Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Kaupallinen yhteistyö

Jämsä aikoo houkutella kiinalaisturisteja oppitunneilla ja kouluruualla – HimosLomat hakee koulutusmatkailusta uutta kasvunpolkua

Jämsä ei ole Lappi, eikä Alpit, eikä meillä ole Norjan vuonojakaan. Joulupukkikaan ei asu täällä, eikä revontulia näy. Näitä asioita HimosLomien toimitusjohtaja Tiina Mäntyharju kävi mielessään läpi miettiessään, mistä yritys löytäisi uuden kasvunpolun. Mitä tarjottavaa Jämsällä on ulkomaisille matkailijoille? – Puhdasta luontoahan täällä on, mutta sitä on muuallakin. Jotakin muutakin piti keksiä. Lopulta syntyi oivallus esitellä suomalaista koulutusta matkailijoille tuoden ulkomaalaislapset tavalliseen kouluun oppitunneille. Omien kontaktien ja matkailutilastojen perusteella markkinoinnin kohdemaaksi valikoitui Kiina. – Idea on hyvä, mutta toteutuksessa täytyi ottaa huomioon paljon juridisia puolia. Suomalainen koulu on elämys kiinalaismatkailijoille Jämsän kaupunki ja Jämsek lähtivät HimosLomien kumppaniksi kehittämään koulutusmatkailua, sillä tiivis yhteistyö julkisen ja yksityisen puolen välillä on välttämätöntä palvelun tuottamiseksi. Takana on vuoden verran suunnittelua ja selvittelyä miten koulutusmatkailun järjestäminen on käytännössä mahdollista. Toiminnan reunaehtoja on selvitelty muun muassa Opetus- ja kulttuuriministeriöstä. – Järjestettävä palvelu on markkinaehtoista. Se ei siis ole valtionosuuksiin oikeuttavaa perusopetuslain- tai lukiolain tarkoittamaa koulutuspalvelua, korostaa sivistystoimenjohtaja Leena Kilpeläinen . Kiinalaisille koululaisille halutaan tarjota aito kokemus suomalaisesta koulusta. Heille järjestetään opetussuunnitelman mukaista opetusta jämsäläisessä koulussa englannin kielellä. Opintosisällöt keskittyvät englannin kieliopintoihin ja ilmiöpohjaiseen oppimiseen, jonka teemoja ovat muun muassa suomalainen kulttuuri, luonto ja yhteiskunta. Yksi osa suomalaista koulupäivää on myös kouluruokailuun osallistuminen. Matkailijat opiskelevat pääosin omissa ryhmissään, mutta joiltain osin heitä voidaan yhdistää koulun opetusryhmiin. – Kiinalaiset ja suomalaiset koululaiset voivat mennä yhdessä esimerkiksi metsään poimimaan marjoja. Keräämisen jälkeen niistä voidaan tehdä yhdessä ruokaa. Meille tämä tuntuu tavalliselta, mutta kiinalaislapsille puhdas luonto on elämys, kertoo suunnittelutyössä mukana ollut rehtori Minna Kinnunen . Matkojen kesto on viikosta muutamaan viikkoon. Oppilaiden lisäksi opetusalan henkilöstölle rakennetaan oma matkailupaketti, joka mahdollistaa tutustumisen jämsäläiseen kouluun, opetusympäristöön, opettajan työhön ja opetussuunnitelmaan. Elokuussa tositoimiin Käytännössä Jämsän kaupunki myy katteellisena tuottamansa koulupalvelut sidosyhtiönä toimivalle Jämsekille, joka myy palvelun edelleen HimosLomille. Elokuussa suunnitelmat muuntuvat pilotointivaiheeksi, kun Jämsään saapuu ensimmäinen 13 oppilaan koululaisryhmä Kiinasta. Vanhempien kanssa matkaaville alakouluikäisille lapsille järjestetään opetusta koulussa, lisäksi heillä on ohjelmaa Gradialla. Matkaan kuuluu vierailu Serlachius-museolla ja luontopäivä Himoksella. – Lisäksi meillä on muutaman muun kiinalaisryhmän vierailu tarjousvaiheessa, Mäntyharju kertoo. Syksyllä on alkamassa kehittämishanke, jonka tavoitteena on vakiinnuttaa toiminta ja löytää pysyvä tapa koulutusmatkailun organisointiin. HimosLomat hakee uutta kasvunpolkua HimosLomien selkeä tulevaisuuden tavoite on kasvattaa liiketoimintaa. Mäntyharjun mukaan suomalainen koulutusvienti on arvostettua maailmanlaajuisesti ja se on yksi selkeästi kasvava liiketoiminta-ala matkailussa. Koulutusmatkailu ei keskity pelkästään tiettyyn sesonkiin, vaan luo kysyntää ympärivuotisesti. – HimosLomat pyrkii tulevaisuudessa yhdeksi merkittävimmistä tämän alan palvelutarjoajista Suomessa, Mäntyharju toteaa.