Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Koronavirus Puheenvuoro Jämsäläiset Himos Verotiedot Näköislehti Podcast Live Kaupallinen yhteistyö

Yksinäisyys on tuttua myös jämsäläisnuorille – Tulevat nuorisotyöntekijät tutkivat aihetta ja kertovat omat ratkaisunsa ongelmaan

Miten torjua nuorten yksinäisyyden tunnetta? Se hetki, kun alakoulu loppuu ja yläaste alkaa, on tärkeä. Tuohon ajankohtaan pitäisi ajoittaa ryhmäyttämiset ja muut nuoria yhdistävät toiminnat. Tämä mieltä ovat Gradia Jämsän kasvatus- ja ohjausalan opiskelijat Juuso Pekkala , Joonatan Vesa , Meea Borg , Jeri Pihala ja Topias Osonen . Borgin mielestä yläasteen tukioppilaat voisivat ottaa tiukasti koppia uusista oppilaista. Se, että vanhempi oppilas opastaa nuorempaa, voi omalta osaltaan ehkäistä yksinäisyyttä ja syrjäytymistä. Opiskelijaprojektina kouluterveyskyselyyn tutustumista Uusimman kouluterveyskyselyn mukaan jämsäläiset lapset ja nuoret kokevat itsensä ainakin osittain yksinäisemmiksi kuin aiemmin. Gradian opiskelijat ovat tutkineet aihetta projektissaan, ja samalla he ovat miettineet keinoja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseen. – Yläkoululaisista pojista 11,6 prosenttia sanoo, ettei ole yhtään ystävää, jonka kanssa keskustella, alusti toisen vuoden opiskelija Oliver Lehto Gradialla pidetyssä tilaisuudessa. Opiskelijoiden neuvot yksinäisyyden kitkemiseen kuulostavat yksinkertaisilta. Nuorisotyön merkitys on suuri mielekkään vapaa-ajan ja osallisuuden kokemisen mahdollistajana. – Nuorisotyön pitää mennä nuoren luo. Ei voida odottaa, että nuori löytää nuorisotyön luo, Lehto toteaa. Gradian tilaisuudessa keskusteltiin paljon siitä, miten esimerkiksi ammattikoulun asuntoloissa asuvat saataisiin viettämään yhteistä aikaa. Tässäkin avainsanaksi nousi ryhmäyttäminen. Borgin mielestä se ei ole kuitenkaan ratkaisu yksinäiselle, että pitäisi lähteä opiskelijaporukassa yhteiselle reissulle esimerkiksi Jyväskylään. – Toiminnan pitää tapahtua siinä lähellä. Ei kukaan yksinäinen halua lähteä reissuun tuntemattomien kanssa. Siitä puhuttiin myös, voiko nettipelaaja tuntea aidosti ystävyyttä esimerkiksi Australiassa asuvan pelikaveriinsa, vaikka ei ole tätä ikinä tavannut elävänä. – Tavallaan. Teet heidänkin kanssa asioita, mistä itse tykkäät, Pekkala huomauttaa epäilijöille. Ketään ei voi pakottaa mihinkään Opiskelijoiden mielestä yksinäisyyden tunteen negatiiviseen kehitykseen pitäisi puuttua heti. Nuorille on tarjottava matalan kynnyksen oleskelutiloja ja yleensäkin harrastusmahdollisuuksia on lisättävä. – Ketään ei voi pakottaa mihinkään. Jos nuorella ei ole sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, hän ei kykene heti toimimaan ryhmässä, Joonatan Vesa toteaa. Kasvatus- ja ohjausalan opiskelijat käyvät opintojen aikana paljon erilaisissa työssäoppimispaikoissa, kuten esimerkiksi kouluissa, nuorisotiloissa ja perhekeskuksissa. – Lapsista kyllä huomaa, kuka on sosiaalinen ja kuka hiljaisempi. Joonatan Vesan toimivaksi havaittu taktiikka on luoda yksilölle onnistumisen elämyksiä pienillä tempuilla siten, ettei kukaan muu kuin ohjaaja tiedosta asiaa. – Kenenkään iholle ei voi kuitenkaan mennä suoraan, lisää Juuso Pekkala. Tämä voi onnistua esimerkiksi liikuntatunneilla siten, että syrjään vetäytyvä oppilas ohjataan osaksi voittavaa joukkuetta. Vesa toteaa, että on tärkeää oppia tulemaan toimeen eri ikäisten kanssa. Vesa on harrastanut jalkapalloa koko ikänsä, ja joukkuepelaaminen on kasvattanut hänen taitojaan toimia erilaisten ihmisten kanssa.