Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Markku ja Jouni, tuhansien kilometrien miehet

Markku Koponen ja Jouni Konttinen pyöräilevät tuhansia kilometrejä joka vuosi. Eläkkeelle siirtyneiden poliisimiesten menoa ei hillitse tuisku eikä paahde, sillä tilanteeseen sopivat varusteet takaavat ajomukavuuden kelillä kuin kelillä. Talvella pyörässä pitää olla nastarenkaat. Maastoajossa alla on leveärenkainen pyörä. Asvaltilla poljetaan kapearenkaisella hiilikuitufillarilla. – Kaupungissa on paljon nopeampaa liikkua pyörällä kuin autolla, tietää Jyväskylässä asuva Konttinen. Ilman kypärää tosimies ei baanalle lähde. Konttinen sanoo joutuneensa kahdesti tilanteeseen, jossa olisi tullut pahaa jälkeä ilman kypärää. Lisäpontta harrastukseen antaa jokavuotinen reissu maailman suurimmaksi mainostettuun pyöräilytapahtumaan Keski-Ruotsiin. Kesäkuinen Vätternrundan on suorastaan kansanjuhla, joka kerää 20 000 pyöräilijää polkemaan Vättern-järveä ympäri. – Me olemme olleet tuossa joukossa nyt 25 vuotta, kehaisevat miehet. Hopeinen veteraanitunnustus Koponen on ajanut 300 kilometrin kierroksen joka vuosi neljännesvuosisadan ajan. Aikaa kierrokseen kuluu kymmenisen tuntia. Konttiselta on jäänyt muutama tapahtuma ajamatta, mutta paikan päällä hänkin on ollut useimmiten. Tänä kesänä Markku Koposen sinnikkyys palkittiin. Hän sai ahkeruudestaan hopeisen Vätternrundanin veteraanitunnustuksen. Paitsi että miehet osallistuvat tapahtumaan, he myös järjestävät matkan joka vuosi bussilastilliselle porukkaa. Mukana on keskisuomalaisia pyöräilijöitä, mutta muutama myös muualta Suomesta. Markku Koponen on houkutellut mukaan tapahtumaan myös naapureita Porkkakyliltä. Näin hän kannustaa ihmisiä pyörän selkään ja harjoittelemaan. Ensi kesän Ruotsin reissun järjestelyt ovat jälleen vauhdissa. – Lokakuussa pitää ilmoittautua, jos mukaan haluaa. "Suojalasit kannattaa laittaa päähän. Yksi silmään osuva hyönteinen voi pilata muuten hyvän pyöräretken.” Otetaan oppia Ruotsista Pyöräily on maailmalla nouseva trendi. Se on ekologinen tapa liikkua ja samalla kasvaa kunto kohisten. Uusia pyöriä kehitellään, ja jokaiselle löytyy sopiva menopeli. Konttisen ja Koposen mielestä Suomessa on suhteellisen hyvät pyöräilyväylät, mutta parantamisen varaakin on. Valtateiden pientareelle he eivät kokemattomia laittaisi, sillä jurmut täristävät ilkeästi. Lisäksi reunaviivan takana ei useinkaan ole muuta piennarta kuin pelkkää pehmeää soraa. – Siksi minäkin ajan Haaviston mökilleni usein Jyväskylästä Petäjäveden kautta, kertoo Konttinen. Suurin ongelma ovat kuitenkin tieraivon valtaamat autoilijat. Pyöräilijät ovat huomanneet, että jotkut autokuskit eivät voi sietää pyöräilijöitä. – He tööttäävät ja ohittavat liian läheltä, vaikka tilaa olisi ohittaa väljemmin. Tässä suhteessa suomalaiset voisivat ottaa oppia naapurimaasta. – Omaa luokkaansa pyöräilykulttuuri on Ruotsissa, jossa tiestö on hyvässä kunnossa ja pyöräilijöihin suhtaudutaan kohteliaasti. Sähköpyörä on hyvä keksintö Sähköavusteinen pyörä on Konttisen ja Koposen mielestä hyvä mahdollisuus päästä pyöräilyn makuun. – Sähköpyörä madaltaa pyöräilyn kynnystä. Esimerkiksi Porkkakylällä on niin isot mäet, että sähköpyörä on hyvä ratkaisu, sanoo Markku Koponen. Sitä paitsi sähköpyörälläkään ei pääse eteenpäin, jos ei polje. Vielä yksi vinkki tuhansien kilometrien miehillä on. – Suojalasit kannattaa laittaa päähän. Yksi silmään osuva hyönteinen voi pilata muuten hyvän pyöräretken.