Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Tulospalvelu Podcast Kaupallinen yhteistyö

Onko mielessä juoksuharrastuksen aloittaminen? – Aikuisiällä juoksusta innostunut Kimmo Tukiainen kertoo, miten välttää pahimmat sudenkuopat: ”Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa”

Olisipa ihana pyrähtää juoksuun! Lumen ja jään alta paljastuneet paljaat kadut ja taivalla tervehtivä aurinko saavat monet meistä suunnittelemaan juoksuharrastuksen aloittamista. Ja helpostihan se käykin, ei kun lenkkarit jalkaan ja menoksi. Vai käykö sittenkään? Parin viikon ahkeran lenkkeilyn seurauksena lihakset ovat kipeät, penikoita kiristää ja sohva vetää entistä enemmän puoleensa. Aloitteleva juoksuharrastaja sortuu usein virheisiin, joiden vuoksi innolla aloitettu harrastus tyssää seinään. Aikuisiällä juoksuharrastuksen aloittanut, Kaipolan Virettä edustava veteraanijuoksija, Kimmo Tukiainen kertoo omaan kokemukseensa perustuen, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja miten kiertää lenkkipoluilla vaanivat syvimmät sudenkuopat. Tärkeintä on aloittaa rauhallisesti Pitkäjänteisyys on harrastuksessa kehittymisessä kaiken a ja o. Aloittelijan ei kannata lähteä ahnehtimaan, vaan aloittaa harjoittelu rauhallisesti kehoa juoksuun totuttaen. Juoksua lisätään muun liikunnan joukkoon lenkki kerrallaan. – Ei kannata heti lähteä juoksemaan koko lenkkiä, jos keho ei ole tottunut juoksuun. Juoksua on hyvä lisätä kävelyn joukkoon. Pikkuhiljaa juoksuaskeleiden määrää voi kasvattaa ja kävelyä vähentää, Tukiainen kertoo. – Etenkin jos liikakiloja on kertynyt kroppaan useita, on hyvä aloittaa kunnon kohotus ensin vain kävellen ja pyöräillen. Ota tekniikka heti haltuun, niin vältyt ikäviltä vaivoilta Tukiainen muistuttaa tekniikan tärkeydestä. Aloittelevan juoksijan askel on usein liian pitkä ja harppova. Sen seurauksena ryhdikäs juoksuasento kärsii, kun lantio putoaa liian alas taakse. Harppominen ei myöskään ole taloudellista. – Juoksu on kevyempää, kun askel osuu kehon alle eikä kauas sen etupuolelle. Istuva juoksuasento rasittaa kroppaa. Aloittaessani juoksun polveni kipeytyivät. Harjoittelin kuitenkin heti sen jälkeen ottamaan päkiäaskeleita kanta-askeleiden sijaan ja oireet loppuivat. – Kannattaa ajatella, että lantioon olisi kiinnitetty kuminauha, joka vetää lantiota eteen. Koko keho kannattaa valjastaa liikkeeseen. Hartioiden tulee olla rentona ja rintakehän edessä, jotta asento on ryhdikäs. – Kädet on otettava mukaan liikkeeseen liikesuunnassa. Kyynärpäät on hyvä pitää lähellä kylkiä, jotta kädet eivät seilaa liian kaukana kehosta, Tukiainen vinkkaa. Juttu jatkuu videon jälkeen. Monipuoliset harjoitukset auttavat kehittymään Juoksukärpäsen puraistessa lenkille tekisi aluksi mieli lähteä vaikka joka päivä. – Lenkkien väliin on hyvä jättää ainakin yksi päivä väliä, jotta keho saa palautua. Lenkkejä kannattaa myös juosta eri vauhdilla ja erilaisessa maastossa. Harjoitteluun kannattaa sisällyttää pitkiä rauhallisia lenkkejä ja lyhyempiä nopeatempoisempia juoksuja. – Kerran viikossa voi tehdä esimerkiksi intervalliharjoituksen lyhtypylväitä apuna käyttäen. Kävelet pari pylvään väliä ja juokset seuraavat kaksi reipasta vauhtia, sitten on taas kävelyn vuoro. Voimaharjoittelu kannattaa eikä lihashuoltoa pidä unohtaa Hyvä lihaskunto ja liikkuvuus auttavat lajissa. Ennen harrastuksen aloittamista Tukiainen piti voimaharjoittelua vain bodareitten juttuna, mutta vuosien myötä miehen mieli on muuttunut. – Jos lihaksisto ei ole kunnossa, tulee herkästi rasitusvammoja. Vahva lihaksisto tuo myös voimaa ja taloudellisuutta juoksuun, joten suosittelen ottamaan mukaan myös lihaskuntoharjoittelua. Lihashuolto on tärkeää liikkuvuuden kannalta. – Muista venytellä lenkkien jälkeen. Venyttely tuo hyvää olon ja parantaa liikkuvuutta. Löydä motivaatio tavoitteista Omia tavoitteitaan kannattaa myös miettiä. Onko tähtäimessäsi kilpailu vai juoksetko kenties parantaaksesi kuntoasi tai tiputtaaksesi painoa? – Juoksukilpailu voi toimia hyvänä tähtäimenä, mutta kilpailun jälkeen tavoitteet on saavutettu ja juoksuharrastus voi tyssätä siihen. Minä ajattelen, että juoksu on loppuelämän kumppani. Tukiainen muistuttaa, ettei koskaan ole liian myöhäistä aloittaa juoksuharrastusta, kunhan sen tekee omaa kehoa kuunnellen. – Ikää tämä laji ei katso. Olen elävä esimerkki siitä, että aikuisiälläkin voi laittaa kisalipun rintaan ja pärjätä.