Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

5 keinoa, jotka auttavat saamaan unta – Kokeile jo tänään

Ulkoile varhaisillasta, pidä makuuhuone viileänä, rauhoitu hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, älä vilkuile kännykkääsi. Meditoi, älä syö liikaa, älä juo alkoholia tai jos juot, ota vain vähän. Nämä ovat kaikki sellaisia neuvoja, joita tarjotaan usein ja hyvästä syystä huonosti nukkuvalle. Koska kaikki ei-lääkkeelliset, helpot neuvot arkeen unen saamiseksi kannattaa kokeilla, tässä vielä muutama ajatus ja idea, joista voit ehkä saada apua. 1. Nauti järjestyksestä Jos kotisi ja makuuhuoneesi on kovin sotkuinen, sekaisin ja täynnä tavaraa, tämä näkymä voi lisätä sinussa sellaista levottomuutta, joka pitää unta loitolla. Kodin sekavuus voi muistuttaa kaikista tekemättömistä ja kesken olevista töistä ja saada olon tuntumaan ikävältä. Selkeys rauhoittaa, joten sitä kohti kannattaa pyrkiä ainakin makuuhuoneessa. 2. Käytä kynää Ehkä sinullakin on joskus aiemmin ollut tapana pitää päiväkirjaa, ihan kynällä paperille kirjoittaen? Jos tämä tapa on unohtunut, sitä voisit unen vuoksi kokeeksi elvytellä. Kun kirjoitat asioita paperille, tulet samalla ajatelleeksi ja jäsennelleeksi päivän aikana mielessäsi liikkuneita ajatuksia ja tapahtumia. Saatat kirjoittaa päiväkirjaan tapahtumasta tai sanoista, jotka pahoittivat mielesi ja joita märehdit mielessäsi vielä pitkin iltaa. Kirjoittamalla nämä asiat ylös, voit panna ne yöksi päiväkirjan kansien väliin. Voit myös opetella uuden tavan eli kirjoittaa joka päivästä viimeiseksi ylös jonkin positiivisen asian. 3. Kilauta kaverille Illalla voi olla parempi idea soittaa ystävälle kuin laittaa hänelle viestiä somessa. Vielä parempaa olisi, jos voisit käydä hänen kanssaan kävelyllä. Oikea tapaaminen tai puhelimessa jutteleminen voi rentouttaa ja kasvattaa hyvää mieltä, joka auttaa myös nukahtamaan. 4. Hellittele Seksiä pidetään hyvänä unen tuojana, mutta myös hellät sivelyt, halaaminen ja toisen hyvänä pitäminen rentouttavat. Silittely ja hellä kosketus lisäävät Huffington Postin artikkelin mukaan hyvään mieleen ja rakkauteen liittyvää oksitosiinia, joka vähentää stressiä. 5. Vähemmän on enemmän Joskus tuntuu siltä, että lisätäkseen omaa hyvää oloaan ihmisen pitäisi aina tehdä jotain lisää. Se voi tuntua hermostuttavalta ja uuvuttavalta, jos elämä on muutenkin ratkeamaisillaan kaikesta tekemisestä. Parempi vaihtoehto voisikin olla vähentäminen. Vähentäminen voi tarkoittaa, että on opeteltava entistä useammin sanomaan ei. Kun sinusta tuntuu, että tuo ja tuokin pitäisi vielä tehdä, mieti pieni hetki, onko se sittenkään aivan välttämätöntä. Tämä voi helpottaa stressiä ja vähentää suorittamista, jolloin voi olla hivenen helpompi rentoutua ennen nukkumaanmenoa.