Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Tekevinään töitä — Maksavinaan palkkaa: ”Työntekijän motivaation lisäksi merkittävä tekijä on esimies”

Työuupumusta, sairauspoissaoloja, työtyytymättömyyttä, kuormittavuuden merkittävää lisääntymistä – näistä saamme kuulla ja lukea lähes päivittäin. Eikä pelkästään "liukuhihnatyöntekijöiltä", vaan myös niin sanotuilta mediaseksikkäiltä aloilta, joita takavuosina tuotiin esille kliffoina elämäntapatyöpaikkoina. Työpaikkoina, joissa viihdyttiin, joissa oli vapaus valita työaikansa, tulla ja mennä melkein mielensä mukaan, ja joissa kaikilla oli kivaa ja jossa saattoi vaikka nukkua yötkin, jos tai kun ei meinannut malttaa lähteä pois. Ajat muuttuvat, sen mukana asiakkaiden tarpeet ja sitä kautta tietysti myös työpaikat. Se vaatii myös erittäin paljon meiltä itse keltäkin muuttumista, kouluttautumista, uuden oppimista ja omaksumista sekä pois oppimista vanhoista työtavoista ja -menetelmistä. Moni valittaa myös motivaation puutetta. Väitän, että suurin syy motivaation puutteeseen on se, että oman työpanoksen merkittävyyttä työnantajan toiminnalle ei tiedosteta. Syynä tähän voi olla se, että kukaan ei ole koskaan kertonut riittävällä tarkkuudella, miksi sinä teet juuri sitä työtä ja juuri sillä tavalla kuin teet. Sinulla ei luultavasti ole riittävän tarkkoja mittareita ja seurantaa, joihin voit peilata oman tekemisesi vaikutusta esimerkiksi työpaikkasi kannattavuuteen tai asiakastyytyväisyyteen. Seurattavia asioita yrityksen, toimintojen, yksiköiden tai miksi niitä nimitetäänkään, mittaamiseksi eivät ole pelkästään "helpot": kate, tuotot, liikevaihto tai vastaavat kovat luvut. Mittareina voi olla esimerkiksi asiakastyytyväisyys, käsittelyajat, hoitoonpääsyt, jonojen purku, palvelun saatavuus tai vastaavat, ei välttämättä suoraan euroina mitattavat asiat – itse kullakin toimenkuvansa mukaisesti. Työntekijänä oman motivaation, halun oppia, ja halun kuulua alansa parhaiden joukkoon, lisäksi erittäin merkittävä tekijä on esimies. Hän on se tuki ja turva, joka viestii ja auttaa saamaan tarvittavat tiedot. Hän kuuntelee, seuraa ja ohjaa, kehuu ja kertoo missä pitää parantaa, jotta sekä työntekijän omat, firman ja lopullisen palkanmaksajan eli tuotteen/palvelun ostajan tai käyttäjän tavoitteet täyttyvät ja mielellään pikkasen ylittyvät. Kun nämä ovat kohdillaan, niin lopputulema on enemmän kuin osiensa summa. Kirjoittaja tietää joka päivä, mikä vaikutus tekemisillään on yrityksen tulokseen.