkeneminenkin. – Joissakin kunnissa erityislasten siirtäminen tavallisiin luokkiin on tehty säästöjen varjolla. Jämsässä ei haeta säästöjä, vaan jatkamme nykyisillä resursseilla. Tarkoitus on suunnata olemassa olevia resursseja uudella tavalla, kertoo Jämsänjoen yhtenäiskoulun apulaisrehtori Soile Kukkonen . Jämsän sivistyslautakunnan hyväksymässä erityisopetuksen uudelleenjärjestelyssä on kyse vuoden pilotista. Saatuja kokemuksien perusteella päätetään, kuinka kehittämistä jatketaan. Siirrot tavalliseen luokkaan tehdään yksilön tarpeita kuunnellen Kukkosen mukaan erityisopetuksen kehittämisen taustalla on halu varmistaa, että myös erityislapset pääsevät luomaan oman ikäluokkansa joukossa sosiaalisen verkoston. – Pienessä erityisluokassa voi olla tilanne, että jotakin ikäluokkaa on vain yksi lapsi. Tällöin esimerkiksi yläluokille siirtyminen on hankalampaa, kun muilla koululaisilla on jo valmiina kaveripiirit. Kukkosen mukaan erityisen tuen oppilailla on yleensä 1-3 oppiainetta, joissa heille on tehty oma yksilöllinen opetussuunnitelmansa. Muissa oppiaineissa heidän katsotaan selviytyvän opetussuunnitelman mukaisesti. Tämä mahdollistaa hänen mukaansa sen, että pienluokkien lapsia voidaan siirtää yleisopetuksen tunneille. Näin pienryhmissä vapautuu tilaa myös muiden lasten tukemiseen. Erityisopetuksen kehittämistä valmistelevassa työryhmässä mukana ollut Kukkonen korostaa, että tarvittaessa tuki seuraa lapsen mukana perusopetuksen tunneille. – Erityisluokissa on opettajan lisäksi myös ohjaaja, joka voi tarvittaessa lähteä oppilaiden mukana perusopetuksen luokkaan. Myös yhteisopettajuutta voidaan kokeilla tai erityisluokanopettaja voi osallistua ryhmän kanssa tavalliselle tunnille. Kukkosen mukaan siirrot tavalliseen luokkaan tehdään oppilaskohtaisesti suunnitellen. – Lasten haasteet ovat moninaisia, joten pitää varmistaa, että kaikki saavat riittävän tuen. Jos kokeilu ei onnistu, on mahdollista palata takaisin erityisluokalla opiskeluun. Vanhempien näkemyksiä ei ole kuultu uudistuksessa Apulaisrehtori ymmärtää vanhempien harmituksen, ettei heitä ole kuultu suunnitteluvaiheen aikana. – Emme ole halunneet tehdä tietosuojarikkomuksia ja asiasta on vaikea keskustella yleisesti, kun tilanteet räätälöidään lasten tarpeen mukaan oppilaan oman erityisluokanopettajan johdolla. Tämä ei tietenkään saisi olla este kuulemiselle. Tässä pitää ottaa opiksi.