Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Kolikon kääntöpuoli: Korona toi Jutalle rohkeuden aloittaa 4H-yrittäjänä – ”Vauhdikas alku yllätti minut”

Koronavirus muutti jämsäläisen Jutta Kerosen elämän suuntaa, kun hallituksen ennaltaehkäisevät toimet laittoivat tauolle tuetun työtoiminnan. Keroselle päätös tarkoitti taukoa lähes vuoden jatkuneeseen pestiin Jämsän 4H-yhdistyksellä. 25-vuotias nuori nainen ei kuitenkaan jäänyt tyhjän päälle, vaan toteutti sen mitä oli mielessään suunnitellut pitkän aikaa. Aprillipäivänä hänestä tuli 4H-yrittäjä, joka tekee asiakkailleen erilaisia tarratöitä. – Kuulin 4H-yrittäjyydestä vasta, kun aloitin viime keväänä tuetun työtoiminnan. Siitä lähtien ajatus on muhinut takaraivossani. Jo ajat sitten aloin mielessäni suunnitella yritykselle sopivaa logoa ja mietin tuotteiden hintoja. Aiemmin yrityksen perustamista jarrutti epävarmuus ja uskalluksen puute. – En tiennyt yrittäjyydestä mitään, joten asia mietitytti, nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaksi kouluttautunut Keronen kertoo. Lopulta yrityksen perustaminen oli kuitenkin helppoa. Oma harrastus kasvoi 4H-yritykseksi Kerosen yritys Luovataika pohjautuu vahvasti hänen omaan harrastukseensa ja mielenkiinnon kohteisiinsa. Hän on lapsesta asti piirrellyt paljon. Myöhemmin mukaan tuli myös askartelu ja käsitöiden tekeminen. Pari vuotta sitten hän osti itselleen valmistujaislahjaksi tabletin, jolla hän alkoi piirtää. Viime vuosina rakkaaksi harrastukseksi on noussut kalentereiden tuunaaminen tarroilla, teipeillä ja erilaisilla kuvilla. – Huomasin, että siihen menee paljon rahaa. Sen takia aloin tehdä itse mieleisiä tarroja. Harrastus on kasvanut niin paljon, että kotiin on kertynyt välineitä tulostimista tarraleikkuriin. Jossain vaiheessa hänelle tuli mieleen, että itse tehtyjä tarroja voisi myydä muillekin. Haaveena täysipäiväinen yrittäjyys Tuore 4H-yritys on saanut reippaan alun, sillä ensimmäisenä päivänä tilauksia tuli 15 kappaletta eri puolilta Suomea. Sen sijaan Jämsässä hänellä ei vielä ole asiakkaita. – Olen harrastukseni takia verkostoitunut erilaisiin Facebookin harrastajaryhmiin. Asiakkaat ovat löytyneet niiden kautta. Vauhdikas alku yllätti minut. En ollut varautunut näin suureen tilausmäärään. Asiakaslähtöisyys on nuorelle yrittäjälle tärkeää. Sen takia hän tekee tarroja asiakkaiden toiveiden mukaan. Hän myös piirtää digitaalisia kuvia asiakkaiden lähettämistä valokuvista. Lisäksi hän suunnittelee grafiikkaa sosiaalisessa mediassa käytettäväksi. Ketosella on myös valmiita vaihtoehtoja tarroja kaipaavalle. Tällä hetkellä valinnanvaraa on noin 30 tarra-arkin verran. – Ihmiset kyselevät sesongin mukaisia tarroja. Nyt kysyntää on pääsiäis- ja kevätaiheisille tarroille. Keronen haaveilee jo siitä, että nykyisestä yrittäjyydestä voisi ajan mittaan kasvaa täysipäiväinen ammatti. – Monet ajattelevat, että tarrat ovat vain lapsille. Haluan rikkoa sitä ennakkoluuloa. Kyllä aikuisetkin tekevät tarroilla vaikka mitä. Ulkomailla tarrabisnes on iso juttu. Keronen kuvailee koronavirusta surulliseksi asiaksi. Kolikolla on kuitenkin myös kääntöpuolensa. Ilman koronaa, hän ei olisi vielä uskaltautunut kokeilemaan 4H-yrittäjyyttä.