Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Kaupallinen yhteistyö: Gorillasports.fi - Crosstrainer sopii nivelystävälliseen harjoitteluun

Crosstrainer on helppokäyttöinen kuntolaite, joka tarjoaa säästä riippumatta täydellisen aerobisen treenin vaikka koko perheelle. Pehmeä ellipsinen liikerata on myös erittäin nivelystävällinen, eikä paikat rasitu kuten ulkona juostessa. Crosstrainerin avulla myös yläselkää voidaan harjoittaa tehokkaasti. Crosstrainerilla on helppoa ja turvallista treenata myös kotona, ja sellaisen hankkiminen on myös yllättävän edullista. Halvimmillaan crosstrainerin saa Gorilla Sportsin verkkokaupasta vain noin 200 euron hintaan. Valikoima on laaja, joten alla hieman vinkkejä sopivan kuntolaitteen valintaan. Crosstrainerin hinta Aluksi kannattaa miettiä kuntoon omat tavoitteesi treenille. Crosstrainer soveltuu kunnon hikitreenien lisäksi lämmittelyyn, ja lämmittelyyn soveltuu helposti myös halvemmat mallit. Halvimmat mallit ovat turvallinen tapa aloittaa treenaaminen myös lompakolle. Jos laji ei olekaan mieluinen, ei takkiin tule vaikka crosstrainer jäisi vähemmällekin käytölle. Jos olet jo hurahtanut tähän liikuntamuotoon, kannattaa ehkä valita hieman kalliimpi malli. Hintalapun mukana kasvaa myös treenilaitteen laatu, sekä sen tarjoamat ominaisuudet. Laadukkaimmissa malleissa mukana tulee todella kattava ajotietokone, joka antaa kattavasti tietoa treenin kulusta, ja tarjoaa paljon erilaisia harjoitusohjelmia. Gorilla Sports antaa kaikille crosstrainereille kahden vuoden takuun hintalappuun katsomatta, hankkiminen on siis todella turvallista. Vauhtipyörän sijainti ja paino Etuvetoisessa mallissa vauhtipyörä on sijoitettuna laitteen etupuolelle. Vauhtipyörän paino edessä tekee usein laitteesta hiemaan vakaamman, joten etenkin aloittelijoille etuvetoiset crosstrainerit saattavat olla parempi vaihtoehto. Takavetoisessa mallissa vauhtipyörä löytyy laitteen takaa. Takavetoisen crosstrainerin askellus on usein hieman tasaisempaa, ja etuvetoisessa askellus muistuttaa enemmän porraskävelyä kuin kävelyä. Vetotavan valinta on usein makukysymys, joten aloittelijan kannattaa kiinnittää huomio laitteen laatuun. Vetotapa saattaa kuitenkin vaikuttaa laitteen kokoon, ja näin olleen laitteen sijoittamiseen asunnossa. Crosstrainereissa on usein sähköisiä ominaisuuksia, joten kylmiin tiloihin sitä ei kannatta pitkäaikaisesti sijoittaa. Crosstrainerin ympärillä tulee olla riittävästi tyhjää tilaa, jotta treenaaminen olisi turvallista. Myös vauhtipyörän painoon kannattaa kiinnittää huomiota enemmän kuin sen sijaintiin. Mitä painavempi vauhtipyörä on sitä enemmän sillä saa vastusta. Vauhtipyörän paino vaikuttaa kuitenkin myös poljennan tasaisuuteen. Painava vauhtipyörä pyörii tasaisemmin kuin kevyemmät mallit. Kiinnitä huomiota myös näihin Treenasitpa millä tahansa laitteella, kannattaa tarkistaa aina että sen koko ja painorajat ovat sopivat. Lähes kaikissa malleissa on reilusti painorajaa, mutta on aina tärkeää tarkistaa että se riittää kaikille jotka laitetta aikovat käyttää. Osassa malleja polkimia voidaan säätää niin että ne sopivat juuri sinun askelpituuteen. Kävelytreeniin sopii lyhyempikin askelpituus, mutta treenin koventuessa ja vauhdin kasvaessa myös askeleen pituus kasvaa. Jos polkimet eivät pääse pyörimään riittävän pitkää matkaa, voi treenaaminen kovissa vauhdeissa tuntua epämukavalta.