Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Hevosella Hangosta Nuorgamiin – Jämsäläinen Ritva Lampinen haastoi itsensä tempaukseen, jollaista kukaan toinen ei ole tiettävästi aiemmin tehnyt

Lauantaiaamuna Lampisten hevostilalla Paljakalla herättiin varhain. Edessä olisi jännittävä päivä, sillä tänään alkaa tempaus, jota Ritva Lampinen on valmistellut vuoden päivät. Hän aikoo nousta iltapäivällä Hangossa hevosen selkään ja ratsastaa läpi maan Nuorgamiin saakka. Alkumatkan ajaksi seuraksi lähtee Pinja Mäntynen , mutta maanantaina Lampinen jatkaa matkaansa yksin – tai ainakin siltä nyt vaikuttaa. – Voi nimittäin olla, että matkan varrelta mukaan lähtee muitakin ratsastajia aina vähäksi matkaa. Pinjakin tulee aina välillä seuraksi, kun töiltään ehtii. Tempauksen tavoitteena on osoittaa, että ikä ei ole este ottaa vastaan uusia mahdollisuuksia. Lampisen ja hänen hevosensa yhteenlaskettu ikä on yli 90 vuotta. – Onpahan jotain, mitä voi sitten kiikkutuolissa muistella. Pappa nosti hevosen selkään Ritva Lampinen on syntynyt "1940-luvun puolella" eli ikää on yli 70 vuotta. Pienestä asti hän on hoitanut hevosia, tehnyt niillä maatilan töitä ja ratsastanut. – Pappani nosti minut hevosen selkään ennen kuin osasin edes kävellä, hän kertoo. Monenlaisia tempauksia on tässä maailmassa nähty: joku kävelee maan päästä päähän, joku toinen purjehtii yksin maailman merillä. Mutta 1 800 kilometriä ratsastamalla   se vaatii rautaista kestävyyttä sekä hevoselta että ratsastajalta. – Harjoiteltu on paljon, mutta ongelmiakin tuli. Luottohevoseni El Pedro, jolla minun piti ensin ratsastaa, sairastui. Nyt ratsuiksi lähtee kaksi suomenhevosta, Rusliina ja Turporiina, jotta toinen saa välillä huilata. Nekin ovat molemmat kokeneita ratsuja. Ritva Lampisella on puolestaan vankkaa kokemusta pitkien matkojen ratsastuksesta, mutta ei lähimainkaan näin isosta urakasta. Välillä täytyy levätä Matkueessa on mukana asuntoauto, jota Markku Lampinen kuljettaa, sekä hevoskuljetusauto. Karavaaniin kuuluu myös peräkärry, joka on lastattu heinää täyteen. – Välillä aiomme olla mökeissä yötä, jotta päästään saunaan ja virkistymään. Muutaman päivän välein on pidettävä pelkkä lepopäivä tai kaksi, jolloin ei lainkaan ratsasteta. Hevosillekin on varattu reitin varrelta talli- ja laidunmahdollisuuksia etukäteen. – Tempaukseen olen laskenut kuluvan aikaa kaksi kuukautta, joten huollon toimivuus on pitänyt varmistaa etukäteen. Minulla on yhteystietolista talleista matkan varrelta. Peräkärryllinen heiniäkään ei tule riittämään. Etukäteen on otettu selvää, missä voi heinävarastoja täydentää. Länsireitti on tasainen Tällaisessa operaatiossa on Lampisen mukaan niin monta liikkuvaa osaa, että varmaa on vain epävarmuus. Vaikka kaikki on huolella suunniteltu, aina voi sattua ja tapahtua. Lampisen pollet ovat tottuneet autoihin, mutta siitä huolimatta reititys tapahtuu mahdollisimman vähäliikenteisiä teitä pitkin. Hiekkatie on kavioillekin ystävällisempi kuin asvaltti. Karttasovelluksen avulla ratsastajat aikovat etsiä jopa metsäpolkuja kuljettaviksi. – Kyllä tällainen matkanteko on ehdottomasti rankempaa hevoselle kuin ratsastajalle. Minulla itselläni lujimmille joutuvat tässä hommassa polvet, pohtii Lampinen. Ouluun saakka matka taittuu länsirannikkoa seuraillen, sillä siellä maasto on itää tasaisempi ja siksi helpompi taivaltaa. Päivämatkaksi Lampinen on suunnitellut 20–30 kilometriä. Koko ajan Markku-puoliso ajelee huoltomiehenä rinnalla. Turvallisuuden vuoksi sekä hevosella että ratsastajalla on seurantalaite itseensä kiinnitettynä. Perillä ruska-aikaan Yksi matkan tarkoitus lienee osoittaa, millaiseen saavutukseen sinnikäs suomenhevonen ylettyy. Ritva Lampinen kertoo, että sosiaaliseen mediaan ilmestyy tietoa matkan sujumisesta, kunhan vain Riemuratsukoiden kotisivut ehditään päivittää. – Tässä on ollut niin kiire järjestelyissä, ettei ole ennätetty vielä ihan kaikkea tehdä. Mutta aikaa päivityksille on. Ritva Lampinen aikoo olla perillä Nuorgamissa ruska-aikaan eli syyskuun puolivälissä.