Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Kaupunginjohtaja Hanna Helaste kommentoi Pekka Hyytisen kolumnia: ”Kun tietää mitä muissa palveluissa tehdään ja suunnitellaan, on mahdollista rakentaa toimintaa paremmaksi kokonaisuudeksi"

Jämsän Seudussa 7. maaliskuuta julkaistussa kolumnissa Pekka Hyytinen kyseenalaistaa kaupunginjohtajan nimeämisen Jämsän Terveyden hallituksen jäseneksi. Syntyneen keskustelun perusteella haluan tuoda siihen myös toista näkökulmaa. Jämsän Terveys Oy on Jämsän kaupungin ja Pihlajalinna Terveys Oy:n yhdessä omistama yritys. Tämä yhteisyritys on perustettu Jämsän kaupungin sosiaali- ja terveystoimen ulkoistamista koskeneen kilpailutuksen perusteella viitisen vuotta sitten ja se noudattaa sopimuksen mukaan yhteiskunnallisen yrityksen periaatteita. Yhtiön tehtävänä on tuottaa pääosa Jämsän julkisista sosiaali- ja terveyspalveluista. Yhtiön ja kaupungin välisellä palvelusopimuksella on sovittu palvelukokonaisuudesta, hinnasta, tavoiteltavasta laadusta ja sen toteutumisen mittareista. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat kiistatta asukkaiden keskeisimpiä peruspalveluita. Palveluilla on erittäin paljon yhtymäkohtia muihin julkisiin palveluihin, aina varhaiskasvatuksesta vapaa-aikaan, kulttuuriin ja yhdyskuntatoimeen. Sosiaali- ja terveyspalvelut muodostavat myös taloudellisesti kaupungin toiminnan keskeisimmän kokonaisuuden. Yhteisyrityksen tuottamien palveluiden hinta on todella yli 40 prosenttia kaupungin vuotuisista kustannuksista ja yhtiön toiminnan muutoksilla on aina vaikutuksensa myös kaupungin toimintaan. Juuri näistä syistä on erittäin tärkeää, että yhtiön toiminnan ohjaaminen on myös kaupungin toiminnan ytimessä. Ehkäpä siksi jo yhtiön perustamisvaiheessa on sovittu, että yksi kolmesta Jämsän Terveys Oy:n Jämsän kaupungin nimeämistä hallituksen jäsenistä on virkamiesjäsen. Toimiessani aiemmin kunnanjohtajana Keiteleellä, toimin samanaikaisesti myös muun muassa seudullisen kehitysyhtiön hallituksessa ja sairaanhoitopiirin perusterveydenhuollon liikelaitoksen johtokunnan puheenjohtajana. Käsiteltäessä näitä toimijoita koskevia asioita kunnallisessa päätöksenteossa, olin esteellinen osallistumaan valmisteluun ja päätöksentekoon. En kuitenkaan kertaakaan kokenut tätä kokonaisuutta taakaksi vaan pikemminkin päinvastoin – vaikuttamalla tiiviisti ulkopuolisen palvelutuottajan toimintaan, pystyin nimenomaisesti vaikuttamaan siihen, että palvelut vastasivat sitä mistä lähtökohtaisesti sovittu oli ja niitä kehitettiin kunnan tarpeiden mukaisesti. Merkittävä rooli oli myös tiedonvälityksessä: kun tietää mitä muissa palveluissa tehdään ja suunnitellaan, on mahdollista rakentaa toimintaa paremmaksi kokonaisuudeksi. Jämsän kaupunginjohtajana tehtäväni on kaikessa toiminnassani edistää jämsäläistä etua. Mielestäni toimivat, laadukkaat, lähellä tuotetut ja kustannustehokkaat palvelut ovat sen edun mukaisia. Tulevaisuuden sotepalveluiden kohtalo ratkaistaan osaltaan siinä, miten pystymme parhaiten varmistamaan oikeat palvelut, oikeaan aikaan, oikealla tavalla ja vielä oikeassa paikassa. Tietotaidon yhdistäminen niin kaupungin kuin yhteisyrityksenkin käytännön toiminnasta, antaa mahdollisuuden rakentaa parempaa yhteistyötä. Harkitsin jäsenyyttä tarkoin ja tiedostan hyvin sen mukanaan tuomat haasteet. Uskoakseni näin teki myös kaupunginhallitus nimeämisestä päättäessään. Tarkoituksena on varmasti ollut löytää tämänhetkiseen toimintaympäristöön toimivin ratkaisu. Se, että julkisen ja yksityisen toiminnan rajakohdissa on aina omat ongelmansa, on kuitenkin fakta, johon emme nopeilla ratkaisuilla tai pelkästään omilla päätöksillämme voi vaikuttaa. On näkökulmakysymys, keskitämmekö katseemme ongelmiin vai ratkaisuihin. Jos tavoite osapuolilla pysyy kirkkaasti tärkeimmässä: siinä, että jämsäläinen saa tarvitsemasta sotepalvelut toimivimmalla tavalla, on se niin kaupungin kuin yhteisyrityksenkin etu. Ja jos osoittautuu, että homma ei toivotulla tavalla toimi, se voidaan aina muuttaa.