Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Jääkö Äijä junasta, kysyy Pekka Hyytinen – ”Vapaamatkustajille yhteisissä hankkeissa käy samoin kuin pummilla junassa matkustaville”

Suomi-radan hankeyhtiöstä kerrottiin hiljattain. Suunnitteluun haetaan merkittävää tukea EU:lta. Helsinki–Tampere radan kehittäminen tai peräti uudelleen rakentaminen, jotta matka taittuisi nopeimmillaan noin tunnissa, on vuosia kestävä mittava hanke. Kokonaisuudessaan maan keskeisimmän radan uudistaminen koskee monia muitakin kuin Helsingin ja Tampereen väliä matkustavia. Se koskee myös matkantekoa Tampereelta pohjoiseen ja takaisin, mutta myös Tampereelta Jyväskylän suuntaan. Suunnitteluyhteistyöhön lähti mukaan suuri joukko radan vaikutusalueen kaupungeista ja kunnista. Jyväskylä ja Jämsää pienempi Orivesi ovat mukana omin satsauksin, koska raideliikenteen kehittäminen on sekä vetovoimatekijä että ympäristöteko, vaikka kyse onkin Suomi-radan sivuhaarasta. Jämsä ei joukossa ole, vaikka sijaitsee saman radan vaikutuspiirissä. Miksi ei ole, sitä on hyvä kysyä? Arvailen oikeita vastauksia: 1) ei ole rahaa, ei varsinkaan budjetoituna; 2) turha sijoittaa, sillä rata on ja pysyy paikallaan; 3) vetovoimaksi riittää Ysitie; 4) kukaan ei ole kysynyt mukaan. Kaupunginvaltuutettu Esko Järvenpää (ps) on sitkeästi pitänyt Jyväskylän ja Tampereen välisen radan kehittämistä esillä useilla mielipidekirjoituksillaan sanomalehdissä. Järvenpää on aivan oikein nostanut esille rataosan merkityksen rahtikuljetuksissa. Jämsäläisiin paperitehtaisiin tulee paljon pöllejä junien tuomana, junantuomina kaltaisiani puupäitäkin silloin tällöin. Vastaavasti pääosa valmistetusta paperista kuljetetaan junilla satamiin. Kyse on siis tärkeän elinkeinon toimintaedellytysten turvaamisesta. Monissa isoissa asioissa Jämsä on ollut oman tiensä kulkija, itsenäinen ja pystyvä. Aina asiat eivät kuitenkaan suju. Sairaanhoitopiirin vaihtaminen kiukussa päin katkaisi merkittävässä määrin yhteyksiä Keski-Suomen maakuntaan. Vaikutusvalta mureni, kun panokset siirrettiin Keski-Suomen yhteistyöstä Pirkanmaalle, vaikka muuten jäätiinkin Keski-Suomeen. Eikäpä näytä elo helpolta pörssiyhtiön tyttärenkään kanssa. Onko pelättävissä, että Jämsän ääntä ei jatkossa kuulla, kun rautatieyhteyksiä kehitetään ja järjestetään? Vapaamatkustajille yhteisissä hankkeissa käy samoin kuin pummilla junassa matkustaville. Heidät heitetään junasta. Jääkö Jämsän Äijä sittenkin junasta? Kirjoittaja on vapaa radikaali Jämsänkoskelta.