Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Viivi kävelee kotonakin käsillään - Nuoret näyttävät trampoliinitemppujen mallia

Kaksi tyttöä hyppii ja heittää monenlaisia voltteja ja kuperkeikkoja omakotitalon pihassa Jämsänkoskella. Nyt on liikettä ja punaiset posket. Sylvi Europaeuksen , 10, kotipihalla on kaksi trampoliinia ja kolmannen hankkimista harkitaan. Seurakaveri Viivi Perälän , 13, tapana on kävellä kotana käsillä keittiöstä omaan huoneeseen ja takapihan nurmikko on oikein oiva harjoittelualusta yksilöliikkeille. Tytöt harrastavat akrobatiaa Jämsän naisvoimistelijoiden kisaryhmässä. Trampoliinivoimistelussa voi urheilla olympiatasolla ja kisaajia on esimerkiksi Tampereella ja Espoossa. Jämsässä ei toistaiseksi ole trampoliinivoimistelun harraste- tai kilparyhmää. Mutta akrobatiassa, jota tytöt harrastavat, harjoitellaan myös trampoliinilla, joten liikkeet ovat tuttuja. Trampoliini volttimontulla on Vitikkalan koululla. Tosin akrobatiatreeneissä harjoitellaan enemmän vain vähän joustavalla joustokanveesipermannolla, jotta ponnistusvoima harjaantuu kovallekin alustalle. Alla olevalla videolla näyttävät trampoliinitemppuja Sylvi Europaeus ja Viivi Perälä. Haastateltavana on tyttöjen valmentaja Anni Rossi. Viivi Perälä tekee trampoliinilla malliksi sarjan taitto-haara-taitto-taakse kierre. – Parasta on, kun oppii uutta, Perälä sanoo. Hän on harrastanut akrobatiaa jo viisi vuotta ja rinnalla kulkee myös cheerleading. Hänen mukaansa seurassa on todella hyvä yhteishenki. Lempitemppuja ovat voltit ja kierteet. Sylvi Europaeuksen lempiliikkeitä ovat tänä kesänä uutena opittu bäkkäri ja perhoset. Perhonen on kärrynpyörä ilman käsiä, ja jaloilla kovasti ponnistaen. Hän tekee trampoliinilla malliksi kärrynpyörän, flikin ja bäkkärin eli takaperinvoltin. – Parasta ovat kaikki pareittain tai triossa tehtävät heitot ja nostot, kilpailemassakin käynyt Europaeus kertoo. Hän aloitti harrastuksen kolmannella luokalla. Trampoliinilla hyppeleminen kehittää erityisesti keskivartaloa, tasapainoa ja kehonhallintaa. Erilaisia hyppyjä, temppuja ja voltteja on lukemattomasti. Sarjojen avulla temppuja voi yhdistää. Miten trampoliiniharjoittelu kannattaa aloittaa? – Suosittelen, että vaikeita temppuja, kuten kierrebäkkäreitä ei kannata heti kokeilla. On hyvä aloittaa harjoittelemalla ponnistuskorkeutta, jotta jatkossa vaikeammatkin voltit voivat onnistua, yksi tyttöjen valmentajista, Anni Rossi sanoo. Tärkeintä on ottaa itselleen realistisia tavoitteita. Hyviä vinkkejä löytyy esimerkiksi Youtubesta ja Instagramista. Ennen harjoittelua kannattaa aina lämmitellä, etteivät lihakset revähdä. Pienikin ranteiden ja nilkkojen pyörittely on jo edukseen, jotta pienetkin lihakset lämpenevät ja hermoradat aukeavat. Hyvää lämmittelyä on myös kevyt hyppely ennen vaikeampia ja korkeampia temppuja. – Myös venyttely on tärkeää, että saa notkeuden pidettyä ja jotta lihakset palautuvat paremmin seuraavaa kertaa varten. Esiintymisintoa tarvitaan Akrobatia on kasvava laji ja tytöt ovat siinä Rossin mukaan oikein hyviä. Esiintymisintoa pitää olla ja hyvä lihaskunto, jotta jaksaa tehdä voltteja. Rossi kertoo, että ilmoittautuminen syksyn ryhmiin aukeaa elokuussa ja treenit polkaistaan syyskuussa käyntiin. Ryhmät kootaan taitojen mukaan: uusi miniryhmä, alkeisryhmä, jatkoryhmä ja kisaryhmä. Alkeistasolla sisältönä on peruskuperkeikkoja ja vartalonhallintaa, jatkossa flikkejä ja muita haastavampia liikkeitä. Jatkoryhmään saa osallistua vain jo osatessaan kuperkeikat, päälläseisonnan ja siltakaadot. – Muuten ei ole turvallista tulla muiden sekaan treenaamaan vaikeampia liikkeitä, Anni Rossi kertoo. Miniryhmä on täysin uusi ryhmä, josta olisi jatkossa tarkoitus saada uusia pienikokoisia nostettavia henkilöitä varsinaiseen kisaryhmään. – Miniryhmästä on tarkoitus tehdä myös tavoitteellinen ryhmä, eikä porukassa pärjää ilman esiintymisintoa. Kisaryhmään ei myöskään voi osallistua ilman valmentajien yhteistä suostumusta, Rossi kertoo.