Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Kesän piti olla mainio markkinarako Lindentexille –  Korona sekoitti suunnitelmat, mutta tuotetta halutaan hiljalleen maailmalle

Koskenpääläisen Jiri Lindénin keksintö keräsi viime syksynä runsaan mediahuomion. Ensimmäinen erä valmiita henkselipyyhkeitä saatiin joulukuussa, vaikka mediajulkisuudesta herännyt kysyntä kävi kiivaana jo lokakuun tienoilla. Monen joulupaketeista löytyi nuoren ideoijan henkselipyyhkeitä, joille Patentti- ja rekisterihallitus myönsi hyödyllisyysmallisuojan. Lue lisää: Hinkselit tekivät Jirin tunnetuksi ympäri maan –  Nyt ei saunapyyhe tipu rajummassakaan menossa Jo tuolloin Lindentex Oy:llä oli suunnitteilla verkkokauppa sekä kivijalkakauppa keksijän äidin, Katja Lindénin , pyörittämän Hirsibaarin perälle. Tarkoitus oli aloittaa markkinoiminen toden teolla tänä kesänä. Toisin kuitenkin kävi, sillä korona peruutti lähialueen tapahtumat ja saunatapahtumat, joiden ympärille Lindénin tuote vahvasti kiinnittyy. Lisäksi suunnitelmissa oli lähestyä yrityksiä ja markkinoida tuotteita esimerkiksi liikelahjoina, mutta tällaiset kulut yrityksissä eivät tulleet kuuloonkaan pandemian aikana. Katja Lindén kertoo, että verkkokauppa rakentui pitkän aikaa. – Ei käynyt aivan käden käänteessä se, vaikka puhutaankin, että verkkokaupan pystyttäminen on helppoa, Katja Lindén naurahtaa. Verkkokauppa saatiin toimintaan huhtikuussa, keksijän itsensä hyväksyttämänä. Sitä ennen pyyhkeen hankinta ei ollut yhtä helppoa, varsinkin kun matkustaminenkin jäi koronan takia vähäiseksi. Nyt henkseli- ja olkainpyyhkeitä tilataan etelään ja pohjoiseen. Ruotsiinkin on joitain kappaleita lähetetty, mutta toistaiseksi verkkokauppa pyörii ainoastaan suomeksi Suomen sisällä. –  Esimerkiksi eräs saksalaisturisti Koskenpäällä tykästyi tuotteeseen kovasti ja halusi levittää kotimaahansa viestiä pyyhkeestä, Katja Lindén kertoo. Lindentex suunnittelee ensin levittäytyvänsä Suomen mittakaavassa rauhallisesti ja kansainvälistymistä rakennellaan ehkä ensi vuodeksi. Tuotteen vieminen maailmalle tapahtuu kuitenkin saunakulttuurin rajoissa ja vaatii rahaa sekä tietotaitoa. –  Pikku hiljaa mennään kohti ensi kesää ja saunatapahtumia, miten nyt maailma menee eteenpäin. Sesonkiahan on tulossa isänpäivää ja jouluakin. Lindetexiltä on jo tilattu isompiakin määriä tuotteita. Hirsibaarilta toivotaan, että yritykset tästä hiljalleen elpyisivät koronan jäljiltä. – Markkinointihan vaatii esimerkiksi sosiaalisen median päivittämistä ja aktiivisuutta, jossa on siinäkin oma työnsä. Jiri itse viettää tavallista 8-vuotiaan kakkosluokkalaisen arkea. Lindentex on koko perheen juttu, joten päätöksiä yrityksen tulevaisuudesta tehdään ja keskustellaan usein yhteisesti. –  Äiti ei voi yksin päättää mitään, toteaa Katja Lindén.