Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Naurattaminen on vaarallista, kirjoittaa koomikko Vesa Ruuska kolumnissaan

Suomessa on toistaiseksi saanut hekotella vatsa kippurassa valtiovallalle, poliitikoille, presidenteille, virkamiehille ja julkkiksille. Stand up -koomikot, imitaattorit, pilapiirtäjät ja tv-ohjelmien käsikirjoittajat ovat panneet parastaan ja kansa on kikatellut kyykyssä. Tiesitkö, että tämä on harvinaista herkkua? Näin ei ole muualla. Maailman 195 valtiosta vain 14 valtiossa sananvapausolot ovat hyvät. Koomikoillamme olisi ollut edessään linnareissu tai nappi otsassa Unkarissa, Venäjällä, Puolassa, Irakissa, Pohjois-Koreassa, Kiinassa, Syyriassa, Iranissa ja kebabin kotimaassa Turkissa, jossa presidentti Erdoganin tiedusteluverkosto on erityisen laaja. Saksalainen koomikko Jan Böhmermann esitti Erdoganista Saksassa pilarunon ja häntä vaadittiin tuomittavaksi Turkkiin. Ja kappas vaan, samoin kävi tamperelaismiehelle, joka teki hänestä arvostelevan somepäivityksen. "Tiesitkö, että tämä on harvinaista herkkua?" Myös toimittajia seurataan maailmalla tarkasti. Viimeisen 10 vuoden aikana Unesco on rekisteröinyt 900 toimittajamurhaa ja joka kuudes suomalainen toimittajakin on kokenut väkivallalla uhkailua ja neljä prosenttia joutunut sen kohteeksi. Itänaapurimme TV-lähetyksessä kävi myös niin, että laulaja Eduard Hill joutui muuttamaan biisin sanat lennossa poliittisista syistä. Aito naurettava video löytyy vielä Youtubessa haulla Trololo. Vaikka lätkän MM-kisoja ei tänä vuonna ole, saimme hopeaa silti. Suomi tuli kakkoseksi lehdistönvapaus tilastoissa. Koomikoittemme työrauhan takaa myös se, että äänet ovat vaaleissa jakautuneet tasaisesti ja kukaan poliitikko tai puolue ei ole päässyt yksinvaltiaaksi. Lehdistölle ja Ylelle täytyy myös antaa pisteet asiallisesta uutisoinnista, koska valeuutisia tulee joka tuutista paljon. Facebookin kehittäjätkin varoittavat siitä miten meihin voidaan vaikuttaa tehokkaasti psykologisen profiloinnin ja älypuhelinten avulla. Poliittisen kybersodan tavoite onkin sama kuin mainoskampanjoissa, eli saada ihmiset tekemään päätöksiä tunteella asiaperusteet syrjäyttäen.