Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Viimeisetkin ravintolarajoitukset poistuivat maanantaina – Ovatko asiakkaat jo palanneet takaisin syömään?

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä 13. heinäkuuta poistuivat ravintoloita sekä kahviloita koskeneet koronarajoitukset. Tartuntatautilain nojalla annetut ravintoloiden aukioloon, alkoholin anniskeluaikoihin sekä asiakasmäärien rajoittamiseen liittyneet asetukset lopetettiin. Jokaisella ravintolalla on kuitenkin yhä velvollisuus ehkäistä tartuntataudin leviämistä tarjoamalla asiakkailleen istumapaikka sekä mahdollisuus käsien pesuun tai desinfiointiin. Lisäksi asiakkaiden oleskelu tulee järjestää riittävän väljästi. Jämsän Seudun haastattelemilla ravintoloitsijoilla ilmassa oli huojennusta, mutta myös hieman huolta huomisesta. Kesäkuuhun on mahtunut positiivisiakin yllätyksiä, tosin virus ei ole vielä täysin selätetty. Hilpeän Hirven ja Hirvikartanon yrittäjä Susanna Partio kertoo, että heidän toimintaansa maanantain rajoitusten poistuminen ei juurikaan vaikuttanut. Partion mukaan Hilpeässä Hirvessä pystyttiin toimimaan rajoitusten mukaisesti aiemminkin avaamalla kabinetteja ravintolakäyttöön ja näin jakamaan asiakkaita väljemmin. –  Nyt on jo todella vilkasta ja meillä on hyvä kesä meneillään, Partio kertoo. Myös Jämsänkosken Vanhan Myllyn asiakasmäärät sekä aukioloajat ovat jo lähes edellisvuoden kaltaiset ja uusien rajoitusten purku ei vaikuta sen suuremmin. –  Ehkä kesän päätös voi venyä nyt puoleen yöhön, yrittäjä Tiina Mäkelä kommentoi. Helteet hiljensivät sekä pelastivat Hilpeän Hirven meno hiljentyi kesäkuun helteillä hetkeksi, sillä asiakkaat tulivat tavallista myöhemmin. Eikä ihme, sillä yrittäjä itsekin toteaa, että ruokaa alkoi tehdä mieli vasta illan hieman viilennyttyä. Mäkelä taas kertoo, että helteet pelastivat heidän toimintansa uudelleen käynnistymisen. Vielä ensimmäisenä viikonloppuna huonommalla säällä kävijöitä oli vähemmän kuin arkena. –  Hellekelit olivat meille lottovoitto. Asiakkaat uskaltautuivat tulemaan mieluummin terassille kuin sisätiloihin, Mäkelä iloitsee. Mäkelä on havainnut Vanhan Myllyn asiakkaissa kiitollisuutta, positiivisuutta ja ymmärtäväisyyttä. Partio kiittelee asiakkaitaan, sillä ravintolaan tulevat ovat selkeästi tienneet, miten kuuluu toimia ilman sen suurempaa ohjaamista. Kotimaan matkailijat ovat löytäneet palvelut Aluksi Hirvikartanon osalta yrittäjä Susanna Partiota tuleva kesä hiukan hirvitti. Heidän asiakkaistaan ainakin puolet tulevat tavallisesti ulkomailta. Ensimmäisiä matkailuautoja sekä liikematkustajia on jo näkynyt, mutta myös kotimaan matkailijat ovat yrittäjän onneksi löytäneet Himokselle. – En olisi osannut aavistaa, että kotimaiset matkailijat paikkaavat ulkomaisten puutteen näin hyvin, Partio toteaa. Kaikesta huolimatta Partio arvelee, että myyntiluvuissa tulee silti näkymään lovi, sillä nyt suurimmat tapahtumat jäävät pienemmiksi tai kokonaan puuttumaan. Mäkelä kertoo, että heillä asiakasmäärät eivät ole juuri pudonneet. Ulkomaalaisten asiakkaat puuttuvat, mutta kotimaan matkaajat ovat löytäneet hyvin heidän palvelunsa. Huoli tartunnoista elää yhä Ravintolat hiljentyivät maaliskuussa ja tarjoilijat sekä kokit jäivät kotiin. Kesää kohden rajoitusten avauduttua työpaikoille on hiljalleen päästy palaamaan ja Partio kertookin, että kaikki heidän työntekijänsä ovat jo takaisin työn parissa. Uutta työvoimaakin on pitänyt hankkia. Mäkelä toimii yrittäjänä myös Jämsän keskustan Gastrobar Q -ravintolassa, jonne tosin väki ei ole vielä löytänyt takaisin. Yrittäjä arvelee, että heinäkuun loppu sekä elokuun alku kertovat paljon kyseisen toimipisteen jatkosta. Kaikki työntekijöistä ovat kuitenkin palanneet jo töihin sekä useat ovat joustavasti ja vapaaehtoisesti tehneet aluksi töitä aiempia tuntejaan vähemmän. – Hyvällä fiiliksellä on molemmissa paikoissa yritetty tehdä, päivä kerrallaan, ja katsotaan, kuinka ihmiset liikkuvat, Mäkelä kertoo. Hän kuitenkin jatkaa, että on syytä olla edelleen hieman varpaillaan. –  Kun minä eikä kukaan tiedä, onko tästä vielä selvitty. Partio pitää samankaltaisesti mielessä, että tämä ei ole vielä ohi. –  Asiakkaamme ovat selkeästi kiitollisia, että voivat taas käyttää ravintolapalveluita, mutta vielä ei voi tuulettaa, Partio toteaa.