Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Koulussa oli alkeellinen kierrätyssysteemi, mutta nelosluokkalaiset laittoivat jäteastiat uusiksi – ”Kierrättäminen on tärkeää, jotta kaikilla on hyvä olla ja maailma pelastuu”

Jämsänjoen yhtenäiskoulun 4B ja 4C -luokkien oppilailla on käynnissä tärkeä projekti. He uudistavat alakoulun jätteenkierrätystä. Kierrätysastioita on tähän saakka ollut luokissa vaihdellen – joissain luokissa on ollut vain yksi roska-astia kaikelle siellä syntyvälle jätteelle. Kierrätyksen uusiminen on osa monialaista oppimiskokonaisuutta. – Oppilaat ovat olleet aiemminkin kiinnostuneita kierrätyksestä. Ideoimme rinnakkaisluokan kanssa projektin, jonka tarkoituksena on uudistaa koko, kieltämättä alkeellinen, kierrätysjärjestelmä. Oppilaat kouluttavat muutkin luokat ja opettajat käyttämään uutta systeemiä, 4B-luokan opettaja Maarit Savo kertoo. Bruno Lahtinen ja Iida Tamminen kertovat, että oppilaat pyrkivät perjantain aikana viemään kaikkiin luokkiin uudet, selkeillä merkeillä, varustetut kierrätysastiat. Projektin alussa jäteneuvoja kävi opastamassa oppilaita jätekierrätyksen saloihin. – Tämä tekeminen on ollut kaikista kivointa. Joka luokassa kerätään jatkossa biojäte, metallit, muovit, paperit ja pahvit erilleen. Sitten on vielä poltettavalle jätteelle oma astia. Me olemme etsineet netistä logoja, joilla astiat merkitään, Tamminen kertoo. Myös vaaralliselle jätteelle, pääasiassa paristoille, on oma keräysastiansa koululla. – Kierrättäminen on tärkeää, jotta kaikki voisivat hyvin – niin luonto kuin eläimetkin – ja maailma pelastuu, Lahtinen toteaa. Paperinkeräys täyttyy nopeasti Jaakko Järvenpää , Eemeli Ahokas ja Niklas Korhonen näyttävät, kuinka paljon paperiroskaa heidän oman luokkansa jäteastiaan on jo kertynyt. Isosta astiasta pursuaa paperia yli reunojen. – Kierrättäminen on tärkeää, jotta maapallo ei saastu, Järvenpää selittää. – Niin ja etteivät eläimet, kuten kilpikonnat, joudu meressä menemään roskan seassa, Ahokas pohtii. Opettaja toteaakin, että nyt olikin viimeistään aika laittaa kierrätys uusiksi, sillä monesta luokasta puuttui paperinkeräys kokonaan, vaikka paperijätettä syntyy koulussa eniten. Nelosluokkalaisten projektin myötä koulun jätekatokseen saatiin myös muovijätteelle oma astia. –Lapset olivat jo ennen tämän puuhaamisen alkua aika hyvin perillä siitä, mitä mihinkin jäteastioihin saa laittaa. Meillä on nykyään luokassa tiukka valvonta. Jos joku on laittanut jotain väärään astiaan, siitä kuullaan kyllä, Savo naurahtaa. Omilla valinnoilla voi vaikuttaa Kuvisluokan lattialla istuvat Dila Bakir ja Stella Hakonen liimaavat keskittyneenä kierrätysmerkkejä oikeille paikoilleen. He kertovat nauttineensa puuhaamisesta aiheen parissa. – Kyllä kaikkien pitäisi lajitella roskia, koska meidän pitää suojella luontoa, Hakonen huikkaa. Bakir muistuttaa, ettei jätteiden lajittelu ole ainut tapa kierrättää ja ajatella luonnon parasta. – Aina ei ole pakko ostaa uutta, hän toteaa. Uudessa kierrätysjuonessa ovat mukana tietysti myös koulun siistijät. – Kaikkia astioista ei tarvitse tyhjennellä kovin tiuhaan. Esimerkiksi metallijätettä meille kertyy hyvin vähän, Savo toteaa.