Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Nauti auringosta turvallisesti – Tiedätkö, kuinka paljon rasvaa tulisi levittää, jotta luvattu suoja saavutetaan?

Viisas auringonottaja ei polta ihoaan. Hän suojaa itsensä vaatetuksella ja käyttää runsaasti ja usein korkeasuojakertoimista aurinkosuojavoidetta. Takana ovat ajat, jolloin suojakerroin 10 riitti, nyt käytetään suojakerrointa 50. Allergia-, iho- ja astmaliiton asiantuntija Anne Vuorenmaa muistuttaa, että auringolla on myös suotuisia vaikutuksia. Se vaikuttaa mielialaa piristävästi ja sitä tarvitaan D-vitamiinin muodostumiseen elimistössä. Aurinko helpottaa myös muun muassa atooppisen ihottuman ja psoriasiksen kutinaa, punoitusta ja tulehdusoireita. Palaa ei saa Auringon haitallisten vaikutusten vuoksi tulee aurinkoa osata ottaa niin, että sen hyvistä vaikutuksista voi turvallisesti nauttia. Etenkin lasten ihon suojaaminen auringolta on tärkeää. Lapsen iho on ohuempaa kuin aikuisen, eikä lapsen ihon oma suojamekanismi ole vielä yhtä kehittynyt kuin aikuisella, siksi lapsen iho palaa helposti auringossa. Neljännes elämän aikana kertyvästä aurinkoaltistuksesta saadaan lapsuuden aikana. – Aurinkosuojavoidetta levitetään koko keholle riittävästi eli noin omalle kämmenelle mahtuva määrä kerralla. Ensimmäinen rasvaus tehdään puoli tuntia ennen aurinkoon menoa ja sen jälkeen vähintään kahden tunnin välein ja aina uinnin, runsaan hikoilemisen ja ihon kuivaamisen jälkeen, Vuorenmaa neuvoo. Suojavoiteiden riittävän käytön lisäksi auringolta suojaavat myös vaatetus ja aurinkolasit. Suojautumisessa olennaista on tietää kuinka oma ihotyyppi reagoi auringonvaloon eli kuinka nopeasti se palaa ja valita riittävän suuri suojakerroin sen mukaan. Iän myötä kertyneestä säteilymäärästä ja ihon palamisesta voi seurata valovaurioita, ja riski saada vaarallisia ihomuutoksia kasvaa. Ihosyöpien määrästä voidaan estää arviolta 95 prosenttia suojautumalla auringolta oikein. Omien luomien ja ihon tarkkailu on hyvä aloittaa jo nuorena ja ihomuutokset kannattaa tarkistuttaa ammattilaisella. UV-indeksi kertoo suojautumistarpeen Ilmatieteen laitoksen ennusteen mukaan tällä viikolla Keski-Suomessa UV-indeksi on viisi. UV-säteilyltä on suojauduttava viimeistään silloin, kun indeksi on kolme. UV-säteily vaikuttaa ihon väriainetta muodostaviin soluihin, melanosyytteihin. Iho ruskettuu altistuessaan UV-säteilylle. UV-A ruskettaa jo olemassa olevaa pigmenttiä, kun taas UV-B saa aikaan ihon pintasolukon lisääntymistä, eli ihon paksunemista ja uuden pigmentin muodostumista iholla. Rusketus on ihon suojakeino, joka pyrkii vähentämään vahingollisten ultraviolettisäteiden pääsyä ihon syvempiin kerroksiin. Iho voi myös palaa, jos säteilyä tulee liikaa. Liiallinen UV-säteily vanhentaa ihoa ennenaikaisesti. Iho muuttuu kuivaksi ja karheaksi ja siihen tulee värimuutoksia. Iho ei unohda saamaansa UV-säteilyä, vaan säteilyn vaikutukset kertyvät ihon muistiin koko eliniän ajan. Siksi on syytä välttää UV-säteilyä tai suojautua siltä myös silloin kun välitöntä palamisvaaraa ei ole. Erityisesti lasten ja nuorten suojautuminen on tärkeää. Yläilmakehän otsonimäärä on vähentynyt viime vuosina Suomen ja Skandinavian alueella, erityisesti kevättalvella. Otsonin vähentyminen lisää UV-säteilyä maan pinnalla jonkin verran. Altistuksen lisääntyminen näkyy vasta vuosien kuluttua terveyshaittoina. Ihosyöpävaara lisääntyy iholle tulevan säteilyn takia. Ihomelanoomista noin 95 % voitaisiin ehkäistä suojaamalla iho palamiselta. Kansalaisten omalla käyttäytymisellä on suuri kansanterveydellinen merkitys: rusketuksen ihannointi, lisääntynyt vähäpukeinen kesäulkoilu ja etelän rantalomailu ovat kasvattaneet väestön UV-altistusta paljon enemmän kuin ilmakehän muuttuminen. Lähde: Ilmatieteen laitos