Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Liikunta lisää hyviä vuosia

Pääsin tiistaiaamuna seuraamaan Jämsänkoskella Digital Wells -hankkeen kokoontumista. Hankkeen tavoitteena on innostaa nuoria ikäihmisiä liikkumaan. Ja miltei korvat punottaen sitä saikin kuunnella, kuinka paljon hankkeeseen osallistujat nauttivat liikkumisesta. Jämsänkosken eläkkeensaajien aktiivit harrastavat kuntosalilla käyntiä, sauvakävelyä, vesijumppaa, joogaa ja hulavanteen pyörittämistä. Lapsiperhearjessa jo tällaisten liikuntasuoritusten määrän ajatteleminen hengästyttää. Mikä lajien kirjo, mikä innostuneisuus ja mikä liikunnan ilo vastauksissa oli kuultavissa. Terveysliikuntaa edistävä UKK-Instituutti on julkaissut 18-64-vuotiaille liikuntasuositukset. Tämän mukaan jokaisen tulisi viikon aikana liikkua vähintään kahden ja puolen tunnin ajan reippaasti, kestävyyttä kohentaen. Liikunta voi olla myös hyötyliikuntaa, kuten työmatkakävelyä, kotitöiden tekemistä, marjastusta tai kalastusta. Tämän lisäksi aikuisten tulisi harrastaa vähintään kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa kehittäviä lajeja, kuten salillla käyntiä tai jumppaa. Yli 65-vuotiaille lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta lisääviä lajeja suositellaan harrastettavaksi hieman enemmän, eli 2-3 kertaa viikossa. Vaikka itse olen perusterve työikäinen, ulkoilusta innostunut ja liikuntaan myönteisesti suhtautuva, niin harvassa on ne viikot, että liikuntatavoitteet tulevat täyteen. Arjessa lapsen perässä tulee juostua enemmän kuin istuttua kotisohvalla, mutta oman hikiliikunnan järjestäminen on välillä työn takana. Ihailen ihmisiä, jotka ehtivät harrastaa tavoitteellisesti liikuntaa, tehdä uraa ja hoitaa arjen kotityöt. Kun on päivät töissä poissa lapsen luota, on kurja ajatus, että äidin illan vähistä tunneista osa menisi vielä liikuntaharrastuksissa. Kaikki on järjestettävissä, mutta työpäivän jälkeen väsyneenä, pyykki- ja tiskivuorien äärellä lenkille lähteminen ei ole välttämättä se houkuttelevin vaihtoehto. Onneksi vuosia tulee, lapset kasvavat ja elämäntilanteet muuttuvat. Eläkeiässä haasteet ovat jo toiset, kun liikunnan lisäämisellä on aidosti merkitystä oman hyvinvoinnin lisäämisessä. Nuorten ikäihmisten tavoittaminen onkin erityisen tärkeää. Kun on jäänyt pois työelämästä, on aikaa harrastaa liikuntaa, ja omia liikuntatottumuksia on vielä mahdollista muuttaa. Mitä pidempään jää sohvanpohjalle istumaan, sitä vaikeampi sieltä on nousta. Lohduttava oli myös tieto siitä, että liikunnan aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä.