Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Kriisikeskus tekee erittäin merkittävää työtä – ”Maakunnan sisällä pystytään yhteistyöllä ylläpitämään tärkeitä asioita”

Jyväskylässä sijaitsevaan kriisikeskus Mobileen tilastoitiin viime vuonna yhteensä 14 354 yhteydenottoa. Eniten yhteydenottoja tuli Jyväskylästä, Jämsästä otettiin yhteyttä maakunnan neljänneksi eniten. Suurin osa Mobileen tulleista yhteydenotoista tuli asiakkailta itseltään. Taustasyinä olivat muun muassa elämän kriisit, traumaattiset kriisit, mielenterveyteen liittyvät syyt, rikokset ja väkivalta. Suurin ryhmä oli elämän kriisit, kuten ero, kriisiytynyt perhetilanne, sairaus ja yksinäisyys. Näihin liittyviä yhteydenottoja oli 3 498. Asiakkaita tavattiin kriisikeskuksen tiloissa viime vuonna yhteensä 1 564 asiakastilanteessa. Jyväskylän seudun mielenterveysseura ry:n ylläpitämä ympärivuorokautinen kriisikeskus Mobile tekee erittäin merkittävää ja monipuolista työtä. Sen toiminta-alueeseen kuuluvat kaikki Keski-Suomen kunnat, jotka myös rahoittavat toiminnan yhdessä Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen kanssa. Kriisikeskus operoi erittäin sensitiivisellä maaperällä ja erittäin herkkien asioiden äärellä. Kuten yhteydenottomääristä voi päätellä, toiminnalle on selkeä kysyntä. Ne kertovat myös siitä, että ennaltaehkäisevän toiminnan saralla on Keski-Suomessakin vielä paljon sarkaa kynnettäväksi. Mobilen toiminta, ja sen kehittyminen, on rohkaiseva esimerkki myös siitä, että maakunnan sisällä pystytään yhteistyöllä ylläpitämään tärkeitä asioita. Tavoittavuus on kunnossa.