Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Veneilyä auringon voimalla: ”Lienee maailman ensimmäinen”

Sähkömoottorit ovat jo muutamia vuosia olleet yleisiä pienten veneiden kulkuvoimana. Veneessä olevasta akusta otettava virta kuljettaa venettä aivan kohtuullisella vauhdilla, joka on sopiva vaikkapa uisteluun. Virtalähteen kapasiteetti riittää muutamaksi tunniksi, mutta sen jälkeen painava, iso akku on raahattava ladattavaksi. Hallilainen Raimo Pitkänen kehitti ongelmaan ratkaisun: veneeseen rakennettiin paikallisessa metallifirmassa hänen piirustuksiensa mukaisesti kehikko, johon istutettiin tehokas aurinkopaneeli. Se yhdistettiin nykyaikaiseen lataussäätimeen ja akkuun. Näin syntyi puhtaasti aurinkoenergialla kulkeva vene. Pitkäsen mukaan se saattaa olla jopa maailman ensimmäinen, ainakaan julkisuudessa vastaavaa ei ole tullut eteen. Aurinkopaneeli toimii samalla veneessä hienosti katoksena varjostamaan auringolta ja voipa sen alla pidellä sadettakin kuuron osuessa paikalle. Käytännössä aurinkoisena päivänä sähkömoottorilla voi ajaa pelkästään paneelin tuottamalla virralla vaikkapa koko päivän. Raimo Pitkänen hykertelee tyytyväisenä, sillä aurinkovene on toiminut koeajoissa ja nyt täydessä työssä odotettua paremmin. Hän on nimittäin innokas vesien kartoittaja, joka on käyttänyt jo ennen vuonna 2008 eläkkeelle jäämistään tuhatkunta tuntia vuodessa vesien kartoitukseen. Käytännössä tämä tarkoittaa veneellä ajoa hiljaisella nopeudella hinaten kahta molemmilla puolilla uivaa kelkkaa, joissa on syvyyden ja paikan mittaus. Kelkoista lähtee radiosignaali hinaavaan veneeseen joka sekunti. Tieto koostetaan sopivalla ohjelmalla syvyyskartaksi hyvinkin tarkoin tiedoin eri syvyyksistä ja karikoiden paikoista. Pitkänen on kartoittanut muun muassa Eväjärven, Nytkymen, Kuorevettä Kotkansalmelle asti, Keurusselkää, Päijännettä, Inarinjärveä ja monta pienempää järveä. Näistä on syntynyt tarkat ja eri värein syvyyttä havainnollisesti näyttävät syvyyskartat, joita voi katsoa netistä mappe.fi -sivujen kautta. Aurinkosähköllä kulkeva vene on oiva työkalu hitaassa ja aikaa vievässä rantojen koluamisessa. Yhtenä lisäetuna on hiljaisuus: vain pieni sähkömoottorin hurina perämoottorin prutkutuksen sijaan tuntikausien kartoitusajossa. Harrastus on, kuten monet, kallis: jotta karikot saa merkityiksi karttaan senttimetrin tarkkuudella, vaaditaan huipputekniikkaa paikantimien, syvyysluotaimien ja muun tietotekniikan ohella. Pitkänen on tehnyt kartoitusta vielä lähes ”hyväntekeväisyys”-periaatteella. Hän saa petolliset karikot tarkasti karttaan ja siitä tulee oma hyvä mieli myönteisen palautteen myötä. Mappe-palvelu on vielä osin ilmainen ja maksullinen osuus on niin pieni, että ei se kata ostettua serverikustannusta. Aurinkoveneiden ”boomi” onkin Hallin Eväjärvellä meneillään eri sovelluksin, joita naapurilaiturissa on jo muutama. Yhdessä veneen akku saa lepoaikana piuhan kautta latauksen laiturilla olevasta aurinkopaneelista. Parissa muussa veneessä paneeli mahtuu suoraan laitojen varaan ilman eri katosta. Nyt, kun idealle on pää avattu, nähdään varmasti monia sovelluksia ja virityksiä uudelle voimalähteelle.