Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Parhaiten pulmia päätelleet palkittiin - valtakunnallisen matematiikkakilpailun tehtävät haastoivat oppilaita

Peruskoulun matematiikkakilpailun Jämsänkosken ja Jämsänjoen yhtenäiskoulujen parhaimmisto kokoontui tiistaina Jämsänkosken yhtenäiskouluun vastaanottamaan palkintojaan. Luvassa oli Jämsän Seudun Osuuspankin tarjoamat herkut ja palkinnot sekä juttelua kilpailutehtävistä. Peruskoulun matematiikkakilpailu on Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOLin vuosittain järjestämä valtakunnallinen kilpailu. Mukana olevat koulut järjestävät kokeen syksyllä tietyn ajan sisällä, ja valtakunnallisesti parhaat pisteet saaneet pääsevät kilpailun finaaliin. Kilpailutehtävät vaihtelevat joka vuosi, ja ovat opettajillekin yllätys. – Hirmu vaikea kilpailukoe oli tänä vuonna. Maksimipistemäärä kokeessa oli 34 ja Jämsän alueen kouluissa paras tulos oli 15, Jämsänkosken yhtenäiskoulun matematiikan opettaja Terhi Ronkainen sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kilpailuun osallistuminen oli oppilaille vapaaehtoista. Jämsänkosken yhtenäiskoulussa kilpailuun lähti 14 oppilasta, Jämsänjoen yhtenäiskoulusta noin 30. Kilpailu on suunnattu yhdeksäsluokkalaisille, mutta myös kahdeksasluokkalaisia lähti mukaan. Opettajien mukaan matematiikkakilpailussa tehtävät vaativat erilaisia taitoja kuin peruskoulun matematiikassa pääosin. – Tässä voi pärjätä vaikka koulumatikka ei olisi itselle se juttu. Kokeessa ei ole niin paljon laskentoa, vaan enemmänkin loogista päättelyä vaativia tehtäviä. Niitä ei peruskoulussa juuri opeteta, Ronkainen sanoo. Matematiikkakilpailu tarjoaakin mukavaa vaihtelua peruskoulun kokeisiin ja keväiseen 9.-luokkalaisten valtakunnalliseen matematiikankokeeseen. –  Tämä on selvästi erilainen. Trendi matikassa on muutenkin joustavuus ja ongelmanratkaisu, Ronkainen sanoo. –  Enää ei opeteta vain yhtä oikeaa tapaa ratkaista, vaan oikeaan vastaukseen voi päästä muutenkin, kunhan osaa perustella vastauksensa, Jämsänjoen yhtenäiskoulun matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja Marja Hartus sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kilpailukokeen tehtävät tehtiin ilman laskinta tai muita apuja. –  Aika paljon pystyi käyttämään ihan peruslaskukaavoja, Enni Pitkäniemi sanoo. – Oli hankala, sain 15 pistettä, eli alle puolet maksimipisteistä. En ehtinyt saada kahta tehtävää tehtyä ollenkaan. Yhden tehtävän asiat opetettiin meille koetta seuraavana päivänä, Herman Sarama sanoo. Hän lähti kilpailuun mukaan, koska matematiikka kiinnostaa. – Olen suht hyvä matikassa, niin ajattelin, että ei se maksa mitään, jos yrittää, Sarama sanoo. Yrittäminen palkittiin Jämsän alueen koulujen jaetulla ykkössijalla. Toisen 15 pisteen suorituksen teki Senni Oksanen . Myös kolmossija jaettiin, ja myös Verneri Salonen ja Tuulia Hekkala palkittiin rahapalkinnoin. Kilpailutehtäviä muistellessa harmiteltiin, että viiden neliöjuuri oli lipsahtanut viitoseksi ja se jäänyt hoksaamatta ja sitä, että yhdessä tehtävässä olisi tarvittu seiskaluokaltakin tuttua laskukaavaa. – Miks nää kuulostaa nyt niin helpoilta? Senni Oksanen harmittelee. Paineessa sattuu virheitä, mutta myös onnistumisia. – Viimeisellä minuutilla yht’äkkiä keksin, miten yksi tehtävä pitää ratkaista, hän sanoo. Senni Oksasella on matematiikkaan viha-rakkaussuhde. –  Se on kivaa, kun tajuaa, mutta kun ei tajua, niin sitten aina ei ole, hän sanoo. Matematiikan maailmassa ei ratkaistavat pulmat lopu. –  Matematiikka on siitä mukavaa, että kun laskee, niin oppii, Enni Pitkäniemi sanoo. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Matikkakisa Päivitetty 7.11. klo 13.20: Lauseenrakenteita muokattu.