Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Keväällä sosiaalisessa mediassa kulutettiin #kotonakotimaista, mutta välittyivätkö trendit paikallisen ruuan tuottajille asti?

Koronakevään ja rajoitusten myötä muuttunut arki sai monet kuluttajat pohtimaan tarkemmin tavanomaisia tottumuksiaan. Pysähtyminen sai useat aloittamaan hyötykasvien istutuksen omavaraisuuden toivossa tai havahdutti miettimään todellisia tarpeita, esimerkiksi ruokaostoksia. Omassa ympyrässä pysyttely auttoi näkemään lähelle ja lähiruuankin kuluttaminen nousi tavalla ajankohtaiseksi. Ei siis ihme, että lähellä pysyminen ja läheltä palvelujen etsiminen sai lähiruokapiireihinkin uutta väkeä. Sosiaalisessa mediassakin kampanjoitiin kuluttamaan ja tukemaan lähialueiden palveluita. Maatalouden puolesta tuttuja aihetunnisteita olivat esimerkiksi #kotonakotimaista tai #viljelijäeipysähdy, jotka haastoivat suosimaan kotimaista ruokaa sekä muistuttivat, että maatiloilla yrittävät jatkoivat arkeaan samaan malliin mahdollisimman pitkään. Vajaa vuosi sitten Unnaslahden puutarha- ja lammastilan emäntä Laura Unnaslahti teki aloitteen Jämsän seudun Reko-ruokapiiristä . Unnaslahti kertoo, että lähiruokatuotannossa elettiin keväällä jännittävää aikaa, kun yhteiskuntaa alettiin sulkea. Ruokapiirien toiminta tapahtuu Facebook-ryhmässä, jossa tuottajat ilmoittavat tarjontansa ja kuluttajat voivat tilata haluamansa tuotteet kommenttikentässä. Ostokset noudetaan suoraan tuottajilta aina parillisten viikkojen tiistaina Jämsän torilta. Keväällä Unnaslahden mukaan oli kysymysmerkillä, rinnastuuko nouto tapahtumaksi vai tavalliseksi ruokahuollon kaupankäynniksi. Reko-ruokapiirit saivat jatkaa toimintaansa ja asiointi hoidettiin turvaetäisyydet huomioiden. Unnaslahti arvelee, että kuluttajat kokivat entistä tärkeämpänä kotimaisen tuotannon ylläpitämisen ja elintarvikehuollon vahvistamisen. – Lisäksi ulkotilassa tuotteiden vaihtaminen koettiin vaarattomampana kuin esimerkiksi kauppaan meneminen. Reko-toiminnassa ruuan alkuperästä voi olla täysin varma, Unnaslahti sanoo. Unnaslahden tilalta toimitetaan ruokapiireissä tapahtuvan suoramyynnin lisäksi elintarvikkeita ruokakauppoihin Jyväskylän ja Tampereen välille. Tilan emäntä kertoo havainneensa myös kauppiaissa herännyttä arvostusta ja pyrkimystä saada lähellä tuotettua valikoimiinsa. – Reko-toiminta on myös kauppiaiden etu, sillä se lisää tuotteiden tunnettavuutta. Pienemmillä tuottajilla on iso kynnys markkinoida. Kevään ajan lisääntynyt suosio näyttäytyi positiivisena myös Vanha-Savelan tilan Kimmo Ruusulle . Ylämaan karjan lihaa tuottava Ruusu on tavannut ruokapiirimyynneissä vakiokasvojen seassa uusiakin kuluttajia. –  Keväällä kouluruokailut jäivät pois ja ruokaa tehtiin enemmän kotona, rajoitusten aikaan ruokapiirit vetivät hyvin, Ruusu kuvailee. Jonkin verran tilan tuotteita myydään myös ravintoloihin, mikä loppui kuin seinään viruksen välttämiseksi. Vastaavasti kuitenkin suoramyynnin osuus kasvoi ja tuotteita ei jäänyt pilaantumaan keväälläkään. Ruusun mukaan juhannukseen asti ruokapiireissä oli hyvinkin vilkasta. Ajoittain tilalta on viety lihaa myös esimerkiksi pääkaupunkiseudulle. –  Nyt tavaraa ei ole sinne asti riittänyt entiseen malliin, sillä lähialueiden kysyntä on lisääntynyt. Samaa on havainnut Lea Aittolahti Aittolahden tilalta Kuhmoisista. Aittolahti myy ruokapiireissä kananmunia jopa noin 150 kilometrin säteellä. Koronarajoitusten aikaan myyntisäde kutistui, sillä munia ei riittänyt niin kauas. –  Keväällä joutui myymään ”ei oota”, Aittolahti sanoo. Hänkin kertoo arvostuksen kasvamisen näkyvän lisääntyneenä kysyntänä. Kananmunat käyvät tavallisestikin hyvin kaupaksi, mutta kevään aikana niitä jopa hamstrattiin. Tilausmäärät kasvoivat ja uusia kasvoja kävi hakemassa tilan antimia. Tavallisesti Aittolahden kanssa asioivat suurimmissa kaupungeissa nuoret pariskunnat, jotka arvostavat eettisiä luomutuotteita. Pienemmillä paikkakunnilla taas kananmunia ruokapiireistä noutavat yleensä perheelliset, jotka laittavat paljon ruokaa ja tarvitsevat suuria määriä raaka-aineita. –  Nyt asiakaskunta on entistä moninaisempaa. Toivottavasti trendi jatkuu ja suomalaista ruokaa sekä tuotteita saa jatkossakin, Aittolahti täydentää.