Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin: ”Ysitie on niitä yhteyksiä, mitä tulevaisuudessa pitää kehittää”

Maanantaina Keski-Suomen liikennefoorumissa Jyväskylässä vieraillut liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) piipahti maakuntamatkallaan myös Jämsässä. Molemmissa paikoissa nousi esille 12 vuodeksi tehtävä valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma. Muissa pohjoismaissa vastaava suunnitelma on jo ollut käytössä, mutta Suomessa se tehdään nyt ensimmäistä kertaa. Suunnitelmaa työstävät parlamentaarinen ohjausryhmä ja yhteistyöryhmä, ja valmista on määrä olla keväällä 2021. Vuoden 2022 budjetti pystyttäisiin näin ollen tekemään jo suunnitelman pohjalta. Marinin mukaan liikennejärjestelmäsuunnitelma lisää liikennepolitiikan ennakoitavuutta, läpinäkyvyyttä ja suunnittelun pitkäjänteisyyttä. Siihen sisällytetään paitsi tieverkosto valtion runkoverkosta yksityisteihin, myös raiteet, vesiväylät, lentoliikenne, joukkoliikenne ja kaikki liikenteeseen kuuluvat palvelut. – Eli se on muutakin kuin korjausvelan hoitoa ja perusväylänpitoa. Nykyisen väylästön korjausvelka on 2,5 miljardin euron luokkaa. Ensi vuonna perusväylänpitoon on varattu yhteensä noin 1,4 miljardia. Summaan sisältyy hallituksen tekemä 300 miljoonan euron tasokorotus. – Tasokorotuksellakaan ei hirveän nopeasti kurota velkaa umpeen. Liikennejärjestelmäsuunnitelmatyön yhteydessä on mietittävä, onko liikenteen rahoitus ylipäänsä riittävä, vai pitäisikö perusväylänpidon ja kehittämishankkeiden rahoitustasoa nostaa nykyisestä, jotta infratarpeisiin voidaan vastata kaikkialla Suomessa, Marin sanoo. Ysitie tulevaisuuden kehityskohteita Marin pitää aika luonnollisena, että Ysitien kaltaiset merkittävät liikenneväylät ja niiden kunnostamisen aikataulu otetaan huomioon myös tulevassa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa. – Ysitie yhdistää kaksi merkittävää kaupunkia ja on niitä yhteyksiä, mitä tulevaisuudessa pitää kehittää, Marin sanoo. Ysitien kehittämiseen on luvassa rahaa jo nyt, eikä pelkästään Himoksen eritasoliittymän rakentamiseen osoitetun 6 miljoonan euron verran. Orituvan ja Yliskylän välille rakennettavaa ohituskaistaa varten on varattu 10 miljoonaa euroa. – Kun Ysitiellä ei ole ohituspaikkoja, siellä tapahtuu myös vakavia onnettomuuksia, sanoo Marin, ja uskoo, että jollain aikavälillä myös nelikaistaisuus tulee ajankohtaiseksi. Myös ratapuolella näyttäisi tapahtuvan jotain, sillä valtion ensi vuoden talousarvioon on esitetty 18 miljoonan euron suunnittelurahaa Tampere-Jyväskylä-välin parantamiseen. Välille tarvitaan muun muassa ohituspaikkoja. – Nykyinen rata on laitettava kuntoon ennen mittavampia investointeja. Esimerkiksi kaksoisraide Orivedeltä Jyväskylään on mittaluokaltaan yli 700 miljoonaa euroa. Siitäkin varmaan keskustellaan 12 vuoden liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.