Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Tiesitkö tätä trendipyörästä? Sähköpyörän avustimella saa ajaa vain 25 kilometriä tunnissa – moni ohittaa rajoittimen laittomasti: ”Vakuutusyhtiön kannalta vähän hirvittää”

Tiesitkö, että sähköpolkupyörälle on asetettu nopeusrajoitus ja se on kytketty liikennevakuuttamisvelvollisuuteen? Laki edellyttää, että jos sähköavusteisen pyörän nopeus ylittää 25 kilometriä tunnissa, pyörän sähköavustimen pitää kytkeytyä pois päältä. Tämän jälkeen pyörä liikkuu pelkällä lihasvoimalla. Lisäksi sähköpyörän moottorin teho saa olla enintään 250 wattia ja pyörän täytyy edellyttää polkemista. Kun nämä ehdot täyttyvät, sähköpyörä ei vaadi liikennevakuutusta. ”Rajoitusten ohitus on liian helppoa” Vaikka Suomen urheilukaupoissa ja marketeissa myynnissä on lain edellytykset täyttäviä sähköpyöriä, niitä tilataan netin välityksellä ulkomailta. If-vakuutusyhtiön omaisuusvakuutusjohtaja Tommi Palmu huomauttaa, että ne eivät silloin välttämättä ole minkään suomalaisten standardien mukaisia. Sähköavusteisista polkupyöristä on helppo myös ohittaa avustimen rajoitukset niin, että pyörä kulkee kovempaa kuin sallitun 25 kilometriä tunnissa. – Vakuutusyhtiön kannalta vähän hirvittää. Tiedämme, että rajoituksen säätäminen on liian helppoa, Palmu sanoo. Nopea googlaus netissä näyttääkin heti suomenkieliset ohjeet ja opastusvideon sähköpyörän avustimen rajoitusten kiertämiselle. Siihen tarvittavaa boksia kaupitellaan noin 150 eurolla. Palmu tähdentää, että jos pyörä kulkee sähköavusteisesti kovempaa kuin 25 kilometriä tunnissa, siitä tulee liikennevakuutettava ajoneuvo. – Pyöräilijä ajaa siis omalla riskillä eivätkä vakuutukset korvaa, jos vahinko sattuu. Palmun tiedossa ei ole viritetyillä sähköpolkupyörillä sattuneita vahinkoja, sillä avustimen rajoitusten ohittamista ei ole jälkikäteen helppo todentaa. Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen tuotejohtajan Mikko Pöyhösen mukaan Pohjolassa on jo tullut esiin muutamia tilanteita, joissa sähköpyörästä on poistettu rajoitin. – Tällöin selvitetään, onko pyörä yleensä laillinen Suomen liikenteessä, selvitetään sen vakuuttamisvelvollisuus ja peritään tarvittaessa puuttuvat liikennevakuutusmaksut takautuvasti. Pöyhösen mukaan sähköpyörillä sattuneet vahingot ovat lisääntyneet samalla, kun niiden määrä on lisääntynyt. – Vielä ei ole näyttöä siitä, että sähköpolkupyörät olisivat erityisen vaarallisia tai riskialttiita. Takuu voi raueta Sähköpyörän avustimen rajoituksen ohittamisesta ei näy ulospäin kuin tulitikkurasian kokoinen boksi. Laadukkaimmissa pyörämerkeissä toimenpide voidaan havaita huollossa, kun pyörä kytketään tietokoneeseen. Seurauksena voi olla takuun raukeaminen, koska pyörän jarruja ja muita ominaisuuksia ei ole suunniteltu sallittua suuremmille nopeuksille. Poliisi ei valvo vielä Sisä-Suomen poliisin ylikonstaapelin Jouko Kilven mukaan poliisi on toistaiseksi valvonut sähköavusteisia polkupyöriä Tampereen seudulla varsin vähän. – Asia on vielä uusi. En ole kuullut, että viritettyjä sähköpolkupyöriä olisi tavattu poliisin valvonnassa, mutta mahdollistahan se on. Viritetäänhän mopojakin. Kilven mukaan poliisi ei Tampereen seudulla tapaa nopeusvalvonnassaan tehdä polkupyörien nopeusmittausta. – Se ei ole poliisin painopistealueissa ensimmäisenä, mutta toki kun tutka on päällä, siihen tallentuu pyöräilijänkin ylinopeus. Aika hurjiahan pyöräilijöiden nopeudet välillä ovat, ja jalkakäytävillä mennään lujaa. Kilpi muistuttaa, että yleiset nopeusrajoitukset koskevat kaikkia polkupyöriä. Ne noudattavat autoliikenteen nopeusrajoituksia niin ajotiellä kuin sen vierellä kulkevalla kevyen liikenteen väylälläkin. Kävelykadulla pyörällä saa ajaa 20 kilometriä tunnissa. Kotivakuutus korvaa Koska polkupyörään ja sähköavusteiseen polkupyörään ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta, mikä tai kuka korvaa, jos pyöräilijä aiheuttaa henkilö- tai omaisuusvahinkoja itselleen ja muille? If-vakuutusyhtiön omaisuusvakuutusjohtaja Tommi Palmu kertoo, että polkupyörät kuuluvat yhtiössä kotivakuutukseen. Se korvaa muille aiheutetut henkilö- ja omaisuusvahingot sekä oman pyörän vauriot. – Itselle tapahtuvien henkilövahinkojen varalta pitää olla tapaturmavakuutus.